Ministerstwo bierze się za elektryczne hulajnogi. Będą jeździć po ścieżkach rowerowych i zostanie wprowadzony limit prędkości

Filip Trusz
Polskie przepisy były niedostosowane do wysypu elektrycznych hulajnóg, ale to ma się zmienić. Ministerstwo Infrastruktury zapowiedziało właśnie poważne zmiany. Przede wszystkim, e-hulajnogi będą traktowane jak rowery i zostanie wprowadzony limit prędkości.

Podczas konferencji Minister Infrastruktury, Andrzej Adamczyk, zapowiedział, że w przyszłym tygodniu projekt zostanie wpisany do prac rządu. Nowelizacja odpowiednich ustaw ma wejść w życie jak najszybciej. Według zapowiedzi, rząd nie zamierza zwlekać z uregulowaniem problemu.

Elektryczna hulajnoga będzie traktowana jak rower

Zdecydowanie najważniejszą zmianą, jaką zapowiedziało Ministerstwo Infrastruktury, będzie traktowanie elektrycznych hulajnóg jak rowerów. E-hulajnogi w świetle polskiego prawa będą więc pojazdami, a ich użytkownicy mają mieć prawa zbliżone do praw obowiązujących rowerzystów.

Co to tak naprawdę oznacza? Elektryczne hulajnogi znikną z chodników, gdzie stwarzały teraz wiele niebezpieczeństw. Taka hulajnoga jest bardzo ciężka, porusza się praktycznie bezgłośnie i może bardzo szybko rozpędzić się do pokaźnych prędkości. Do tej pory osoba jadąca na e-hulajnodze była traktowana jak pieszy, musiała więc jeździć po chodnikach. To doprowadzało do wielu kolizji z pieszymi. Jak wielu? Tego nie wiemy, bo policja w swoich statystykach nie wyszczególniała wypadków z elektrycznymi hulajnogami.

Teraz elektryczne hulajnogi będą jeździć przede wszystkim po ścieżkach rowerowych.

Kiedy użytkownik e-hulajnogi będzie mógł jechać po chodniku?

Hulajnogi będą mogły poruszać się po chodnikach tylko wtedy, gdy nie będzie drogi dla rowerów, a dopuszczalna prędkość na drodze obok chodnika będzie wyższa niż 30 km/h

- powiedział podczas konferencji wiceminister infrastruktury Rafał Weber.

Co ważne, kierujący hulajnogą po chodniku będzie musiał ustępować pieszym.

Limit prędkości i wieku użytkownika. Przed osiemnastką tylko z kartą rowerową

Zgodnie z nowymi przepisami, prędkość elektrycznych hulajnóg zostanie w Polsce ograniczona do 25 km/h. Urządzenie może mieć 0,9 m szerokości i 1,25 m długości. Masa nie będzie mogła przekroczyć 25 kg.

Dzieci poniżej 10 roku życia w świetle polskiego prawa nie będą mogły jeździć elektrycznymi hulajnogami, a osoby mające od 10 do 18 lat - będą musiały mieć wyrobioną kartę rowerową.

Co ze zwykłymi hulajnogami?

Tutaj Ministerstwo Infrastruktury nie zamierza wprowadzać żadnych zmian. Klasyczne, a więc napędzane siłą mięśni człowieka, hulajnogi w dalszym ciągu będą traktowano jako piesi i będą mogły jeździć po chodnikach.

Czy popierasz nowe przepisy dotyczące elektrycznych hulajnóg?
Więcej o:
Komentarze (144)
Ministerstwo bierze się za elektryczne hulajnogi. Będą jeździć po ścieżkach rowerowych i zostanie wprowadzony limit prędkości
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • Gość: sceptyk

    Oceniono 58 razy 28

    z plagą rowerzystów na chodnikach sobie nie radzą, z hulajnogami będzie tak samo

  • smiki48

    Oceniono 29 razy 27

    a wystarczy tylko jeden zapis: Kierujący rowerem czy hulajnogą ZAWSZE musi ustąpić pieszemu na chodniku.

  • logedout

    Oceniono 42 razy 26

    25 km/h na hulajnodze dla kogoś kto sporadycznie korzysta z takich pojazdów to o co najmniej 10 km/h za dużo.

  • bamapo

    Oceniono 22 razy 20

    Czyli w miejscach bez ścieżek rowerowych nic się nie zmieni - dalej będą jeździli po chodnikach ponad 30 km/h bo przecież nikt nie będzie kontrolował prędkości.

  • Gość: Andrzej

    Oceniono 32 razy 20

    Hmm...
    Jeżeli dozwolona prędkość > 30 km ORAZ nie ma ścieżki rowerowej, to można jeździć po chodniku. Reasumując: praktycznie nic się nie zmienia: można jeździć po chodniku po znakomitej większości miasta, za wyjątkiem miejsc gdzie jest ścieżka rowerowa ale w takiej sytuacji i tak większość hulajnóg jeździła po ścieżkach rowerowych... No i w strefach zamieszkania też nie będzie można jeździć po chodniku. Ogólnie - jak dla mnie ok - ale niewiele to zmieni z perspektywy bezpieczeństwa pieszych.

  • darius112

    Oceniono 24 razy 16

    W Niemczech i Francji hulajnogi na chodniku są zakazane. U nas debilizm do kwadratu. W imię czego? Hulajnogi elektryczne powinny być zakazane na chodnikach, hulajnogi prawdziwe (nie ekektryczne) powinny być dozwolone

  • endriu666

    Oceniono 17 razy 15

    Przydałoby się jeszcze uregulować sprawę ich zostawiania, bo teraz leżą/stoją gdzie popadnie. Nie dość, że to zwykłe zaśmiecanie miasta, to jeszcze stwarzają niebezpieczeństwo. Widziałem jak na Chmielnej w Warszawie (która częściowo jest deptakiem) najechał na toto samochód, a nieraz ktoś się potknął. Może by tak wprowadzić takie stacje jak veturilo?

  • Gość: R

    Oceniono 12 razy 12

    Największym zagrożeniem są nie kretyni na hulajnogach, tylko sposób rozliczenia przejazdów - wystarczy zmienić płatność z per minuta na per kilometr i okaże się że nie będzie już tylu ludzi narażających siebie i innych na wypadki. Oczywiście stracą na tym wypożyczalnie, ale warto rozumieć skąd się biorą takie prędkości wśród okazjonalnych użytkowników hulajnóg.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX