Pierwszy z wymienionych systemów (Intelligent Speed Assistance) nie będzie ogranicznikiem prędkości tylko jej inteligentnym dostosowaniem. W przesłanym do redakcji Moto.pl oświadczeniu czytamy:
Nie jest to ogranicznik prędkości, tylko inteligentny system, który będzie zwracał uwagę kierowcy zawsze, ilekroć będzie przekraczał prędkość. System będzie pozyskiwał informacje o dozwolonej prędkości z obserwacji znaków drogowych oraz z map. Kierowca będzie skutecznie poinformowany (poprzez pedał gazu lub w inny skuteczny sposób) o tym, że przekracza prędkość - to właśnie od kierowcy będzie zależało, czy auto zacznie hamować, czy dalej będzie przyspieszać. System będzie aktywny po każdym uruchomieniu samochodu, ale kierowca będzie mógł go wyłączyć na pewien czas w trakcie jazdy (np. w sytuacji kiedy ze względu na ograniczenia pogodowe lub niewłaściwe oznakowanie system może nie działać prawidłowo)
- napisała Róża Thun, sprawozdawczyni rozporządzenia w sprawie wymogów dotyczących homologacji.
Według szacunków Komisji Europejskiej powszechne stosowanie Intelligent Speed Assistance może zmniejszyć liczbę ofiar wypadków nawet o 20 proc. Większość wymienionych systemów będzie obowiązkowa od maja 2022 r. w przypadku nowo homologowanych modeli i od maja 2024 r. w przypadku samochodów już obecnych w sprzedaży.
Rozporządzenie wprowadzające nowe obowiązkowe systemy bezpieczeństwa zostało przyjęte głosami 578 europarlamentarzystów. 30 było przeciw, a 25 nie oddało głosu. Teraz rozporządzenie zostanie przedłożone do zatwierdzenia przez Radę Unii Europejskiej.