Opinie Moto.pl: Dacia Duster 1.5 dCi 4WD - SUV, którego Europa potrzebowała

Filip Trusz
Dacia Duster to pod wieloma względami strzał w dziesiątkę. Rumuńska marka nie zamierza się z nikim ścigać na poziom wykonania, osiągi, czy nowoczesne systemy. Duster gra w niższej lidze, gdzie cieszy się ogromnym zainteresowaniem. I to wcale nie dziwi.

Dacia Duster - ceny w Polsce

Dacia Duster przyciąga do salonów wręcz szokująco niską ceną. 39 900 zł brzmi bardzo zachęcająco, choć to oczywiście klasyczny wabik cenowy. Takie Dustery po ulicach po prostu nie jeżdżą. Jednak i wyższe wersje z 4x4 nie odstraszają. Benzynowego Dustera 1.6 SCe 115 4WD wyceniono na 60 100 zł. To wersja Comfort, gdzie standardem są m.in.: klimatyzacja, kierownica pokryta skórą ekologiczną, lusterka i szyby sterowane elektrycznie oraz światła przeciwmgielne.

My testowaliśmy diesla dCi 115 KM, który z 4WD kosztuje 72 400 zł. Czarny Duster ze zdjęć to wersja wyposażenia Prestige (77 400 zł), gdzie bez dopłaty dostajemy: czujnik martwego pola, podłokietnik, 17-calowe felgi i 7-calowy ekran systemu multimedialnego.

Dacia DusterDacia Duster fot. Filip Trusz

Prawdziwy hit sprzedaży

Dacia Duster okazała się rynkowym strzałem w dziesiątkę i wykręca bardzo dobre wyniki sprzedaży. Nie chcę tutaj rzucać liczbami z Polski, bo w naszym kraju świetne liczby wypaczone są przez spory reeksport aut rumuńskiej marki. Nie zmienia to jednak faktu, że Duster sprzedaje się bardzo dobrze, mimo że sporo SUV-ów wyjeżdża za Odrę.

Początkowo marka przeznaczona na rynki rozwijające się, przyjęła się dobrze również w zachodniej Europie. Duster jest czarnym koniem Dacii od momentu wprowadzenia na rynek. Bezpretensjonalny i wszechstronny samochód pojawił się w idealnym momencie, kiedy popularność aut kategorii SUV średniej wielkości na Starym Kontynencie gwałtownie rosła.

Renault Captur 1.5 dCi vs. Dacia Duster 1.5 dCiRenault Captur 1.5 dCi vs. Dacia Duster 1.5 dCi fot. Piotr Mokwiński

Przepis na sukces? Prosty i wszechstronny SUV

Dacia Duster to bardzo przemyślany produkt. Renault nie zamierza tym samochodem podbijać segmentu i bić się o miano najlepszego SUV-a tych rozmiarów. Duster kierowany jest do innych kierowców.

W wielu miejscach poszukano oszczędności, co widać zwłaszcza we wnętrzu. Dominują czarne tworzywa sztuczne, tylko część z nich jest miękka, a niektóre przełączniki lekko trzeszczą. Na ekranie w słoneczny dzień trudno coś dostrzec. Co więcej, wyświetlacz nie reaguje na zmianę pojemności elektrycznej, tylko fizyczny nacisk - nie wystarczy go dotknąć, żeby wybrać jakąś funkcję. 

Jednak po przyzwyczajeniu się, trzeba docenić skromny, ale funkcjonalny projekt. Wewnątrz jest dużo miejsca, łatwo znaleźć dobrą pozycję za kierownicą (do ideału brakuje tylko nieco bardziej pionowo umieszczonego koła kierownicy), a w czasie jazdy okazuje się, że wszystkie przełączniki są w miejscach, w których się ich spodziewamy.

Renault Captur 1.5 dCi vs. Dacia Duster 1.5 dCiRenault Captur 1.5 dCi vs. Dacia Duster 1.5 dCi fot. Piotr Mokwiński

Na nowo zaprojektowane fotele zapewniają większą wygodę, niż wcześniej, mają dłuższe siedziska i większy zakres regulacji. W środku jest dużo praktycznych schowków, a bagażnik ma przyzwoitą pojemność 478 lub 467 l (w wersji 4WD) i regularne kształty. Mimo dość wysokiej dolnej krawędzi, dostęp do niego jest łatwy.

Renault Captur 1.5 dCi vs. Dacia Duster 1.5 dCiRenault Captur 1.5 dCi vs. Dacia Duster 1.5 dCi fot. Piotr Mokwiński

Wrażenia z jazdy nową Dacią Duster

Dacia Duster jeździ po prostu poprawnie. Zawieszenie Dustera zapewnia wysoki komfort, który doceniamy tym bardziej, im gorsza staje się nawierzchnia. Na zakrętach SUV Dacii mocno się pochyla, ale prowadzi bezpiecznie. Po przyzwyczajeniu się do mocnych przechyłów nadwozia, zakręty można pokonywać dość szybko. Jednak takie bujanie, w połączeniu z lekko pracującym układem kierowniczym o mało bezpośrednim przełożeniem powoduje, że za kierownicą Dustera czujemy się trochę jak w klasycznej terenówce.

Choć Duster jest bardzo lekkim SUV-em (nasza wersja z kierowcą waży 1280 kg), to w wersji 1.5 dCi 115 KM nie spodziewajcie się fajerwerków. Przyspieszenie do 100 km/h zajmie 12,1 s. Ręczna skrzynia? Jest i nie przeszkadza, choć z pewnością nie jest to najprzyjemniejsza we współpracy przekładnia na rynku. Diesla trzeba za to pochwalić za mały apetyt na paliwo. Deklarowane wg WLTP to 5,8 l/100 km. Mi podczas testu wychodziły wyniki z szóstką z przodu. Naprawdę nieźle.

Pochwalić muszę też wyciszenie Dustera. Hałas w kabinie był jedną z największych wad poprzedniej generacji. Teraz jest znacznie lepiej.

Dacia Duster 2017Dacia Duster 2017 Dacia

As w rękawie Dacii Duster - właściwości terenowe

Stosunkowo dobre własności terenowe to jedna z największych zalet modelu. Oprócz sporego (21 cm) prześwitu i skoku zawieszenia, Duster charakteryzuje się przyzwoitymi kątami natarcia i zejścia oraz wykrzyżowaniem osi, które pozostało niezłe, pomimo zastosowania niezależnego zawieszenia tylnej osi w odmianach z napędem na cztery koła (wersje z przednim napędem mają z tyłu belkę skrętną).

Jeśli dodać do tego niższe przełożenia dwóch pierwszych biegów w wersji 4x4 oraz układy elektroniczne ułatwiające jazdę w ciężkich warunkach, okazuje się że mamy do dyspozycji auto o niezłej dzielności terenowej. Mamy tu też przydatne systemy Hill Descent Control (pomaga przy stromych zjazdach), Hill Start Assist (ruszanie pod wzniesieniach), a nawet 4 kamery (ich nasza Dacia akurat nie miała). Całkiem nieźle jak na budżetowego SUV-a.

Dacia DusterDacia Duster fot. Filip Trusz

Opinie Moto.pl: Dacia Duster 1.5 dCi 4WD - podsumowanie.

Wiele osób śmieje się z Dacii, wytykając jej budżetowy charakter, słabe silniki (choć niedawno w ofercie pojawiła się jednostka TCe o mocy 130 lub 150 KM), nie najlepsze właściwości jezdne i materiały niskiej jakości. To jednak krzywdzące podejście. W nowej Dacii Duster naprawiono wszystkie większe błędy popełnione, przy projektowaniu poprzedniej wersji. Stała się dzięki temu znacznie bardziej dojrzałym samochodem. W dodatku jest praktyczna i uniwersalna. No i na tle znacznie droższych samochodów w segmencie wyróżnia się właściwościami terenowymi.

Dacia Duster to bardzo przemyślany samochód. Z pewnością nie znajduje się w czołówce najlepszych SUV-ów tych rozmiarów, ale nie tego oczekują od niej klienci. Znakomita sprzedaż pokazuje, że Duster wstrzelił się idealnie w potrzeby niektórych europejskich kierowców.

Więcej o:
Komentarze (25)
Dacia Duster 1.5 dCi 4WD - opinie, test, spalanie. SUV, którego Europa potrzebowała
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • beetle83

    Oceniono 17 razy 17

    Ciekawe czy poprawili fotele. W poprzedniej wersji to właśnie te straszne taborety były oprócz hałasu największa wadą. Jeździłem z nieoferowanym już wolnossącym 1.6 i nie powiem - przyjemne auto, nawet te tworzywa z granulatu ze zużytych grzebieni tak bardzo nie przeszkadzały. Zawsze trzymam kciuki za takie marki jak Dacia - każdy powinien mieć prawo kupić sobie uczciwe nowe auto, nawet osoby z niższym zarobkami.

  • Gość: Kigon

    Oceniono 1 raz 1

    Następny niby- dziennikarz powtarzający mity o reeksporcie Dustera. Niby, bo prawdziwy sprawdził by jak jest naprawdę a nie powtarzał obiegowe mity. Poza tym które to niby przełączniki trzeszczą w nowej wersji auta? Czy autor na pewno jeździł ostatnią odmianą Dustera czy może jego poprzednikiem? Jeśli zaś chodzi o użyte we wnętrzu tworzywa sztuczne, to polecam sprawdzić te w VW T-CROSS - tam to dopiero jest tani, twardy plastik - i to za znacznie większe niż w Dacii pieniądze.

  • Gość: mixmi

    Oceniono 3 razy 1

    Jednorazówka... jak dobrego suva w dobrej cenie to przy japońskich warto się pokręcić, rav4 nawet starszej generacji jest pewniejsza

  • owrank

    Oceniono 5 razy 1

    I pomyśleć że w styczniu 2009 roku na wyprzedaży rocznika 2008 fabrycznie nowy nissan xtrail z napędem 4WD z porządnym silnikiem 2.0 dci i lakierem metalik kosztował 79 000 zł. W standardzie 6 poduszek, wielofunkcyjna kierownica, bluetooth, elektryczne szyby tył i przod itd. Itp

  • kontra.punkt

    Oceniono 14 razy 0

    Za takie pieniądze (72 kPLN) to nie jest ani przyzwoite kombi ani dobry samochód terenowy. chcąc wozić w miarę duży bagaż wybiorę clio kombi z silnikiem dCi - będzie mniej palił i mniej hałasował na autostradzie. Jak będie mi potrzebny samochód terenowy to poczekam 1,5 roku na odbiór tańszego Suzuki Jimmy, który możliwościami jazdy w terenie bije Dacię na głowę.

  • Gość: aleks09

    Oceniono 1 raz -1

    Za tę cenę mam już xlv z fajnym wyposażeniem i w dobrej jakości. Koreańczycy poprawili swoje auta i warto się im przyjrzec

  • wawiak80

    Oceniono 5 razy -1

    Szwagier żony kupił niedawno nowiutką Dacie jako rodzinne auto. Byłem zszokowany bo to auto ciasne niezbyt komfortowe i o słabych osiągach.
    No i minęło pół roku i szwagier żony już myśli o pozbyciu się swojej nowej Daci. Po pół roku okazało się ze jest to auto zdecydowanie za małe na 5 osobową rodzinę ze wzgledu na małą tylną kanapę i płytki bagażnik. Męczące w dłuższych podróżach ze względu na słabe wyciszenie i praktycznie nie mobilne przy obciążeniu ponieważ wolnossący 120 silnik praktycznie nie przyspiesza gdy w samochodzie podróżuje komplet pasażerów.
    Sam ostatnio nim jeździłem to faktycznie w śrdku mniej miejsca niż Golfie. Przy wzroście 186 praktycznie dotykałem głową dachu. Za mną nikt nie mógł usiąść. Bagażnik krótki , no i samochód praktycznie nie przyspieszał.
    Ogólnie zastanawiam się nad obecną modą na SUVy bo większość z nich jest właśnie taka jak ta Dacia, duża na zewnątrz i ciasna na tylnej kanapie z z symboliczną głębokoscią bagażnika. Przyspieszenie i prędkość zazwyczaj jak w aucie miejskim lub tańszym kompakcie.

  • fakej

    Oceniono 7 razy -1

    naprzeciwko drogerii hebe i premium gurgers oczekiwałebym co najmniej wersji executive

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX