Koniec chaosu w polskich miastach. Elektryczne hulajnogi będą jeździć po ścieżkach rowerowych

Polskie prawo jest niedostosowane do wysypu elektrycznych hulajnóg - narzekali nie tylko piesi, ale też sami użytkownicy e-hulajnóg. To się już niedługo zmieni, bo Ministerstwo Infrastruktury zaprezentowało konkretne, kompleksowe zmiany przepisów.

Hulajnoga elektryczna, czyli... urządzenie transportu osobistego

Nowe technologie stawiają nowe wyzwania. Chcemy, aby prawo nadążało za zmieniającym się światem. Dlatego nowe przepisy określają ramy, w ramach których mogą funkcjonować nie tylko hulajnogi elektryczne, ale i wszystkie urządzenia transportu osobistego, które już się pojawiły i które w przyszłości mogą się pojawić

- przyznał wiceminister Rafał Weber. Do polskich przepisów zostanie więc wprowadzona definicja urządzenia transportu osobistego. Będzie to urządzenie konstrukcyjnie przeznaczone do poruszania się wyłącznie przez kierującego znajdującego się na tym urządzeniu, o szerokości nieprzekraczającej w ruchu 0,9 m, długości nieprzekraczającej 1,25 m, masie własnej nieprzekraczającej 20 kg, wyposażone w napęd elektryczny, którego konstrukcja ogranicza prędkość jazdy do 25 km/h.

Elektryczna hulajnoga będzie traktowana jak rower

Zdecydowanie najważniejszą zmianą, którą zapowiedziało Ministerstwo Infrastruktury, będzie traktowanie elektrycznych hulajnóg jak rowerów. E-hulajnogi w świetle polskiego prawa będą więc pojazdami, a ich użytkownicy mają mieć prawa zbliżone do praw obowiązujących rowerzystów.

Co to tak naprawdę oznacza? Elektryczne hulajnogi znikną z chodników, gdzie stwarzały teraz wiele niebezpieczeństw. Taka hulajnoga jest bardzo ciężka, porusza się praktycznie bezgłośnie i może bardzo szybko rozpędzić się do pokaźnych prędkości. Do tej pory osoba jadąca na e-hulajnodze była traktowana jak pieszy, musiała więc jeździć po chodnikach. To doprowadzało do kolizji z pieszymi. Jak wielu? Tego nie wiemy, bo policja w swoich statystykach nie wyszczególniała wypadków z elektrycznymi hulajnogami.

Teraz elektryczne hulajnogi będą jeździć przede wszystkim po ścieżkach rowerowych.

Testujemy hulajnogi elektryczneTestujemy hulajnogi elektryczne fot. Mateusz Skwarczek

Elektryczne hulajnogi na ścieżki rowerowe

Co do zasady infrastrukturą drogową, przeznaczoną dla kierujących urządzeniami transportu osobistego, będą:

  • drogi dla rowerów,
  • przejazdy dla rowerzystów,
  • pasy ruchu dla rowerów,
  • jezdnie dróg, na których dopuszczalna prędkość jest nie większa niż 30 km/h.

W przypadku braku takich elementów infrastruktury użytkownik elektrycznej hulajnogi będzie mógł korzystać z chodnika lub drogi dla pieszych. W tej sytuacji będzie on zobowiązany jechać powoli i zachowywać szczególną ostrożność. Na chodniku pieszy będzie miał też pierwszeństwo.

Zabronione będzie pozostawianie urządzeń transportu osobistego na drodze, przystanku lub w innym miejscu przeznaczonym do ruchu, zwłaszcza jeśli zagrażałoby to bezpieczeństwu innych uczestników ruchu.

Limit prędkości i wieku użytkownika. Przed osiemnastką tylko z kartą rowerową

Zgodnie z nowymi przepisami prędkość elektrycznych hulajnóg zostanie w Polsce ograniczona do 25 km/h. Dzieci poniżej 10. roku życia w świetle polskiego prawa nie będą mogły jeździć elektrycznymi hulajnogami, a osoby w wieku od 10 do 18 lat - będą musiały mieć wyrobioną kartę rowerową.

Co ze zwykłymi hulajnogami?

Tutaj Ministerstwo Infrastruktury nie zamierza wprowadzać żadnych zmian. Osoby korzystające z klasycznych hulajnóg, a więc napędzanych siłą mięśni, w dalszym ciągu będą traktowane jako piesi i będą mogły jeździć po chodnikach.

Kiedy nowe przepisy wejdą w życie?

Nowelizacja odpowiednich ustaw ma wejść w życie jak najszybciej. Według zapowiedzi rząd nie zamierza zwlekać z uregulowaniem problemu. Niestety konkretnej daty wciąż nie znamy. Podano tylko, że, zgodnie z projektem, nowe przepisy weszłyby w życie 14 dni po ich ogłoszeniu. 

Jesteśmy otwarci na głosy różnych środowisk. Chcemy, aby ten projekt wszedł w życie jak najszybciej, ale też nie uchylamy się od dyskusji na jego temat. Jestem przekonany, że dyskusja na ten temat będzie bardzo ciekawa. Dziękuję za wszystkie dotychczasowe głosy - ekspertów, stowarzyszeń, samorządowców - jakie wpłynęły w tej sprawie do Ministerstwa

- powiedział minister Adamczyk.

***

Na temat elektrycznych hulajnóg piszemy w tym tygodniu razem z redakcją Next.Gazeta.pl  w ramach wspólnego cyklu. W serii artykułów "Hulajnoga, piekła nie ma" poruszamy kilka najbardziej palących tematów m.in. opisujemy aktualne absurdy prawne i zachowanie użytkowników e-hulajnóg, przyglądamy się nowym przepisom, które planuje wprowadzić rząd oraz sprawdzamy, czy elektryczne hulajnogi na minuty są droższe od Ubera.

Więcej o:
Komentarze (126)
Koniec chaosu w polskich miastach. Elektryczne hulajnogi będą jeździć po ścieżkach rowerów, ale nie wszystkie zmiany
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • van_norden

    Oceniono 44 razy 22

    Jeśli wierzycie, że od samych przepisów zrobi się porządek to jesteście głupsi od Ziobry.

  • Gość: rts44

    Oceniono 23 razy 15

    hulajnogi na ścieżki rowerowe tak samo jak rowery na jezdnie a nie po chodnikach?Przy naszej kulturze/a raczej jej braku/wszelkie przepisy ministwrstwa to czcze życzenia, a bałagan jak był tak będzie

  • Gość: Dominika

    Oceniono 20 razy 12

    Mieszakam w Niemczech.ostatnio bylam w Warszawie i bylam przerazona tym, ze atle bedac na chodniku musialam drzec o zycie. I nowe przepisy naic nie zmiena, bo rowerzysci za nic maja pieszych, to samo z hulajnogami.Nie rozumiem, dlaczego straz miejska i policja nie moga nad tym zapanowac.
    Tak samo samochody- myla ulice w miastach z autostrada.Dlaczego nie mozna kontrolowac prwdkosci, wymierzac mandatow i opanowac sytuacje. Do wiekszosci ludzi docieraja tylko argumenty „przez kieszen“

  • Gość: hulajdusza

    Oceniono 22 razy 10

    I po co było zmieniać prawo ? Skoro zostawia się w Wolsce taką lukę : "W przypadku braku takich elementów infrastruktury użytkownik elektrycznej hulajnogi będzie mógł korzystać z chodnika lub drogi dla pieszych."
    Tak jest z rowerami ... i hulajnogi będą hulały po chodnikach jak do tej pory

  • mlynek_999

    Oceniono 17 razy 9

    Przepis ułatwi tylko pracę Policji, która nie będzie miała problemu ze wskazaniem sprawcy ewentualnego zdarzenia. Skoro nawet od rowerzystów nie da się wyegzekwować zakazu jazdy po chodnikach, to tym bardziej od użytkowników małych, szybkich i zwrotnych hulajnóg.

  • ksywa

    Oceniono 8 razy 8

    uhm, czyli na Krakowskim Przedmieściu, na Nowym Świecie, na Powiślu wszystko zostanie tak jak do tej pory i hulajnogiści nadal będą tratować pieszych, którzy gdzie jak gdzie, ale akurat na turystycznym, spacerowym trakcie królewskim powinni się czuć komfortowo i bezpiecznie:-/

  • druga_wieza

    Oceniono 9 razy 7

    Do marudzących: CO PROPONUJECIE?
    Jakie rozwiązanie jest według was optymalne?

    Tylko może bez wysłania posiadaczy hulajnog na Kołymę...

  • artur74

    Oceniono 8 razy 6

    W końcu ktoś poszedł po rozum do głowy i wzorem innych europejskich państw e-hulajnogi będą jeździły po ścieżkach rowerowych!

  • kriso135

    Oceniono 11 razy 5

    Czyli, będzie tak jak z pedalarzami, którzy zakaz jazdy po chodnikach mają głęboko w d...e

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX