GDDKiA bierze się za oznakowanie dróg szybkiego ruchu. Nowe znaki mają być bardziej czytelne

Narodowe Centrum Badań i Rozwoju wspólnie z GDDKiA zleciło wykonanie na szerokiej grupie kierowców badania w zakresie intuicyjności i ujednolicenia oznakowania dróg szybkiego ruchu. Wnioski posłużą do optymalizacji oznakowania na autostradach i drogach ekspresowych.

Jak czytamy w komunikacie GDDKiA badanie, któremu przewodziła Politechnika Krakowska zostało zlecone w ramach projektu „Rozwój Innowacji Drogowych”.

Znaki mają być intuicyjne

Intuicyjność oznakowania wpływa na wzrost bezpieczeństwa ruchu drogowego, bo kierowcy nie muszą poświęcać zbyt dużej uwago na to, by prawidłowo odczytać znak. To istotne nie tylko na trasach szybkiego ruchu. W komunikacie GDDKiA, czytamy:

Kompleksowa propozycja nowego oznakowania jest w końcowej fazie uzgodnień z innymi służbami, m.in. Państwową Strażą Pożarną, Głównym Inspektoratem Transportu Drogowego, Policją oraz MSWiA. Na zadaniach realizowanych w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych wiele elementów nowego oznakowania już zostało zastosowane.

Nowe oznakowanie węzłów

Drogowcy informują, że część nowego oznakowania jest już stosowana. Dotyczy to np. informacji o numerach węzłów i ich nazwach. Ponadto, na niektórych odcinkach stosowane są także strzałki nad tablicami kierunkowymi, które ułatwiają wybór odpowiedniego pasa na rozwidleniach.

Więcej o:
Komentarze (79)
Nowe znaki na drogach szybkiego ruchu autostradach i drogach ekspresowych
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • Gość: Apologeta drogowej niemieckości

    Oceniono 51 razy 47

    Dlaczego po prostu nie skopiujemy rozwiązań niemieckich?
    W moim przekonaniu jest tam najlepsze oznakowanie dróg w skali Europy.

    Drugim godnym uwagi patentem jest ich liternictwo stosowane na rejestracjach. Każdy znak jest tak zaprojektowany, by nie dało się łatwo przerobić na inny. Niezbyt sa estetyczne (IMHO), niemniej od strony czysto praktycznej, to prawdziwe mistrzostwo świata.

  • Gość: szej

    Oceniono 35 razy 31

    Uwielbiam oznaczenia na S79 z Mordoru na południe. Nie jedziesz do Krakowa, Katowic, Wrocławia, Lublina czy Radomia.
    Jedziesz do Sandomierza albo Terespola.

  • Gość: suweren

    Oceniono 27 razy 27

    1) Stacja Benzynowa - za ile kilometrów i za ile kilometrów następna.
    Powinno być: Stacja benzynowa ORLEN - następna 65km - BP - tego strasznie brakuje - a tak jest na całym świecie - Włosi podają jeszcze sieć - przecież jadąc na karcie flotowej chcę zaplanować tankowanie
    2) Zjazdy/węzły na całym świcie są numerowane - nazwa własna ok. ale na kartce papieru z mapy w Holandii czy w Niemczech - wystarczy spisać numery dróg i numery zjazdów i całą Europę można przejechać bez mapy.

  • Gość: jan

    Oceniono 26 razy 22

    GDDKiA już lata temu dostało gotowy projekt nowego oznakowania, stworzony przez grupę pasjonatów z forum skyscrapercity.com . Naprawdę przemyślany, wzorowany na najlepszych wzorcach, profesjonalnie przygotowany. Niestety, w zamian tego stworzyło własnego potworka.

  • Gość: Paweł1944

    Oceniono 12 razy 12

    Po pierwsze większe litery. Po drugie mniej informacji na jednej tablicy. Po trzecie jakość używanych farb. Po czwarte konsekwencja w oznaczeniach kierunków jazdy. Nie może być tak, że kierowca jadący z Terespola do Krakowa przez Warszawę co skrzyżowanie widzi inną nazwę miasta docelowego. Raz Kraków, raz Wrocław, a czasami Katowice

  • tijeras66

    Oceniono 11 razy 11

    Może niech postawią znaki informujące o jeździe pod prąd ze MOP'ów? Tak jak to jest w Czechach, Niemczech, Austrii? Wielka łapa i napis stop!

  • p406_737u

    Oceniono 10 razy 10

    Pytanie: czy ktoś z 'gdaki' czyta komentarze pod tym artykułem i czerwieni się?

  • Gość: cezaris

    Oceniono 10 razy 10

    Chorwacja wyloty z autostrad. Wielki znak zakazu wjazdu na tle wielkiej odblaskowej rozłożonej dłoni. Całość - około 3 m wysokości. Nie jest możliwe nie zauważyć. Chyba dlatego nie ma tam wjazdów pod prąd.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX