Mercedes-AMG A45 i A45S - 3,9 sekundy do setki w kompakcie

Mercedes wprowadza do gamy modelowej najbardziej sportowe odmiany swojego sportowego samochodu kompaktowego. I bez obaw - A45 nie sposób pomylić z "baby AMG" czyli odmianą A35.

Mercedes „hurtem” wprowadza do oferty kilka odmian swojego sportowego kompakta. Mercedes-AMG A45, 45S oraz CLA 45 i 45S wjeżdżają na czołowe pozycje w swoich segmentach. Topowe sportowe odmiany z Affalterbach są dostępne w dwóch wariantach mocy, a najbardziej zadziorna z nich przyspiesza do „setki” w 3,9 sekundy.

Dwa oblicza

Do napędu najmniejszych sportowców z gwiazdą na masce posłużył zupełnie nowy 2,0-litrowy silnik benzynowy, który może pochwalić się o 40 KM większą mocą od poprzednika. Co ciekawe, to najmocniejsza na świecie 4-cylindrowa jednostka z turbodoładowaniem wytwarzana seryjnie. Podstawowy wariant rozwija 387 KM. Odmiana S o mocy 421 KM „rozpycha się” pośród pojazdów znacznie wyższych klas. Nowa 8-stopniowa przekładnia dwusprzęgłowa AMG SPEEDSHIFT DCT-8G zapewnia precyzyjny dobór przełożeń we wszystkich sytuacjach drogowych i błyskawiczne zmiany biegów liczone w milisekundach. Aktywny napęd na cztery koła AMG Performance 4MATIC+ kieruje moment obrotowy do kół tylnej osi na zasadzie selektywności – w imię jak najlepszej przyczepności. Jednak przyczepność można też pożegnać, za sprawą trybu Drift. W kontrolowanych zabawach pomaga nowy mechanizm różnicowy tylnej osi, wyposażony w dwa sprzęgła wielotarczowe – po jednym dla każdego koła. W ten sposób siła napędowa może być zmiennie „przerzucana” nie tylko pomiędzy osiami, ale także selektywnie między lewym i prawym tylnym kołem.

Mercedes-AMG CLA 45S 4MATIC+ i A 45S 4MATIC+Mercedes-AMG CLA 45S 4MATIC+ i A 45S 4MATIC+ Mercedes-AMG

Całkowicie przeprojektowaliśmy nasze modele z serii 45 – od silnika i skrzyni biegów przez podwozie i zaawansowany konstrukcyjnie układ przeniesienia napędu aż po konstrukcję nadwozia oraz, oczywiście, sam design. Wszystko to w jednym celu: by podnieść dynamikę i sportowe wrażenia z jazdy do poziomu niewyobrażalnego dotąd w klasie kompaktowych aut. Prezentując nasz najmocniejszy, najbardziej dynamiczny kompaktowy samochód sportowy, zwiększamy również znaczenie tego segmentu dla naszej strategii rozwoju

– mówi Tobias Moers, prezes zarządu Mercedes-AMG GmbH.

Mercedes-AMG CLA 45S 4MATIC+Mercedes-AMG CLA 45S 4MATIC+ Mercedes-AMG

AMG w genach

Z wyglądu nowe modele AMG A45 CLA 45 są jeszcze bardziej wyraziste od swoich poprzedników. Po raz pierwszy kompaktowe samochody AMG otrzymały specyficzną osłonę chłodnicy Panamericana z szerszym dolnym konturem i dwunastoma pionowymi żebrami. Smukłe reflektory i płaska, aerodynamicznie wyprofilowana pokrywa silnika z mocnymi przetłoczeniami, wizualnie obniżają przednią partię nadwozia. Proporcje podkreślają też szersze przednie błotniki z zaakcentowanymi nadkolami, które zapewniają przestrzeń dla poszerzonego rozstawu kół przedniej osi.

Tylny pas zwraca uwagę dwiema okrągłymi podwójnymi rurami wydechowymi o średnicy bagatela 82 mm każda. Odmiany S otrzymują jeszcze większe, 90-milimetrowe końcówki układu wydechowego”. Dyfuzor z dwiema pionowymi, podwójnymi „płetwami” przyczynia się do lepszych osiągów aerodynamicznych (w CLA 45 znajdziemy cztery indywidualne „płetwy”).

Mercedes-AMG A 45S 4MATIC+Mercedes-AMG A 45S 4MATIC+ Mercedes-AMG

Wzmocnione nadwozie

Projektanci AMG znacznie wzmocnili nadwozie. Sztywność skrętną w przedniej części pojazdu zwiększa lekka aluminiowa płyta przykręcona pod silnikiem. Lista modyfikacji obejmuje również rozpórkę przednich kielichów i dodatkowe łączniki podłużnic, minimalizujące ruchy przedniej partii nadwozia. Sztywność dodatkowo zwiększają ukośne wzmocnienia z przodu i z tyłu podwozia.

Ponadprzeciętne osiągi

Dwulitrowe motory powstają na innowacyjnej linii produkcyjnej w Affalterbach, zgodnie z zasadą „jeden człowiek, jeden silnik”. A45S przyspiesza od 0 do 100 km/h w jedynie 3,9 s, a CLA 45 S sprint do „setki” zajmuje 4 s. Podstawowe odmiany A 45 i CLA 45 osiągają tę prędkość odpowiednio w 4 i 4,1 s. Prędkość maksymalna podstawowych wariantów jest elektronicznie ograniczona do 250 km/h, a warianty S są w stanie rozpędzić się do 270 km/h. Z opcjonalnym Pakietem Kierowcy AMG maksymalna prędkość podstawowych odmian może zostać zwiększona do 270 km/h.

Mercedes-AMG A 45S 4MATIC+Mercedes-AMG A 45S 4MATIC+ Mercedes-AMG

Krzywa momentu obrotowego została starannie wyważona a jego maksymalna wartość – 500 Nm – jest dostępna w zakresie 5000-5250 obr./min (w wersji podstawowej 480 Nm przy 4750-5000 obr./min). Dzięki takiej konfiguracji inżynierowie AMG uzyskali charakterystykę zbliżoną do motoru wolnossącego. Jaki był tego cel? Zapewnić jeszcze większą radość z jazdy. Jednocześnie konstruktorom udało się uzyskać dynamiczny przyrost momentu obrotowego w niższym zakresie prędkości obrotowych. Sportowy charakter jednostki potwierdza zresztą wysoka maksymalna prędkość obrotowa – do 7200 obr./min.

Odwrócony silnik

Ciekawostką nowych modeli AMG jest fakt, że silnik umieszczono inaczej, niż 4-cylindrową jednostkę M 260 stosowaną w serii 35, lub w poprzedniku, o symbolu M 133. Nowy silnik jest obrócony wokół swojej pionowej osi o 180 stopni. Turbosprężarka i kolektor wydechowy znajdują się z tyłu, przy ścianie grodziowej, a znacznie krótszy układ dolotowy wylądował z przodu. Taka konfiguracja pozwala m.in. uzyskać płaski design kształtu przedniej części nadwozia.
Najmocniejsza odmiana Klasy A i CLA trafi do sprzedaży jesienią. Co ciekawe, do dealerów już napływają zamówienia, więc nie trzeba się martwić o popyt na nowe modele ze stajni AMG.

Mercedes-AMG CLA 45S 4MATIC+Mercedes-AMG CLA 45S 4MATIC+ Mercedes-AMG

Więcej o:
Komentarze (24)
Mercedes-AMG A45 i A45S - 3,9 sekundy do setki w kompakcie
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • Gość: 02

    Oceniono 8 razy 6

    Ave Caesar, imperator, MONITORI te salutant

  • szaman668

    Oceniono 6 razy 4

    jeżdżące tablety

  • Gość: Polak

    0

    byłem posiadaczem pierwszej A45. Auto kupiłem z myślą o jeździe na co dzień i to był ogromny błąd. Nie krytykuje ale obiektywnie oceniam. Mercedes był za twardy, silnik szarpał w każdym zakresie obrotów a zmianę biegów było czuć na kręgosłupie. Ale była jedna ogromna- gigantyczna zelata - cena. Grubo poniżej 200tys zł. A teraz nowy model A45 podejrzewam, że poszybuje w granicę 300 tys.

  • Gość: Janek1

    0

    Poliftowe rs3 robią 3.6 s do setki i jakoś nikt tego tak nie roztrząsa.

  • Gość: tempora

    Oceniono 4 razy 0

    Wczoraj kochałem się z moją 50 letnią żoną, "jak" z 20-latką, a nie kochałem się "z" 20-latką ! Suma summarum, te samochody mają parametry techniczne jak sportowe , ale nie są sportowymi samochodami, stricto. Sportowy samochody, to typ G, według norm europejskich i wyglądają zupełnie inaczej, (może warto kupić jakiś album ze sportowymi autami i popatrzeć?)Drodzy redaktorzy, o więcej profesjonalizmu proszę, bo pisząc o SUV, Vanie, czy wozie strażackim(nawet z napędem rakietowym), iż to auto sportowe, pokazujecie jego zupełny brak. Nie wspominając, iż nazywacie Nissana X-trail , który ma tylko napęd na przednie koła, terenówką!!!

  • Gość: qwerty

    Oceniono 1 raz -1

    nowy przod fajny, tylek slaby, te swiatla itd

  • fakej

    Oceniono 7 razy -3

    Trochę małe te ich tylne spojlerki. Przydałoby się coś powarznego jak w starym, dobrym EVO, ale ogólnie jakoś tam dają radę. VMax mógłby być nieco wyższy.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX