Czy zmiany zwi您ane z rozliczaniem kosztu eksploatacji samochod闚 w firmach doprowadzi造 do za豉mania rynku?

Od wprowadzenia zmian w prawie podatkowym min窸y ju cztery miesi帷e. Czy nowe regulacje zachwia造 rynkiem nowych samochod闚 w Polsce? O tym rozmawiamy z Danielem Trzaskowskim, Dyrektorem Zarz康zaj帷ym Biznesu Flotowego w Volkswagen Leasing GmbH Oddzia w Polsce.

Maciej Gis, Moto.pl: Od 1 stycznia zmieni造 si przepisy zwi您ane z podatkami. Czy zauwa篡 Pan inne podej軼ie klient闚 do wyboru pojazd闚 s逝瘺owych?

Daniel Trzaskowski, Dyrektor Zarz康zaj帷y Biznesu Flotowego w Volkswagen Leasing GmbH Oddzia w Polsce: Mimo poruszenia, kt鏎e w鈔鏚 przedsi瑿iorc闚 w ostatnim kwartale ubieg貫go roku wywo豉豉 zapowied wprowadzenia od 1 stycznia nowych przepis闚, nie zaobserwowali鄉y dotychczas istotnej zmiany podej軼ia klient闚 przy wyborze samochod闚 do firmy.

Czy w zwi您ku z nowymi przepisami zmniejszy豉 si liczba firm wybieraj帷ych pojazdy premium?

Nie wida istotnych r騜nic w segmencie aut premium. Wed逝g danych na podstawie nowych rejestracji CEPiK-u na zako鎍zenie I kwarta逝 br., rynek marek premium rozwija si w tempie 9 proc. Nie wiemy jednak, ile samochod闚 obecnie odbieranych przez klient闚 by這 zamawianych jeszcze w ko鎍闚ce ubieg貫go roku. Aby zaobserwowa trend nale篡 poczeka nieco d逝瞠j. Na razie wyniki po I kwartale nie wskazuj na negatywne zjawiska.

Czy inne podej軼ie do rozliczania leasingu pojazd闚 wp造n窸o na zwi瘯szenie udzia逝 w rynku wynajmu pojazd闚? Czy jest to tak naprawd lepsza opcja z punktu widzenia rozliczania auta s逝瘺owego?

Przepisy wprowadzone na pocz徠ku 2019 roku zr闚na造 leasing z najmem 鈔ednio- i kr鏒koterminowym, pod wzgl璠em braku konieczno軼i prowadzenia tzw. kilometr闚ki, aby m鏂 zaliczy wydatki eksploatacyjne do koszt闚 uzyskania przychodu. Na podstawie danych CEPiK mo積a stwierdzi, 瞠 segment Rent a Car „ur鏀” (licz帷 I kwarta 2018 do I kwarta逝 2019) o 16 proc. w liczbie nowych rejestracji. Trudno jednak stwierdzi jednoznacznie, czy to znaczy, 瞠 nowe przepisy wspieraj rozw鎩 wynajmu kr鏒koterminowego, czy 瞠 polski rynek jeszcze nie jest nasycony i st康 ten wzrost.

砰jemy w dobie elektromobilno軼i. Czy zauwa瘸 Pan trend przej軼ia firm na pojazdy ekologiczne? Wiele z nich zaczyna wpisywa to do polityki flotowej, jednak czy ma to prze這瞠nie na rzeczywisto嗆?

Bardzo du穎 w ostatnim czasie m闚i si o ekologii i przyjaznych dla 鈔odowiska samochodach. Zauwa瘸lna jest te tendencja du篡ch mi璠zynarodowych koncern闚 do wpisywania w ich politykach flotowych uregulowa dotycz帷ych emisji CO2. Z punktu widzenia flot Volkswagen Financial Services, mamy p鏦i co nieliczne zapytania o samochody elektryczne, ale osobi軼ie jestem pewien, 瞠 liczba ta b璠zie ros豉 od pocz徠ku przysz貫go roku. Na znaczne przyspieszenie tego procesu mo瞠 wp造n望 wprowadzenie dofinansowania ze strony rz康u na zakup takich pojazd闚. Przyk豉d Norwegii pokaza, 瞠 przy wsparciu rz康u samochody elektryczne 鈍ietnie si sprzedaj i sprawdzaj r闚nie w firmach.

Na rynku jest coraz wi璚ej opcji finansowania pojazd闚. Kt鏎a w鈔鏚 odbiorc闚 biznesowych jest najpopularniejsza i czy zauwa瘸 Pan trend zmian w tej kwestii?

Rynek wynajmu w du篡ch firmach jest coraz bardziej nasycony. Obecnie panuje boom na wynajem d逝goterminowy w鈔鏚 firm z sektora ma造ch i 鈔ednich przedsi瑿iorstw, a nawet jednoosobowych dzia豉lno軼i. Przyk豉d? Volkswagen Leasing w 2018 roku podwoi sprzeda wynajmu d逝goterminowego do firm z sektora M同 w Polsce w por闚naniu do 2017 r. W tym czasie rynek CFM, na podstawie danych PZWLP, rozwija si w tempie 17,5%.

Europa stawia na elektromobilno嗆, a 鈍iat coraz odwa積iej m闚i, 瞠 b璠zie to tylko jedna z opcji. Jak wed逝g Pana b璠zie wygl康a nasza przysz這嗆, zar闚no pod wzgl璠em pojazd闚, jak i ich finansowania?

Je郵i m闚imy o elektromobilno軼i, to pytanie powinno brzmie nie „czy?”, tylko „kiedy?”. Zgodnie z zawartym w po這wie grudnia ub. roku porozumieniem pa雟tw cz這nkowskich Unii Europejskiej, nowe samochody osobowe do 2030 roku b璠 musia造 mie obni穎n w por闚naniu do 2021 roku emisj CO2 o 37,5 proc. Przy samochodach dostawczych ustalono pr鏬 31 proc. Producenci pracuj wi璚 intensywnie nad obni瞠niem poziomu emisji, ale i koszt闚 takich pojazd闚. Jedno nie ulega w徠pliwo軼i: przysz這嗆 eko-samochod闚 opiera si na ich finansowaniu w ratach i na bazie takich produkt闚, jak wynajem d逝goterminowy i full service leasing. W Volkswagen Financial Services planujemy, 瞠 takie pojazdy b璠ziemy d逝瞠j finansowa jako w豉軼iciel, a ka盥e auto b璠zie mia這 „trzy 篡cia”, u trzech kolejnych klient闚. 

Wi璚ej o:
Komentarze (8)
Czy zmiany zwi您ane z rozliczaniem kosztu eksploatacji samochod闚 w firmach doprowadzi造 do za豉mania rynku?
Zaloguj si lub komentuj jako go嗆
  • Gość: opinia

    Oceniono 1 raz -1

    je郵i nast徙i zmniejszenie koszt闚 poboru podatk闚 i ich naliczania to faktycznie wi璚ej hajsu zostanie w kieszeni pracownika, no ten postulat Gwiazdowskiego wybitnie ma sens ;)

  • Gość: manager

    Oceniono 1 raz -1

    Patryk Wild w Fair Play!!! 安ietnie, coraz wi璚ej konkretnych os鏏 do陰cza do Gwiazdowskiego ;)

  • Gość: Mad

    Oceniono 1 raz -1

    Zatrzymajmy depopulacj kraju!!!! jesli zaryzykujemy i w tym rou zag這sujemy inaczej, to mamy szanse co zmienic. Mo瞠 bezpartyjni z fair play s w stanie cos ogarn帷

  • Gość: git

    Oceniono 1 raz -1

    Pol這w wynagrodzenia zabiera na ZUS! No ja pierdziele we幟y co z tym zr鏏my, popieram Fair Play!!!

  • Gość: zawaha

    Oceniono 1 raz -1

    mo瞠my pom鏂 w rozwoju ma造ch i 鈔ednich miast! Serio, je郵i powstan w nich urz璠y pa雟twowe, zamiast w Warszawie to b璠zie mega. Poczytajcie cosbie conieco o sz鏀tce gwiazdowskiego

  • Gość: pisze

    Oceniono 1 raz -1

    Polska Fair Play chce rozbudowa infrastruktur transportow, dobry plan ;)

  • Gość: bbb

    Oceniono 1 raz -1

    B璠 wprowadzone Jow!!! W ko鎍u pos這wie zaczn by odpowiedzialni przed wyborcami. Polska Fair Play gwarantuje w ko鎍u demokratyczne prawa. Co o tym s康zicie?

  • Gość: Olaf

    0

    Inwestycja we floty elektryczne to tylko kwestia czasu. Na przyk豉d transport ci篹arowy odpowiada za 22% produkcji spalin, to bardzo du穎 zw豉szcza, 瞠 ci篹ar闚ki stanowi tylko 5% floty. Bardzo ciekawy artyku na ten temat, polecam: leonardo-energy.pl/artykuly/transport-ciezarowy-i-zmniejszenie-emisji-spalin-dlaczego-sie-to-oplaci-10-faktow/

Aby oceni zaloguj si lub zarejestrujX