Samochody Volvo w Europie b璠 si komunikowa. Maj wzajemnie ostrzega kierowc闚

Bart這miej Pawlak
Volvo wprowadza nowoczesny system, kt鏎y ma pozytywnie wp造n望 na bezpiecze雟two na drogach. Samochody szwedzkiej marki b璠 wzajemnie informowa si o niebezpiecze雟twach. Rozwi您anie trafi wy陰czenie do aut Volvo sprzedawanych w Europie.

Volvo og這si這 w豉郾ie, 瞠 w nowych samochodach marki wprowadzony zostanie system car2car communication. Auta Volvo b璠 mog造 komunikowa si wzajemnie, aby przekazywa sobie informacje o sytuacji na drodze. Rozwi您anie by這 testowane przez firm w Szwecji i Norwegii od 2016 roku.

Samochody b璠 ze sob "rozmawia"

Stworzenie takiego systemu wydaje si by pierwszym krokiem w kierunku ca趾owitego wyeliminowania wypadk闚 na drogach. Na razie samochody szwedzkiej marki nie przejm kontroli nad kierownic, ale b璠 ostrzega kierowc闚 o niebezpiecze雟twach, zanim ci b璠 w stanie dostrzec przeszkod.

Jednym z przyk豉d闚, jakie podaje Volvo, s oblodzenia na drodze. Samochody b璠 je wykrywa i tak informacj wykorzystywa, jak dotychczas. W przypadku auta z systemem car2car communication elektronika wy郵 te informacj o oblodzeniu w konkretnym miejscu drogi do pozosta造ch samochod闚 znajduj帷ych si w pobli簑. Kierowcy pokonuj帷y ten sam fragment drogi zostan chwil wcze郾iej poinformowani, 瞠 wje盥瘸j na 郵isk nawierzchni.

Slippery Road Alert demonstration on V60Slippery Road Alert demonstration on V60 fot. materia造 prasowe Volvo

Samochody Volvo b璠 te ostrzega o swojej pozycji. Gdy tylko kierowca jednego z nich zatrzyma si i w陰czy 鈍iat豉 awaryjne, elektronika przeka瞠 tak informacj do pozosta造ch aut. Dzi瘯i temu kierowcy, kt鏎zy mogliby zosta niemile zaskoczeni stoj帷ym na drodze autem, b璠 wcze郾iej ostrze瞠ni przez komputer w豉snego samochodu.

Taki system ma sprawi, 瞠 kierowcy b璠 mogli przygotowa si na konkretne niebezpieczne sytuacje. Mo瞠 szczeg鏊nie sprawdzi si w warunkach s豉bej widoczno軼i albo tu za zakr皻em lub stromym wzniesieniem.

Kiedy spodziewa si nowego systemu?

Rozwi您anie ma zosta wprowadzone - przynajmniej na razie - wy陰cznie w samochodach kierowanych na rynek europejski. Pojawi si we wszystkich autach marki od nowego roku modelowego 2020, kt鏎ego produkcja ruszy jeszcze w tym miesi帷u. W system b璠zie mo積a wyposa篡 r闚nie wybrane modele wyprodukowane po 2016 roku bazuj帷e na platformie SPA i CMA.

Hazard Light Alert demonstration on XC40Hazard Light Alert demonstration on XC40 fot. materia造 prasowe Volvo

Wprowadzenie systemu jest kolejn pr鏏 szwedzkiej marki na popraw bezpiecze雟twa na drogach. Z bada firmy wynika, 瞠 dostosowanie pr璠ko軼i do aktualnych warunk闚 drogowych ma szans znacz帷 zredukowa ryzyko wypadk闚 drogowych. Rozwi您anie typu car2car communication pozwoli na zmniejszenie pr璠ko軼i zawczasu.

Wymiana informacji o sytuacji drogowej mi璠zy pojazdami w czasie rzeczywistym to kolejny element, kt鏎y pomo瞠 zapobiega niekt鏎ym wypadkom drogowym. W豉軼iciele Volvo b璠 szybciej wiedzie o niebezpiecznych sytuacjach drogowych i b璠 sprawniej na nie reagowa. Skorzystaj na tym tak瞠 kierowcy, kt鏎ych auta nie maj takiego systemu

- m闚i Malin Ekholm, kieruj帷a Centrum Bezpiecze雟twa Volvo Cars, cytowana w komunikacie firmy.

Warto przypomnie, 瞠 to niejedyny krok Volvo w kierunku poprawy bezpiecze雟twa na drogach. Niedawno firma og這si豉, 瞠 w najbli窺zych latach zacznie instalowanie w samochodach czujnik闚 wykrywaj帷ych nietypowe zachowanie kierowcy. Od 2020 r. wszystkie auta Volvo b璠 mia造 ogranicznik pr璠ko軼i do 180 km/h.

Hazard Light Alert demonstration on V90 Cross CountryHazard Light Alert demonstration on V90 Cross Country fot. materia造 prasowe Volvo

Volvo zach璚a pozosta造ch producent闚

Volvo nie chce poprzestawa na wprowadzeniu rozwi您ania w swoich samochodach. Zach璚a tak瞠 innych producent闚 do stworzenia wsp鏊nego systemu, dzi瘯i kt鏎emu ka盥e z aut mog這by ostrzega wszystkie samochody niezale積ie od producenta.

Wi璚ej aut wpi皻ych do wsp鏊nego system oznacza wi瘯sz skuteczno嗆 jego dzia豉nia. D捫ymy do tego, by pozyskiwa kolejnych partner闚 w tym projekcie

- dodaje Malin Ekholm.

Mo瞠my domy郵a si, 瞠 podobne systemy b璠 w przysz這軼i standardem w samochodach autonomicznych. W 鈍iecie, w kt鏎ym ka盥e z aut jest sterowane przez komputer, komunikacja mi璠zy nimi mo瞠 okaza si nieodzowna. Wprowadzenie systemu 陰cz帷ego informacje od samochod闚 r騜nych producent闚 pr璠zej czy p騧niej oka瞠 si konieczno軼i.

Wi璚ej o:
Komentarze (9)
Volvo wprowadza system komunikacji mi璠zy samochodami. Rozwi您anie trafi do aut w Europie
Zaloguj si lub komentuj jako go嗆
  • Maciek Raczka

    Oceniono 1 raz 1

    Czy b璠 te ostrzegac o niebezpiecze雟twie zbli瘸nia sie do policyjnej kontroli pr璠ko軼i?

  • Gość: antek

    Oceniono 3 razy -1

    ograniczenie pr璠ko軼i do 180 to 鈍ietna my郵, ja bym poszedl nawet jeszcze dalej i da limit na 160. Wystarczy.

  • Gość: mrda

    Oceniono 2 razy -2

    pomys dobry, ale przez to wprowadzenie ogranicznika pr璠ko軼i to nie b璠zie ich zbyt wiele do pogadania mi璠zy sob - pogadaj sobie o temperaturze w salonie

  • wydarzenia-sierpniowe-o16

    Oceniono 10 razy -2

    Chinczyk z Volvo testuje AI na Europeiczykach. A Macron zleci Citroenowi oprcowanie Niepalnych Katedr, no i tez z wbudowanym Kosci馧 to Kosci馧 ostrzeganiem przed POjawieneim si Minaretu.

Aby oceni zaloguj si lub zarejestrujX