Korytarz życia i jazda na suwak będą obowiązkowe w Polsce. Rewolucja na drogach już na jesieni

1 października będzie dniem rewolucji na polskich drogach. Właśnie wtedy zacznie obowiązywać jazda na suwak i konieczność tworzenia korytarzu życia. Ministerstwo nareszcie zdradziło swoje plany.

Jazda na suwak i tworzenie korytarza życia będą w Polsce obowiązkowe

W ciągu ostatnich kilkunastu lat Polska stała się krajem dynamicznego rozwoju sieci drogowej. Wybudowano tysiące kilometrów dróg, a wiele następnych jest w trakcie budowy albo zaplanowanych do wybudowania lub przebudowania. Wraz z rozwojem sieci dróg, rosnącą liczbą użytkowników pojazdów mechanicznych i większą kongestią ruchu na polskich drogach pojawiła się potrzeba wprowadzenia nowych rozwiązań

- tak Ministerstwo Infrastruktury uzasadnia konieczność wprowadzenia zmian w polskich przepisach. I za cel stawia sobie uporanie się z dwoma palącymi problemami dróg w Polsce. Zamierza:

  • zapewnić krótszy czas przejazdu służb ratowniczych podejmujących działania ratunkowe w przypadku wystąpienia zdarzenia drogowego;
  • zmniejszyć długość zatorów drogowych, i, co za tym idzie, zapewnić płynniejszy i bezpieczniejszego ruch na drogach w sytuacji zmiany pasa ruchu, kiedy na jezdni z co najmniej dwoma pasami ruchu w jednym kierunku co najmniej jeden z pasów np. kończy się (zanika).

Co to oznacza dla kierowców? Jazda na suwak i tworzenie korytarza życia będą w Polsce obowiązkowe. Ministerstwo nareszcie zdradziło, jakie dokładnie zmiany szykuje w przepisach. Wciąż będą jeszcze trwały konsultacje, ale czasu nie pozostało wiele. Ustawa ma wejść w życie z dniem 1 października 2019 r.

Korytarz życia w Polsce

Nowelizacja ma wprowadzić w Polsce obowiązek tworzenia tzw. korytarza życia, a więc zjeżdżanie w przypadku wypadku lub zatoru na drodze do krawędzi pasa i tworzenie pasa ratunkowego dla pojazdów uprzywilejowanych. Pozwala to dojechać na miejsce zdarzenia karetce czy policji znacznie szybciej. Badania pokazują, że utworzenie przez kierujących pojazdami korytarza życia może przyspieszyć przybycie pojazdów ratunkowych do miejsc zdarzeń drogowych nawet o cztery minuty i zwiększyć tym samym szanse na przeżycie ofiar tych zdarzeń nawet o 40 proc.

Do tej pory było to zalecane, ale nieregulowane konkretnymi przepisami. W Europie taki obowiązek wprowadzono m.in. w Niemczech, Austrii, Czechach, Hiszpanii, Rumunii, Chorwacji czy Danii. Niestosowania się do przepisów oznacza bardzo wysoki, często liczony w setkach euro mandat. Jak wysoka będzie kara w Polsce, jeszcze nie wiemy.

Jak korytarz życia ma wyglądać w Polsce?

Przy dwóch pasach ruchu kierowca na lewym pasie zjeżdża do lewej, a na prawym - do prawej. Gdy jezdnia ma więcej pasów ruchu, to kierowca skrajnego lewego zjeżdża do lewej, a kierowcy z pozostałych pasów mają obowiązek jechania jak najbliżej prawej krawędzi swojego pasa.

Zasady tworzenia korytarza życia w Polsce proponowane przez Ministerstwo zilustrowano grafiką:

Jazda na suwakJazda na suwak fot. Ministerstwo Infrastruktury

PATRYK OGORZAŁEK

Jazda na suwak w Polsce

Jazda na suwak to jedna z lepszych metod walki z korkami. Przydaje się szczególnie podczas remontów ulic i na przewężeniach. Zasada jest prosta - jadąc w korku każdy wpuszcza jednego kierowcę stojącego na ulicy podporządkowanej czy też bocznym pasie, na którym dalsza jazda jest niemożliwa. W ten sposób auta nakładają się na siebie jak ząbki w suwaku.

Manewr zmiany pasa ruchu powinien następować w sposób pojedynczy i naprzemienny

- czytamy w propozycji zmian. Znajdziemy tak także grafiki, które precyzują, jak ma to wyglądać w praktyce:

Jazda na suwak w PolsceJazda na suwak w Polsce fot. Ministerstwo Infrastruktury

Znak na ul. Armii Krajowej w OlsztynieZnak na ul. Armii Krajowej w Olsztynie PRZEMYSŁAW SKRZYDŁO

Co myślicie o proponowanych zmianach? Dajcie nam znać w komentarzach i sondażu poniżej.

Czy wprowadzenie obowiązku jazdy na suwak i tworzenia korytarza życia to Twoim zdaniem dobry pomysł?
Więcej o:
Komentarze (349)
Korytarz życia i jazda na suwak będą obowiązkowe w Polsce. Rewolucja na drogach już na jesieni
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • megas2

    Oceniono 166 razy 146

    Jazda na suwak ma sens gdy wpuszczani czekają na swoją kolej aż do końca swojego pasa. Niestety, połowa kierowców "upłynnia" ruch wpychając się na początku lub w połowie kolejki. To sprawia, że każdy kierowca wpuszcza nie jeden, a dwa lub trzy inne samochody, w efekcie pas który się kończy na większą przepustowość niż ten, który się nie kończy.

  • usz_misiatek

    Oceniono 87 razy 79

    Obowiazek jazdy na suwak nie rozwiaze problemu dopoki januszeria nie nauczy sie, ze jezeli do konca pasa, na ktorym jestes, masz jeszcze z 200 metrow, to trzeba do konca tego pasa dojechac i dopiero wtedy sie wlaczac do ruchu - a nie, stanie taki matol na samym poczatku, kierunkowskaz wrzuci i czeka na manne z nieba. A za nim 30 aut...

  • Gość: FioleK

    Oceniono 68 razy 50

    Obowiązek jazdy na suwak to:
    a) krótszy korek
    b) płynniejszy ruch
    c) koniec szeryfów...

  • alberto_srapovoli

    Oceniono 62 razy 46

    Suwak i korytarz zycia beda tak samo obowiazkowe jak ograniczenia predkosci, pierwszenstwo pieszego na pasach i zakaz wyprzedzania. Super.

    A rewolucja to bedzie, jak policja zacznie karac za nieprzestrzeganie przepisow i jak w koncu kary beda odpowiednio wysokie.

  • beetle83

    Oceniono 59 razy 43

    Dodałbym jeszcze:
    - mandat wysokości 3500 zł dla tzw "szeryfów drogowych".
    - mandat 1000 zł za niezachowanie bezpiecznej odległości (siedzenie na zderzaku - prawdziwa zmora)
    - 10 krotny mnożnik taryfikatora mandatów dla kierowców TIRów (adekwatnie do potencjalnie większego zagrożenia które powoduje łamanie przez nich przepisów)
    - dożywotnie odebranie prawa jazdy dla osób celowo hamujących przed innymi samochodami, wyprzedzających w sposób spychający uczestników ruchu z naprzeciwka na pobocze oraz dla osób wykorzystujących korytarze życia w celu ominięcia korka lub zawrócenia.

    Ostatnio więcej jeżdżę po naszym pięknym kraju i jestem szczerze przerażony.

  • sztucznypolak

    Oceniono 42 razy 36

    Jazda na suwak w Warszawie dziala calkiem dobrze.

    Natomiast duzym problemem jest blokowanie skrzyzowan (wjedzdzanie bez mozliwosci opuszczenia).

  • Gość: Tesla na pych(e)

    Oceniono 45 razy 29

    Suwak? Ministerialne wprowadzenie uprzejmosci?
    PREDKOSC niektorych Panow na tzw autostradach to na luzie 200 km/h i ABSOLUTNIE NIKT TEGO NIE SCIGA. Pelna bezkarnosc. Jade lewym pasem 140-150, (tak jak i pojazd 70-100 m. przede mna) bo na prawym ciezarowki w kolumnie 100 km/h i mniej. I w sekundzie mam o 2 m. za bagaznikiem misia, ktory chce mnie do czegos zmusic.
    BARDZO WIELU POLAKOW za...la tak ze jak przywala to w gazetach pisza.
    I dlatego potem jest potrzebna ta karetka i jakis korytaz. A raczej schody do nieba.

  • Gość: doc_doc

    Oceniono 33 razy 27

    Potrzebna będzie podwójna ciągła na 500m przed zwężeniem i dopiero przerywana na ostatnich 10m - bo inaczej jak zwykle pas zwężony będzie duuużo szybszy.
    A może w przepisach wyraźny zakaz zjeżdżania wcześniej niż potrzeba...

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX