Nowa Toyota GR Supra - rozmawialiśmy z głównym inżynierem sportowego oddziału Toyoty

Podczas prezentacji nowej Toyoty GR Supry mieliśmy okazję porozmawiać z głównym inżynierem Toyota Gazoo Racing. Zdradził nam kilka ciekawostek na temat nowej Supry.

Tetsuya Tada, czyli kto?

Tetsuya Tada jest głównym inżynierem Toyoty, odpowiedzialnym za dział samochodów sportowych, teraz występujący pod nazwą Toyota Gazoo Racing. Tada San zaczynał pracę w Toyocie pod kuratelą legendarnego Ichiro Suzuki, ojca chrzestnego Lexusa LS i twórcy Supry Mk 4 (A80). Z czasem uczeń stał się mistrzem. Tetsuya Tada był szefem projektu GT86, a teraz stworzył nową GR Suprę A90, nad którą jego zespół pracował od 2002 r.

W czasie prezentacji miałem okazję zadać mu kilka pytań.

Ł.K.: Gdyby musiał Pan wybrać, to który z komponentów nowej Supry pochodzący od BMW jest najlepszy, a który najgorszy?

T.T.: W ogóle nie podchodziliśmy w ten sposób do podzespołów. W przeciwieństwie do opracowywania modelu GT86, gdzie w czasie projektowania chcieliśmy uzyskać równy wkład obu firm (Toyoty i Subaru), do Supry podeszliśmy inaczej. Nie patrzyliśmy, która marka dostarcza podzespoły, tylko które będą najlepsze. Dopiero po ich wybraniu BMW i Toyota niezależnie zaczęły projektować swoje auta. Uważam, że wszystkie komponenty są dobre.

Czy z finansowego i technicznego punktu widzenia istnieje możliwość wprowadzenia do sprzedaży Toyoty Supry z manualną skrzynią biegów? Przecież BMW ma model M2 z podobnym układem napędowym i ręczną skrzynią.

Tak, oczywiście. Możemy wprowadzić do sprzedaży taką wersję, żadna z wymienionych przyczyn nie stanowi przeszkody. Pytanie, czy taka wersja byłaby w czymkolwiek lepsza od obecnej, w której zastosowaliśmy nowoczesną automatyczną skrzynię biegów. Utrzymuję kontakty z wieloma producentami skrzyń biegów i wszyscy twierdzą, że ścieżka rozwoju manualnych i dwusprzęgłowych przekładni się powoli kończy. Nie bardzo można coś w nich poprawić, zmienić żeby były lepsze, niż w są tej chwili. Z automatycznymi przekładniami jest zupełnie inaczej. Producenci mają plany ich rozwoju zakreślone na wiele lat, bo można osiągnąć znakomite postępy. Już teraz pracują znakomicie, a to co przyniesie najbliższa przyszłość może pana zadziwić. Jeśli nawet w tej chwili można mieć do ich pracy jakieś zastrzeżenia, w najbliższym czasie to się zmieni. Będą lepsze pod każdym względem od dwusprzęgłowych skrzyń biegów. Jako przykład podam, że gdybyśmy teraz zastąpili automatyczną przekładnię w Suprze modele z dwoma sprzęgłami, byłby znacznie cięższy i działał mniej sprawnie.

Czy jest szansa, że zobaczymy inne wersje silnikowe?

Tak, w 2020 r. w sprzedaży pojawi się Toyota GR Supra z 4-cylindrowym silnikiem o mocy 260 KM. Nie mogę wiele powiedzieć na ten temat, ale w przyszłości mamy plany przedstawienia także znacznie mocniejszych modeli. Proszę cierpliwie poczekać.

Ostatnie pytanie. Supra jest obuta w opony Michelin Pilot Super Sport. Uważam, że są znakomite, ale francuski producent ma w swojej ofercie nowszy model tej kategorii - Pilot Sport 4S. Dlaczego nie one?

Nadrzędnym celem przy wyborze opon do Supry na pierwsze wyposażenie była maksymalna przyczepność na suchej nawierzchni. Przeprowadziliśmy wiele porównań i uznaliśmy, że to zadanie spełnia najlepiej model Super Sport. Nie oznacza to, że jest lepszy od Pilota Sport 4S, ale bardziej pasuje do charakterystyki prowadzenia, którą chcieliśmy uzyskać w Suprze. Jednak nie będzie to jedyny wybór. Jeśli klient ma takie życzenie, może zamówić Toyotę Suprę wyposażoną w inne ogumienie.

Toyota GR Supra 2019Toyota GR Supra 2019 fot. Łukasz Kifer

Toyota Gazoo Racing

Litery GR w nazwie nowej Supry pochodzą od sportowej dywizji Toyoty, której historia jest bardzo ciekawa. Gazoo Racing powstała z pasji, na początku była to garażowa inicjatywa inżynierów Toyoty. Z nich wyłoniono zarówno mechaników, jak i kierowców zespołu, który zadebiutował w 2007 r. w słynnym 24-godzinnym wyścigu na torze Nurburgring za kierownicami dwóch używanych Toyot Altezza. Dopiero w 2015 roku dyrekcja Toyoty postanowiła połączyć wszystkie sportowe działy marki pod nazwą Toyota Gazoo Racing i rozpocząć komercyjny etap działalności GR.

Nawiasem mówiąc słowo "gazoo" jest angielską transkrypcją japońskiego słowa oznaczającego zdjęcie, ale wszystkim w Toyocie kojarzyło się garażami, w których przechowywano używane samochody na sprzedaż, bo reklamowano je za pomocą zdjęć na stronie internetowej. W latach 90-tych była to nowatorska technika sprzedaży. Kiedy powstał "garażowy" zespół Toyoty, naturalnie nazwano go Gazoo Racing. W nadchodzących latach stanie się bardzo ważną częścią koncernu Toyoty. Napisy GR i Gazoo Racing będziemy oglądać na wielu modelach tej marki, zarówno wyczynowych, jak i aut o sportowym charakterze, ale będących w normalnej sprzedaży.

Więcej o:
Copyright © Agora SA