Audi A6 Avant allroad quattro - nowe niemieckie kombi o terenowym zacięciu

Choć moda na SUV-y trwa i nic nie zapowiada jej końca, uterenowione kombi nadal mają wielu zwolenników. Praktycznością nie ustępują podwyższonym braciom, a są bardziej kompaktowe i praktyczne w miejskim ruchu. Audi właśnie zaprezentowało najnowsze wcielenie modelu A6 Avant w uterenowionej wersji allroad.

Od premiery pierwszej generacji Audi A6 Avant minęło już 20 lat. Po dwóch dekadach producent z Ingolstadt prezentuje czwarte wcielenie najbardziej praktycznego kombi w swojej gamie. Audi A6 allroad quattro w standardzie ma napęd na cztery koła i pneumatyczne zawieszenie o regulowanej wysokości. Dzięki temu świetnie sprawdzi się nie tylko w codziennej miejskiej eksploatacji, ale także na bezdrożach. Mocne silniki dają też duży potencjał jeśli chodzi o holowanie przyczepy – A-szóśtka poradzi sobie nawet z taką, która waży 2,5 tony.

Regulowany prześwit – 45 mm wyżej niż Audi A6

Karoseria Audi A6 allroad quattro zawieszona jest o 45 mm wyżej niż klasycznego A6 Avant. Standardowy prześwit wynosi 139 mm. Zawieszenie pneumatyczne adaptive air suspension z adaptacyjną kontrolą stopnia tłumienia zostało zestrojone w ten sposób, by jak najbardziej zwiększyć terenowe możliwości samochodu. W zależności od prędkości i ustawionego w systemie Audi drive select trybu, możemy regulować wysokość pojazdu. Jeśli w systemie ustawiono najwyższe położenie, a prędkość pojazdu nie przekroczy 35 km/h, cała karoseria unosi się o 45 mm. Po przekroczeniu tej prędkości, automatycznie się obniża. Przy prędkościach autostradowych – powyżej 120 km/h – karoseria obniża się o 15 mm od położenia wyjściowego. Jeśli A6 allroad quattro rusza w trybie „offroad”, a jego prędkość nie przekracza 80 km/h, karoseria automatycznie ustawia się o 30 mm wyżej niż standardowo. Podczas bardzo wolnej jazdy – do 35 km/h – w trybie „lift” karoseria unosi się o kolejne 15 mm, co daje aż 45 mm powyżej pozycji standardowej.

Na pokład trafił też układ kontroli zjazdu ze wzniesienia oraz asystent kąta nachylenia. Podczas jazdy w lekkim terenie kierowca może włączyć na ekranie funkcję, pokazującą aktualną wartość kąta nachylenia w kierunku wzdłużnym i poprzecznym, a w miejscach w których pojazd narażony jest na wywrócenie się, na ekranie ukazuje się specjalne ostrzeżenie. Na stromym zboczu układ kontroli zjazdu ze wzniesienia ogranicza prędkość do wartości ustalonej wcześniej przez kierowcę (od 2 do 30 km/h) i w razie potrzeby selektywnie i wybiórczo hamuje każdym z czterech kół.

Audi A6 Avant allroad quattroAudi A6 Avant allroad quattro Audi

Standardowo na pokładzie znajduje się progresywny układ kierowniczy. Opcjonalnie możemy doposażyć A6 allroad quattro w układ czterech kół skrętnych. Do 60 km/h tylne koła skręcają o maksymalnie pięć stopni w kierunku przeciwnym do kierunku skrętu kół przednich, zmniejszając w ten sposób promień skrętu. Przy prędkościach wyższych, koła tylne skręcają o maksymalnie dwa stopnie w kierunku tym samym co koła przednie. Poprawia się w ten sposób stabilność pojazdu podczas jazdy na wprost czy zmiany pasa ruchu.

Terenowy wygląd

Audi A6 allroad quattro zostało mocno „podrasowane” wizualnie, aby nadać karoserii jak najbardziej terenowy wyraz. Na froncie dominuje szeroka i nisko osadzona osłona chłodnicy Singleframe. Dolny przedni spojler oraz osłona podwozia są w  kolorze aluminium. Typowe dla samochodów terenowych relingi na dachu, listwy okien, osłona podwozia, listwa dyfuzora oraz pasek łączący ze sobą tylne światła, mogą być do wyboru w kolorze aluminium lub w kolorze czarnym. Osłony krawędzi nadkoli standardowo utrzymane są w kolorze szarym, ale opcjonalnie można je zamówić w kolorze nadwozia lub czerni.

Audi A6 Avant allroad quattroAudi A6 Avant allroad quattro Audi

Stylowe wnętrze

Wnętrze Audi A6 allroad quattro jest dostępne w trzech kolorach – czarnym, beżowym „pearl” lub w brązowym „okapi”. Opcjonalnie zamówić można również obicie z perforowanej skóry Valcona. W linii stylistycznej „allroad” znajdziemy sportowe fotele obite połączeniem skóry i Alcantary, panele dekoracyjne i pedały z aluminium oraz podświetlane listwy progowe.

Audi A6 Avant allroad quattroAudi A6 Avant allroad quattro Audi

Mocne diesle

Na rynkach europejskich Audi A6 allroad quattro dostępne będzie z trzema wysokoprężnymi silnikami V6 TDI. Pierwszy z nich generuje 231 KM mocy oraz 500 Nm momentu obrotowego. Wystarcza to do rozpędzenia samochodu od 0 do 100 km/h w 6,7 sekundy i dalej do osiągnięcia prędkości maksymalnej 250 km/h. Wariant 50 TDI może pochwalić się mocą 286 KM i maksymalnym momentem obrotowym 620 Nm, a do pierwszej „setki” rozpędzi się w 5,9 sekundy. Najmocniejsza odmiana silnika 3.0 TDI generuje 349 KM oraz 700 Nm momentu obrotowego, Wówczas przyspiesza do 100 km/h w 5,2 sekundy.

"Miękka hybryda"

Wszystkie trzy jednostki TDI przekazują siłę napędową na drogę za pośrednictwem ośmiobiegowej, automatycznej skrzyni biegów tiptronic. Selektywny rozkład momentu obrotowego przy wchodzeniu w zakręt z dużą prędkością przyhamowuje wewnętrzne koła, jeszcze zanim wpadną one w poślizg. Moment napędowy przekazywany jest wtedy na koła z lepszą przyczepnością. Opcjonalny, sportowy mechanizm różnicowy bezstopniowo rozdziela moc pomiędzy tylne koła.

Silniki w nowym A6 allroad quattro wyposażone są w technikę łagodnej hybrydy „mild hybrid”. MHEV (Mild Hybrid Electric Vehicle) może zredukować zużycie paliwa w realnych warunkach drogowych nawet o 0,4 litra na 100 km.

Audi A6 Avant allroad quattroAudi A6 Avant allroad quattro Audi

Multimedialne centrum dowodzenia

Na pokładzie Audi A6 allroad quattro znajdziemy tak samo rozbudowaną gamę systemów infotainment, jak w siostrzanych modelach A6 i A7. Cyfrowy system operacyjny zawiera m.in. duży ekran służący do obsługi funkcji infotainment.. Z poziomu mniejszego ekranu położonego niżej, kierowca obsługuje klimatyzację i funkcje komfortowe. Może także wprowadzać na nim tekst.

Opcjonalnie A6 allroad quattro może być wyposażone w Audi virtual cockpit z ekranem o przekątnej 12,3 cala. System nawigacji – na podstawie wcześniej przejechanych tras – sam się uczy i jest w stanie dostarczyć kierowcy odpowiednich sugestii przy wyborze drogi. Trasa obliczana jest online, na serwerach firmy HERE oraz jednocześnie w systemie pokładowym.

Audi A6 Avant allroad quattroAudi A6 Avant allroad quattro Audi

Jubileuszowa wersja specjalna

Wraz z rynkową premierą nowego Audi A6 allroad quattro, Audi wprowadza limitowaną serię pod nazwą „20 lat allroad”. Zarówno wygląd zewnętrzny, jak i wnętrze, mogą być dalece zindywidualizowane. Dostępne są trzy kolory lakieru: zielony „gavial”, biały „lodowiec” oraz brązowy „soho”. Czarny pakiet stylizacyjny został poszerzony o charakterystyczne pierścienie Audi oraz o obudowy lusterek zewnętrznych.

Nowe Audi A6 allroad quattro trafi do sprzedaży jeszcze w czerwcu. W pierwszej połowie roku 2020 samochód będzie miał swą rynkową premierę w Chinach oraz po raz pierwszy wejdzie do sprzedaży w Stanach Zjednoczonych.

Audi A6 Avant allroad quattroAudi A6 Avant allroad quattro Audi

Więcej o: