Przegłosowane. Nowe systemy bezpieczeństwa obowiązkowe w samochodach od 2022 roku

W Parlamencie Europejskim przyjęto rozporządzenie wprowadzające nowe, obowiązkowe systemy bezpieczeństwa w samochodach. Co z ogranicznikiem prędkości?
  • Intelligent Speed Assistance
  • Ułatwienie instalacji blokady alkoholowej
  • System monitorujący zmęczenie kierowcy
  • System monitorujący ruch za samochodem podczas cofania
  • System ostrzegający o szybkim zbliżaniu się do przeszkody połączony z automatycznym hamowaniem w razie wykrycia wysokiego ryzyka kolizji
  • Rejestrator danych podczas wypadku

Pierwszy z wymienionych systemów (Intelligent Speed Assistance) nie będzie ogranicznikiem prędkości tylko jej inteligentnym dostosowaniem. W przesłanym do redakcji Moto.pl oświadczeniu czytamy:

Nie jest to ogranicznik prędkości, tylko inteligentny system, który będzie zwracał uwagę kierowcy zawsze, ilekroć będzie przekraczał prędkość. System będzie pozyskiwał informacje o dozwolonej prędkości z obserwacji znaków drogowych oraz z map. Kierowca będzie skutecznie poinformowany (poprzez pedał gazu lub w inny skuteczny sposób) o tym, że przekracza prędkość - to właśnie od kierowcy będzie zależało, czy auto zacznie hamować, czy dalej będzie przyspieszać. System będzie aktywny po każdym uruchomieniu samochodu, ale kierowca będzie mógł go wyłączyć na pewien czas w trakcie jazdy (np. w sytuacji kiedy ze względu na ograniczenia pogodowe lub niewłaściwe oznakowanie system może nie działać prawidłowo)

- napisała Róża Thun, sprawozdawczyni rozporządzenia w sprawie wymogów dotyczących homologacji.

Według szacunków Komisji Europejskiej powszechne stosowanie Intelligent Speed Assistance może zmniejszyć liczbę ofiar wypadków nawet o 20 proc. Większość wymienionych systemów będzie obowiązkowa od maja 2022 r. w przypadku nowo homologowanych modeli i od maja 2024 r. w przypadku samochodów już obecnych w sprzedaży.

Rozporządzenie wprowadzające nowe obowiązkowe systemy bezpieczeństwa zostało przyjęte głosami 578 europarlamentarzystów. 30 było przeciw, a 25 nie oddało głosu. Teraz rozporządzenie zostanie przedłożone do zatwierdzenia przez Radę Unii Europejskiej.

Więcej o:
Komentarze (85)
Nowe systemy bezpieczeństwa obowiązkowe w samochodach od 2022 roku
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • iwanme

    Oceniono 21 razy 21

    A tak podstawowej funkcji jak zestaw głośnomówiący BT nie wymuszają...

  • fafarafafafa

    Oceniono 30 razy 20

    Mam takie magiczne systemy w samochodzie. Asystent pasa ruchu oszukuje i jedzie za światłami samochodu poprzedzającego. System wykrywający niebezpieczeństwo kolizji głupieje w przypadku obiektów (np. zaparkowanych samochodów) na zewnętrznej łuku. Adaptacyjny tempomat ignoruje stojące samochody zamiast stopniowo hamować i dopiero gdy jestem blisko piszczy mi żeby hamować, bo niebezpieczeństwo zderzenia.
    Dodajmy, że nie mówimy o samochodzie za 50, ani za 100 tys.

  • remo29

    Oceniono 27 razy 19

    A potem widzisz takiego ubezwłasnowolnionego przez "systemy" zombiaka, który w deszczu, w nocy, jedzie bez włączonych wycieraczek i świateł, bo mu "komputer nie włączył"...

  • fagusp

    Oceniono 29 razy 19

    A kiedy dyrektywa o obowiązkowym monotowaniu w rowerach asystenta hamowania na czerwonym?

  • wujo_prezio

    Oceniono 16 razy 16

    dobrze ze kupilem sobie fajna fure z 74 roku. Zan iedlugo zadna nowka mi na drodze nie podskoczy.

  • avensis77

    Oceniono 21 razy 11

    Eurodeputowani zyja chyba w swiecie rownoleglym bez ograniczen finansowych.

  • Gość: Late

    Oceniono 10 razy 10

    Jeżeli to będzie działało tak, jak moje "automatyczne" wycieraczki (potrafią uparcie wycierać suchą szybę lub nie startują, chociaż już prawie nic nie widać), to wróżę raczej wzrost liczby wypadków, a nie jej spadek. Do tego jeszcze dojdzie rozkojarzenie i poirytowanie kierowców, bo będą walczyć ze swoimi autami, zamiast koncentrować się na drodze. Ćwiczyłem już te patenty - co chwila coś cię straszy, trzęsie, świeci albo piszczy (albo wszystko na raz) i zamiast patrzeć na drogę skupiasz się na tym, co jest nie tak - zdjąłeś na dwie sekundy rękę z kierownicy i auto alarmuje, że się zaraz rozbijesz, podjechałeś w korku o 10 cm za blisko do innego samochodu, a może właśnie czas na kawę albo tylko wywaliło jakąś uszczelkę i ciśnienie oleju spadło do zera. Tak, wiem, że to ostatnie to drobiazg, można olać.

  • elasp

    Oceniono 18 razy 10

    "Według szacunków Komisji Europejskiej powszechne stosowanie Intelligent Speed Assistance może zmniejszyć liczbę ofiar wypadków nawet o 20 proc."

    Na jakiej podstawie są oparto szacunki?

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX