Ministerstwo bierze się za elektryczne hulajnogi. Będą jeździć po ścieżkach rowerowych i zostanie wprowadzony limit prędkości

Filip Trusz
Polskie przepisy były niedostosowane do wysypu elektrycznych hulajnóg, ale to ma się zmienić. Ministerstwo Infrastruktury zapowiedziało właśnie poważne zmiany. Przede wszystkim, e-hulajnogi będą traktowane jak rowery i zostanie wprowadzony limit prędkości.

Podczas konferencji Minister Infrastruktury, Andrzej Adamczyk, zapowiedział, że w przyszłym tygodniu projekt zostanie wpisany do prac rządu. Nowelizacja odpowiednich ustaw ma wejść w życie jak najszybciej. Według zapowiedzi, rząd nie zamierza zwlekać z uregulowaniem problemu.

Elektryczna hulajnoga będzie traktowana jak rower

Zdecydowanie najważniejszą zmianą, jaką zapowiedziało Ministerstwo Infrastruktury, będzie traktowanie elektrycznych hulajnóg jak rowerów. E-hulajnogi w świetle polskiego prawa będą więc pojazdami, a ich użytkownicy mają mieć prawa zbliżone do praw obowiązujących rowerzystów.

Co to tak naprawdę oznacza? Elektryczne hulajnogi znikną z chodników, gdzie stwarzały teraz wiele niebezpieczeństw. Taka hulajnoga jest bardzo ciężka, porusza się praktycznie bezgłośnie i może bardzo szybko rozpędzić się do pokaźnych prędkości. Do tej pory osoba jadąca na e-hulajnodze była traktowana jak pieszy, musiała więc jeździć po chodnikach. To doprowadzało do wielu kolizji z pieszymi. Jak wielu? Tego nie wiemy, bo policja w swoich statystykach nie wyszczególniała wypadków z elektrycznymi hulajnogami.

Teraz elektryczne hulajnogi będą jeździć przede wszystkim po ścieżkach rowerowych.

Kiedy użytkownik e-hulajnogi będzie mógł jechać po chodniku?

Hulajnogi będą mogły poruszać się po chodnikach tylko wtedy, gdy nie będzie drogi dla rowerów, a dopuszczalna prędkość na drodze obok chodnika będzie wyższa niż 30 km/h

- powiedział podczas konferencji wiceminister infrastruktury Rafał Weber.

Co ważne, kierujący hulajnogą po chodniku będzie musiał ustępować pieszym.

Limit prędkości i wieku użytkownika. Przed osiemnastką tylko z kartą rowerową

Zgodnie z nowymi przepisami, prędkość elektrycznych hulajnóg zostanie w Polsce ograniczona do 25 km/h. Urządzenie może mieć 0,9 m szerokości i 1,25 m długości. Masa nie będzie mogła przekroczyć 25 kg.

Dzieci poniżej 10 roku życia w świetle polskiego prawa nie będą mogły jeździć elektrycznymi hulajnogami, a osoby mające od 10 do 18 lat - będą musiały mieć wyrobioną kartę rowerową.

Co ze zwykłymi hulajnogami?

Tutaj Ministerstwo Infrastruktury nie zamierza wprowadzać żadnych zmian. Klasyczne, a więc napędzane siłą mięśni człowieka, hulajnogi w dalszym ciągu będą traktowano jako piesi i będą mogły jeździć po chodnikach.

Czy popierasz nowe przepisy dotyczące elektrycznych hulajnóg?
Więcej o:
Komentarze (144)
Ministerstwo bierze się za elektryczne hulajnogi. Będą jeździć po ścieżkach rowerowych i zostanie wprowadzony limit prędkości
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • Gość: pyffello114

    Oceniono 4 razy -2

    "Hulajnogi będą traktowane jak rowery"
    Zgroza, rowery jeżdżą jak wściekłe po chodnikach, roztrącając przechodniów!!!

  • Gość: Adam

    0

    JESTEM PRZECIW TAK SFORMUŁOWANYM PRZEPISOM, KTÓRE OGRANICZAJĄ DŁUGOŚĆ HULAJNOGI DO 1,25m. Przecież istnieje wiele hulajnug z kołami 20", 24", a nawet 26". Ich długość jest przez rozmiar kół po za prawem. Pana urzędnika chciałbym jeszcze spytać jak zakwalifikuje rowero-hulajnogę? Np. firmy MOOX BIKE ???

  • matteo789

    0

    Lime ma rowery w Londynie zasięg do 80km i spora moc i komfort zero problemu z miejscem do parkowania

  • matteo789

    0

    W Londynie zamiast hulajnóg są rowery elektryczne na minuty wg mnie jeszcze lepszy pomysł. Wystarczy dobra technika jazdy na luzie i jedzie się super komfortowo w korkach nie stoi.

  • Gość: Rrr

    Oceniono 1 raz -1

    He he karta rowerowa do tej pory do 18lat- żart a jak przychodzi rowerowy maj to 100procent uczniów jeżdzi do szkoły na rowerach, z tego 2 procent ma karte rowerową! A tu czepiają się hulajnog

  • pit-or

    Oceniono 1 raz 1

    A co z parkowaniem hulajnóg? Plagą są hulajnogi ustawione w poprzek chodników i ścieżek rowerowych albo pod kątem. Parkowanie na chodnikach i ścieżkach rowerowych powinno być dozwolone wyłącznie na brzegu dalszym od jezdni, a tam, gdzie to możliwe, poza chodnikiem lub ścieżką, i tylko w kierunku dokładnie podłużnym.

  • sigizm

    Oceniono 1 raz 1

    eeeeeeeee

  • Gość: Ciszewska

    Oceniono 1 raz 1

    Jadący hulajnogą elektryczną rowerzystów będą mieli za nic i uważać będa ze im wszystko wolno bo poruszają się szybciej jak rowerzysta

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX