Zewnętrze poduszki powietrzne mają ograniczyć skutki uderzenia w bok auta o 40 proc. Rozwiązanie już jest testowane

Firma ZF opracowała nowatorski system PreCrash z boczną poduszką powietrzną. Ta ma wyraźnie poprawić bezpieczeństwo osób w samochodzie podczas wypadku. Testy pokazują mniejsze obrażenia podróżujących nawet o 40 proc.

Zewnętrzna poduszka powietrzna ma wyraźnie poprawić bezpieczeństwo

Zderzenia boczne należą do najbardziej niebezpiecznych rodzajów wypadków samochodowych. W Niemczech odpowiadają za prawie 700 ofiar śmiertelnych, co stanowi prawie jedną trzecią wszystkich ofiar. Nowy prototyp systemu zaprojektowany przez ZF wystrzeliwuje zewnętrzną boczną poduszkę powietrzną na milisekundy przed zderzeniem. Tworzy dzięki temu dodatkową strefę zgniotu, która może uratować życie i zmniejszyć ciężar obrażeń u pasażerów nawet o 40 proc.

- czytamy w oficjalnym komunikacie firmy ZF.

Testowany przez ZF system PreCrash zmniejsza głębokość, na którą drugi pojazd wbija się w karoserię do 30 proc., pomagając znacznie zmniejszyć ryzyko odniesienia obrażeń przez pasażerów. A to ma się przełożyć na znacznie większe bezpieczeństwo osób, podróżujących samochodem. Eksperci firmy mówią o obrażeniach mniejszych nawet o 40 proc.

Jak taka poduszka ma działać?

System musi błyskawicznie rozpoznać, że dojdzie do wypadku i wystrzelić zewnętrzną poduszkę boczną. Na decyzję i odpalenie poduszki powietrznej system ma zaledwie około 150 milisekund, co odpowiada w przybliżeniu czasowi trwania mrugnięcia okiem przez człowieka. Rozwiązanie ZF korzysta z kamery, lidaru oraz radaru. Specjalne algorytmy oprogramowania decydują, czy zderzenie jest faktycznie nieuniknione oraz czy wystrzelenie poduszki powietrznej jest możliwe i konieczne.

Wielkość poduszki zależy od samochodu. Waha się od 280 do 400 litrów, czyli 5-8 razy więcej niż poduszka kierowcy. Rozwija się z progu bocznego w górę, tworząc w ten sposób dodatkową strefę zgniotu przed drzwiami na odcinku między słupkami A i C.

ZF zaprezentował pierwszy na świecie system ochrony pasażerów PreCrash z zewnętrzną boczną poduszką powietrzną wyzwalaną przed zderzeniem. Może on zmniejszyć ryzyko obrażeń u pasażerów w razie zderzenia bocznego nawet o 40%.ZF zaprezentował pierwszy na świecie system ochrony pasażerów PreCrash z zewnętrzną boczną poduszką powietrzną wyzwalaną przed zderzeniem. Może on zmniejszyć ryzyko obrażeń u pasażerów w razie zderzenia bocznego nawet o 40%. fot. ZF

Więcej o:
Komentarze (2)
Zewnętrze poduszki powietrzne mają ograniczyć skutki uderzenia w bok auta o 40 proc. Rozwiązanie już jest testowane
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • Gość: Tak

    0

    Kiedyś myślałem o poduszce podnoszącej stronę auta - dzięki temu auto uderzające wslizguje się pod spód i energia jest dużo lepiej rozpraszana.

  • fakej

    0

    Czy jest możliwość wyłączenia tej poduszki jak chce się kogoś rozjechać?

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX