Po co są tablice rejestracyjne. Ile kosztują tablice rejestracyjne?

Po co są tablice rejestracyjne i ile kosztują tablice rejestracyjne? Są podstawowym elementem identyfikującym pojazd. Mają konkretne wymiary, kolory i szereg znaków. Jazda bez nich skutkuje mandatem, a wyrobienie kosztuje kilkaset złotych.

Tablice rejestracyjne w Polsce

Wzór tablic rejestracyjnych określa rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 11 grudnia 2017 roku w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów oraz wymagań dla tablic rejestracyjnych, znowelizowane Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury zmieniającym rozporządzenie w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów oraz wymagań dla tablic rejestracyjnych.

Tablice rejestracyjne - wymiary

Urzędowy dekret obejmuje również stosowne znaki homologacyjne, konieczność przyklejenia w widocznym miejscu na przedniej szybie naklejki, a także wymiary. Dla konkretnych pojazdów wynoszą:

  • jednorzędowe – 520x114 mm
  • dwurzędowe – 305x214 mm
  • zmniejszone – 305x114 mm
  • motocyklowe – 190x150 mm
  • motorowerowe – 140x114 mm

Kolory tablic rejestracyjnych. Co oznaczają różne kolory tablic rejestracyjnych?

Tablicę rejestracyjną wydawaną przez wydział komunikacji przypisany do adresu kierowcy należy umieścić z przodu i z tyłu pojazdu w miejscu przewidzianym przez producenta i dopuszczonym przez unijne przepisy. Warto też wiedzieć, że różne oznaczenia noszą pojazdy przynależne do służb wewnętrznych, dyplomatycznych, samochodów zabytkowych, a także tych zwykłych, których w Polsce mamy około 20 milionów.

Tablica rejestracyjna zabytkowego auta ma żółte tło i czarną czcionkę. Dyplomatyczne oznaczenie poznamy po niebieskim wypełnieniu i białej czcionce. Większość ambasad rejestruje swoje pojazdy w Warszawie, choć zdarzają się też lokalne oddziały w innych miastach. Tymczasowe numery wydawane na określony czas wyróżniają się białym tłem i czerwonymi znakami.

Tablice rejestracyjne z własnym napisem. Ile kosztują indywidualne tablice rejestracyjne?

Możliwość wyrobienia indywidualnych tablic rejestracyjnych z własnym napisem to efekt zmian w prawie, które weszły w życie w 2000 roku. W myśl obecnie obowiązujących przepisów, każdy może złożyć do urzędu wniosek o indywidualne tablice z wymyślonym przez siebie ciągiem znaków, ale nie we wszystkich przypadkach zostanie rozpatrzony pozytywnie.

Indywidualne tablice rejestracyjne można zamówić podczas pierwszej rejestracji samochodu, przerejestrowania po kupnie pojazdu lub po zmianie adresu zamieszkania wiążącego się z przeprowadzką do innego powiatu.

Ograniczeniom podlega też treść wybita na tablicach. Pierwsze dwa znaki przypisane są do danego województwa. O dalszej treści może zdecydować właściciel pojazdu. Tym samym, tablice z własn pojazdów zarejestrowanych np. w Łodzi będą się rozpoczynały od znaków E0, E1, E2, etc., a w Warszawie W0, W1, W2, W3, itd.

Kolejne cyfry przy literach są dodawane w przypadku, gdy ten sam napis już został zarejestrowany na tablicy rejestracyjnej w danym województwie. Planując personalizację 10 pojazdów tym samym szeregiem znaków, zmieni się tylko początek – np. od W0 XXXXX do W9 XXXXX.

Wnioskodawca może wybrać 3 do 5 znaków, które umieści na tablicy rejestracyjnej, a które zostaną wybite po urzędowym znaczniku. Dopuszcza się stosowanie liter bez polskich znaków, a jedną lub dwie ostatnie pozycje można zastąpić cyframi. Warto też pamiętać o zakazie stosowania wulgaryzmów i wyrazów uznanych powszechnie za obraźliwe. Wszystko zależy jednak od interpretacji urzędnika, co zdają się potwierdzać przypadki widoczne na polskich drogach.

Niestety, w myśl obowiązujących przepisów, nie możemy sobie zostawić spersonalizowanych numerów po wyrejestrowaniu lub sprzedaży samochodu. Podobnie, jak ma to miejsce w przypadku tradycyjnych tablic rejestracyjnych, trafiają one "pod skrzydła" nowego właściciela, a ten, jeżeli jest zameldowany w innym powiecie, będzie je musiał podczas procesu przerejestrowania zostawić w Wydziale Komunikacji.

Ile kosztują tablice rejestracyjne z własnym napisem? Wyrobienie indywidualnych tablic rejestracyjnych sporo kosztuje. Jeśli właściciel auta pomyślnie przejdzie przez biurokratyczny proces w przypisanym do miejsca zamieszkania Wydziale Komunikacji, musi liczyć się z opłatą w wysokości 1100,50 zł (w przypadku tablic dla samochodu) i 581,50 zł, gdy indywidualne tablice są wyrabiane dla motocykla.

Żółte tablice rejestracyjne. Ile kosztują żółte tablice rejestracyjne?

W zeszłym roku zmieniły się wytyczne w kwestii rejestracji pojazdów zabytkowych. Według obowiązujących przepisów, auto nadal musi mieć ukończone 25 lat, a od końca jego produkcji musi upłynąć 15 lat. Tyle w teorii, bowiem finalna decyzja pozostaje w rękach wojewódzkiego konserwatora zabytków.

Z uwagi na rozszerzenie uprawnień, może zakwestionować rejestrację samochodu gdy uzna, że konkretny model pojazdu jest np. zbyt pospolity lub stwierdzi, że pojazd jest za młody.

Są regiony, w których dopuszcza się do rejestracji jako pojazdy zabytkowe tylko modele, które skończyły 30 lat. Dodatkowo, muszą znajdować się w oryginalnym stanie, nie mieć zauważalnych zmian podwozia, układu kierowniczego, hamulcowego, silnika, jak również jego osprzętu.

Rejestracja pojazdu na żółtych tablicach rejestracyjnych nie jest zbyt kosztowna, ale wymaga cierpliwości. Radzimy też skorzystać z pomocy fachowca, najlepiej doświadczonego rzeczoznawcy.

Pierwszy krok obejmuje wypełnienie karty ewidencyjnej ruchomego zabytku techniki. By uniknąć błędów już na pierwszym etapie, warto wezwać rzeczoznawcę. Koszt jego konsultacji waha się od 400 do 800 złotych, ale pomoże przygotować tak zwaną białą kartę niezbędną w dalszym procesie.

Badanie techniczne kosztuje kolejne 99 złotych. W wydziale komunikacji opłaty nieznacznie przekroczą 200 złotych. Taniej jest w przypadku motocykli, ciągników rolniczych, przyczep lub motoroweru. Urząd za rejestrację zażyczy sobie niewiele ponad 130 złotych.

Ile kosztują tablice rejestracyjne?

81 złotych kosztuje przerejestrowanie pojazdu w przypadku, gdy dany egzemplarz pochodzi z tego samego powiatu. W Warszawie zachowanie tablic rejestracyjnych jest możliwie w ramach granic miasta. Rzadko kiedy udaje się znaleźć godny zainteresowania egzemplarz w tej samej miejscowości. Większość poszukujących kursuje po kraju. W związku z tym, inny od naszego powiat skutkuje koniecznością wyrobienia nowych tablic rejestracyjnych, a suma kosztów wyniesie 180 złotych i 50 groszy.

Najdroższą opcję stanowi auto spoza obszaru Polski. Poza dowodem rejestracyjnym i tablicami, należy wyrobić kartę pojazdu, co wywinduje finalną opłatę do 256 złotych. Może też nastąpić konieczność opłacenia tłumaczenia dokumentów i akcyzy.

Jazda bez tablic rejestracyjnych - konsekwencje, mandat.

A co w przypadku, gdy niecierpliwy kierowca zacznie poruszać się samochodem bez tablic rejestracyjnych? Polskie regulacje przewidują za to surowe kary. Policjant może wypisać mandat w wysokości nawet 500 złotych, a jeśli uzna to za słuszne, zabrać dowód rejestracyjny.

Więcej o: