Zielone tablice i profesjonalne dowody rejestracyjne. Od dziś można je wyrabiać

Od dziś można starać się o zielone tablice do samochodów. To spore ułatwienie, szczególnie dla dealerów samochodowych. Ile kosztują zielone tablice i jak je wyrobić?
Profesjonalna rejestracja to nazwa nowego sposobu nadawania uprawnień do poruszania się pojazdom po drogach. Ułatwi organizację jazd testowych, etapowe konstruowanie pojazdów, a nawet prowadzenie badań nad nowymi rozwiązaniami. I co najważniejsze – właśnie wchodzi w życie -

czytamy w komunikacie Ministerstwa Cyfryzacji.

Profesjonalnie, czyli łatwiej

Dziś dealerzy, którzy posiadają kilka, kilkanaście czy kilkadziesiąt aut, każdy z pojazdów muszą zarejestrować oddzielnie. Tym samym do każdej z maszyn muszą wyrobić dowód rejestracyjny i tablice. To samo muszą robić np. instytuty badawcze. Od dziś, czyli 11 lipca 2019 r. wystarczy, że w swoim urzędzie złożą wniosek o zostanie podmiotem uprawnionym do profesjonalnej rejestracji. Na tej podstawie otrzymają jeden dowód rejestracyjny i jedne tablice (chyba, że chcą więcej). W praktyce oznacza to, że na tych samych numerach będą mogli testować wiele pojazdów.

Takie rozwiązanie jest już z powodzeniem stosowane np. w Niemczech czy w Belgii. Co różni zielone tablice od tych, które mamy w swoich autach? Niewiele.

Znaki wytłoczone na profesjonalnej tablicy rejestracyjnej składają się z wyróżnika województwa, wyróżnika powiatu i numeru, który rozdzielony został literą „P”. Jednak najbardziej zauważalną różnicą będzie kolor cyfr i liter. Te nie będą czarne, a właśnie zielone

- wyjaśnia Marek Zagórski, minister cyfryzacji.

Dzięki CEPiK

Profesjonalna rejestracja pojazdów ułatwi pracę naukowcom i inżynierom z instytutów badawczych oraz sprzedawcom nowych samochodów, którzy oferują klientom jazdy testowe. Tak jak wspomnieliśmy, dotychczas obowiązujące przepisy były uciążliwe. Każde z testowych aut musiało być oddzielnie zarejestrowane. A to oznaczało nie tylko złożenie wielu wniosków, ale również wniesienie opłaty za każdy z samochodów.

Profesjonalna rejestracja jest możliwa dzięki rozszerzeniu funkcjonalności bazy CEPiK, czyli Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, a dokładniej jednej z jej części – Centralnej Ewidencji Pojazdów. To na tej bazie oparte są też popularnie e-usługi – np. Historia Pojazdu czy Bezpieczny Autobus.

Jak to będzie działało w praktyce? Producent, dystrybutor albo jednostka badawcza w swoim urzędzie złoży wniosek o zostanie podmiotem uprawnionym do profesjonalnej rejestracji. Poda w nim m.in. liczbę potrzebnych kompletów tablic rejestracyjnych, które zamierza wykorzystać oraz liczbę blankietów profesjonalnego dowodu rejestracyjnego dla każdego kompletu tablic. Na tej podstawie urząd wyda decyzję o profesjonalnej rejestracji, a wraz z nią zalegalizowane tablice rejestracyjne i blankiety profesjonalnych dowodów rejestracyjnych.

Później wystarczy zadbać o ubezpieczenie pojazdu, przyczepić tablice rejestracyjne, wypełnić blankiet dowodu rejestracyjnego, zarejestrować w wykazie planowaną godzinę przeprowadzenia jazdy testowej i wyruszyć na ulice.

O tym trzeba pamiętać

  • Decyzja o profesjonalnej rejestracji jest ważna przez rok.
  • Profesjonalny dowód rejestracyjny jest ważny przez 30 dni lub – w przypadku jednostek badawczych - 6 miesięcy.
  • Podczas kontroli profesjonalny dowód rejestracyjny należy okazać organowi kontroli ruchu drogowego.
  • Należy na bieżąco prowadzić wykaz jazd testowych.
  • Gdy tablice rejestracyjne, wypełnione i niewypełnione blankiety profesjonalnego dowodu rejestracyjnego  przestaną być ważne – trzeba je będzie rozliczyć.

Ile kosztują zielone tablice

  • Za wydanie decyzji o profesjonalnej rejestracji pojazdów – 100 zł
  • Za blankiet profesjonalnego dowodu rejestracyjnego – 10 zł
  • Za wydanie tablic rejestracyjnych.kompletu profesjonalnych tablic samochodowych – 80 zł
    profesjonalnej tablicy motocyklowej – 40 zł
    profesjonalnej tablicy motorowerowej – 30 zł
  • Za wydanie znaku legalizacyjnego na profesjonalne tablice rejestracyjne – 12,50 zł
Więcej o:
Komentarze (101)
Zielone tablice rejestracyjne. Ile kosztują, jak i po co je wyrobić?
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • justas32

    Oceniono 45 razy 35

    Należy zlikwidować litery lokalizacyjne na rejestracjach a rejestrację przypisać do danego samochodu raz na całe życie ...

  • tedj

    Oceniono 34 razy 34

    Czyli ostatnia bariera utrudniająca produkcję miliona aut elektrycznych została usunięta.

  • eclipse23

    Oceniono 33 razy 11

    czy można też wymienić paszport z hasłem pedofil horror ojszczyzna na normalny ?

  • wektor321

    Oceniono 15 razy 9

    Ziemi e tablice na zachodzie sa przeznaczone do samochodów ekologicznych czyli np elektryków a nie jako próbne te maja kolor np niebieski pracuje w ASO za granica i widzę to i owo

  • veni.vici

    Oceniono 10 razy 8

    bo rzeczywiście w Polsce na masową skalę bada się samochody, prawdopodobnie konstruowane przez Polaków ;)

  • Gość: Luk

    Oceniono 8 razy 6

    W uk kazdy samochod ma swój nr rejestracyjny od początku a przy zakupie używanego sprzedawca odcina kawałek z listu dvla w którym kupujący wypełnia swoje dane i wysyła do dvla by otrzymać po kilku dniach list z dokumentem potwierdzającym ze jest się nowym właścicielem po czym online płaci road tax i ubezpieczenie .. czyli max 30 min .. przy kompie i 2 min by wrzucić list do skrzynki .. nie ma pani w okienku i numerka do kolejki :))

  • ex-con

    Oceniono 20 razy 6

    Kilka albo kilkadzesiąt samochodów na tych samych blachach. Powodzenia przy wskazaniu sprawcy zdarzenia.

  • Gość: ja

    Oceniono 14 razy 6

    Skoro mowa o ułatwieniach, proponuję specjalne czarne tablice z białymi krzyżami dla kleru...
    Od razu będzie wiadomo, kto krąży przy placach zabaw...
    Zero też powinien być zadowolony, bo jego "specom" pracę to ułatwi...

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX