Wielka szansa przed Chorwatami? Hyundai i Kia inwestują 80 milionów euro w Rimaka. W planach dwa wspólne modele

Rimac to chorwacki producent supersamochodów napędzanych silnikami elektrycznymi. Z początku firmę można było traktować jako ciekawostkę, ale dynamiczny rozwój Chorwatów zainteresował największe koncerny. Hyundai postanowił zainwestować w Rimaka 80 milionów euro.

Hyundai i Kia rozpoczynają współpracę z Rimakiem

Koreańczycy bardzo poważnie traktują swoją sportową dywizję N i planują w przyszłości jej ofertę wzbogacić także o bardzo szybkie, elektryczne samochody. Koreański koncern ma spore doświadczenie w produkcji elektryków, ale żadne z e-aut Kii lub Hyundaia nie było dotąd typowo sportową propozycją. Właśnie dlatego postanowiono zwrócić się do specjalistów. Koreańczycy rozpoczynają właśnie współpracę z Rimac Automobiles.

Hyundai zainwestuje w chorwacką markę 64 mln euro, a Kia 16 mln.

W najbliższych planach jest stworzenie dwóch samochodów, obydwu napędzanych przez silniki elektryczne. Jeden ma być klasycznym elektrykiem z akumulatorami, drugi ma korzystać z ogniw paliwowych. Hyundai obok Toyoty to lider rozwoju samochodów wodorowych.

Hyundai i Kia inwestują w Rimaka 80 mln euroHyundai i Kia inwestują w Rimaka 80 mln euro Hyundai i Kia inwestują w Rimaka 80 mln euro

Rimac - historia chorwackiego sukcesu?

Rimac to chorwacka firma założona przez Mata Rimaka w 2009 roku. Aktualnie zatrudnia już 500 osób i dynamicznie się rozwija. Najbardziej znanym modelem Chorwatów jest ponad 1200-konny Concept One. Napędzają go 4 silniki elektryczne, które w sumie dają 1224 KM mocy. Cała moc trafia na wszystkie cztery koła. Ile momentu trafi na dane koło oblicza nowatorski system. Baterie o pojemności 90 kWh pozwalają przejechać 350 km na jednym ładowaniu. Osiągi? Równie imponujące co moc - 2,5 s. do pierwszej setki, 6.0 do drugiej i 355 km/h prędkości maksymalnej. W przyszłym roku do małoseryjnej produkcji ma wejść jeszcze mocniejszy Concept Two.

Małych firm zapowiadających kosmicznie mocne supersamochody w branży widzieliśmy już wiele, ale Rimaka już od dłuższego czasu nie można traktować z przymrużeniem oka.

Hyundai to nie pierwszy wielki gracz, który inwestuje w Rimaka. 10 proc. udziałów w chorwackiej firmie w zeszłym roku kupiło Porsche. Rimac dostarcza także baterie dla Astona Martina i współpracuje ze słynnym studiem projektowym Pininfarina (teraz należy od giganta z Indii, koncernu Mahindra).

Rimac Concept OneRimac Concept One fot. Rimac

O Rimaku usłyszał cały świat - groźny wypadek Richarda Hammonda

O Rimaku w 2017 r. rozpisały się wszystkie serwisy informacyjne, niekoniecznie te zajmujące się motoryzacją. Richard Hammond, była gwiazda "Top Gear, uległ groźnemu wypadkowi w Szwajcarii podczas kręcenia kolejnego odcinka "Grand Tour". Brytyjczyk prowadził właśnie Rimaka Concept One.

Choć zdjęcia z wypadku wyglądały okropnie - Rimac doszczętnie spłonął - to Hammond wyszedł z całego zajścia bez większych obrażeń. Dziennikarz nie stracił przytomności i samodzielnie wyszedł z rozbitego samochodu. Został przetransportowany helikopterem do szpitala w St. Gallen. Lekarze określili jego stan jako "dobry". Wykryto tylko "złamanie w stawie kolanowym". Richard Hammond szybko wrócił do zdrowia, a ekipa dokończyła zdjęcia do 3. sezonu programu.

Więcej o:
Komentarze (1)
Wielka szansa przed Chorwatami? Hyundai i Kia inwestują 80 milionów euro w Rimaka. W planach dwa wspólne modele
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • don_pedro_deszczowiec

    Oceniono 2 razy 2

    To Mat Rimac, a wykreowani przez media kolejni Elonowie, jest prawdziwym bohaterem w świecie motoryzacyjnych nowych technologii. Jego wiedza wraz z potencjałem jego firmy są niesamowite. Będzie z nim tak jak z firmami komputerowymi, które rodziły się w garażach, a teraz są gigantami.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX