GDDKiA rozpisała nowy przetarg na A18. Wygra go ten, kto będzie chciał najmniej pieniędzy. Cena to jedyne kryterium wyboru

Po unieważnionym w maju pierwszym przetargu na przebudowę i dostosowanie 22 km drogi krajowej nr 18 do parametrów autostrady, GDDKiA ogłosiła nowy przetarg. Zmodyfikowano zakres inwestycji, a kryterium wyboru wykonawcy będzie stanowiła wyłącznie cena.

W pierwszym przetargu wszystkie złożone oferty przekraczały górny pułap cenowy założony przed GDDKiA. Po analizie dotychczasowych postępowań przetargowych stwierdzono, że wykonawcy składający oferty, najczęściej w takim samym stopniu spełniali dodatkowe kryteria pozacenowe. W efekcie sprowadzało się to do tego, że o wyborze najkorzystniejszej oferty i tak ostatecznie decydowała cena. 

Zdaniem GDDKiA kryteria pozacenowe były traktowane przez wykonawców jako dodatkowe ryzyko, którego spełnienie rodziło określone koszty, a to wpływało na  wartość ofert. Dlatego teraz jedynym czynnikiem decydującym o wygranej w przetargu będzie cena - wygra najtańsza oferta.

Autostrada A18 zamiast DK18

Zadaniem wykonawcy będzie realizacja robót budowlanych na południowej jezdni obecnej DK18, od km 11,86 do 33,76, wraz z budową węzła autostradowego Żary oraz budową trzech wiaduktów, trzech przejść dla zwierząt, mostu oraz przejścia pod autostradą. Celem całego przedsięwzięcia jest dostosowanie drogi krajowej nr 18 (na odcinku Olszyna-Golnice o długości 70 km) do standardów sieci drogowej UE o parametrach autostradowych. Inwestycja stanowi drugi etap budowy autostrady A18 (pierwszy stanowiła budowa jezdni północnej).

Inwestycja podzielona jest na następujące etapy:

  • węzeł Olszyna do km 11,86 (ponad kilometr za węzłem Żary Zachód w stronę Wrocławia),
  • od km 11,86 (ponad kilometr za węzłem Żary Zachód w stronę Wrocławia) do km 33,76 (blisko 4 km przed węzłem Iłowa),
  • od km 33,76 (blisko 4 km przed węzłem Iłowa) - granica województwa,
  • granica województwa - węzeł Golnice.

A18 na Zachód

Droga krajowa nr 18 zlokalizowana jest w III drogowym transeuropejskim korytarzu transportowym - połączeniem międzynarodowym E36/40 na terytorium Polski. Korytarz ten łączy Ukrainę, Słowację i południową Polskę z Dreznem i Berlinem. DK18 zaliczana jest do głównych dróg w Polsce o znaczeniu przemysłowym i turystycznym. Łączy ona autostradę A4 z przejściem granicznym w Olszynie.

Starą DK18, a obecnie jej nitkę południową, wybudowali Niemcy w latach 30. XX wieku. Stanowiła ona fragment autostrady Berlin-Wrocław. W listopadzie 2004 r. rozpoczęty został pierwszy etap dostosowywania DK18 do parametrów przyszłej autostrady A18. Do istniejącej drogi dobudowana została równoległa jezdnia północna, którą oddano do użytku w 2006 r.

Więcej o:
Komentarze (6)
Autostrada A18. Nowy przetarg rozpisany. Jedynym kryterium wyboru jest cena
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • Gość: gosciuu

    Oceniono 1 raz 1

    niech mi ktoś wytłumaczy czemu nie zamkną nitki południowej i nie puszczą całego ruchu nitką północną? przecież tam się nie da jeździć po tych najdłuższych schodach europy!

  • Gość: AP

    0

    Stan południowej nitki tej drogi nie mieści się w żadnej skali ocen. Postawmy się na miejscu np. turysty, który 1 raz jedzie do Polski odwiedzić Wrocław czy Kraków. Piękna wizytówka i zapowiedź kolejnych atrakcji. W świetle obietnic w kampanii wyborczej, przejazd tą drogą wytrzepie z mózgu każdego wyborcy nadzieję, że jakikolwiek polityk w tym kraju ma na celu rozwój kraju.

  • Gość: Wsn

    0

    Drodzy Państwo kryteria poza cenowe to jest jedna wielka mistyfikacja! Firmy i tak ustalają max ponieważ waga punktowa jest na tyle duża, że niższą ceną nie można jej zrekompensować. Dlatego o wyborze firmy ostatecznie decydującym czynnikiem jest najniższa zaproponowana cena. Proszę się nie łudzić, że gwarancja czy doswiadczenie odgrywają jakąkolwiek rolę. Dopuki nie będzie systemu punktowego ocen wykonawców doputy nie będzie możliwości realizacji inwestycji przez solidne firmy.

  • alben albus

    0

    To co jest tanie jest drogie i robi się raz a dobrze, a tak ...to będzie nie inaczej jak drogowa fuszerka w bylejakosci.

  • Gość: SKF

    0

    A moze zrobic inaczej - ustalic cene i wybrac wykonawce ktory zaoferuje najlepsza trwalosc?

  • the-only.charybdis

    0

    Taaa...
    I przetarg - z kryterium najniższej ceny - wygrają Włosi albo Chińczycy...
    A wybudują - za 10 lat albo wcale.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX