Droga S7 Z Warszawy do Krakowa i dalej na południe. GDDKiA odda w tym roku kolejne kilometry ważnej ekspresówki

Piotr Kozłowski
Po zimowej przerwie drogowcy znów pracują na budowie trasy S7. Ekspresówka połączy Warszawę z południem Polski, w tym z Krakowem. W tym roku GDDKiA odda kolejne 21 km trasy.

W ubiegłym roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad oddała do użytkowania obwodnicę Radomia i umożliwiła przejazd na całym odcinku od Chęcin do Jędrzejowa. Te dwa odcinki skracają już czas podróży na trasie Warszawa-Kraków i dalej na południe. Na jeszcze krótszą jazdę musimy poczekać kilka lat, ale w tym roku drogowcy mają oddać do ruchu kolejne 21 km trasy.

Od 2017 roku kierowcy korzystają z odcinków od obwodnicy Radomia do granicy województwa mazowieckiego i świętokrzyskiego (ok. 22 km) oraz od Jędrzejowa do granicy z województwem małopolskim (ok. 20 km). Jesienią ubiegłego roku wjechali na obwodnicę Radomia (blisko 25 km), a przed końcem roku zapewniono przejezdność na ostatnim fragmencie trasy pomiędzy Chęcinami a Jędrzejowem (ok. 21 km).

W budowie jest jeszcze krótki odcinek od granicy województw do Skarżyska-Kamiennej (blisko 8 km), którego planowany termin ukończenia przypada wiosną przyszłego roku. Jednak wykonawca, firma Budimex, deklaruje przełożenie ruchu na nową trasę przed końcem 2019 roku. Słowa poparte są działaniami. W kwietniu położono pierwszy, próbny odcinek warstwy bitumicznej. Przy dobrej pogodzie przed końcem roku od Grójca do granicy z woj. małopolskim pojedziemy już ok. 190-kilometrowym odcinkiem drogi ekspresowej w czasie poniżej dwóch godzin.

Droga S7Droga S7 Fot. GDDKiA

Zakorkowany wlot do Warszawy

Co z korkującym się, nie tylko w weekendowe szczyty, wlotem do Warszawy? Kierowcy zauważyli już zmiany w krajobrazie wzdłuż obecnej DK7 przed Grójcem. Wycięto drzewa, rozebrano budynki i ruszyło zdejmowanie wierzchnich warstw gruntu na ostatnim z trzech odcinków pomiędzy węzłem Warszawa Lotnisko na S2 a początkiem obwodnicy Grójca. Blisko ośmiokilometrowy odcinek od węzła Tarczyn Północ do włączenia w S7 realizuje Mota-Engil Central Europe, a wartość kontraktu to ok. 203,4 mln zł.

Dla kolejnych dwóch odcinków w stronę Warszawy trwa postępowanie związane z uzyskaniem decyzji zezwolenia na realizację inwestycji drogowej. Chodzi o odcinki od węzła Warszawa Lotnisko do węzła Lesznowola (długość ok. 6,6 km) oraz kolejny do węzła Tarczyn Północ (długość ok. 14,8 km). Planowany termin oddania nowego wyjazdu z Warszawy w ciągu S7 na południe to 2021 r.

Postępy na południu

W tempie ekspresowym przeskakujemy na granicę woj. świętokrzyskiego i małopolskiego, skąd do węzła Nowa Huta mamy ponad 55 km. Pierwszy z odcinków, do węzła Szczepanowice (o długości ponad 23 km) jest obecnie na etapie przygotowawczym. Wynika to zaskarżenia przez mieszkańców Poradowa decyzji środowiskowej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie. W konsekwencji końcowy fragment tego odcinka, tzw. Poradowski (ponad pięć kilometrów) został wyłączony z zakresu decyzji środowiskowej reformatoryjnej i dla niego trzeba uzyskać nową decyzję (w sierpniu 2018 r. złożono wniosek i trwa procedura).

Dla początkowego odcinka, od granicy województw do Miechowa, złożono już wniosek o wydanie decyzji ZRID (zezwolenia na realizację inwestycji drogowej). Realizację robót na obu częściach GDDKiA planuje zakończyć w 2023 roku.

Droga S7Droga S7 Fot. GDDKiA

Dalszą jazdę na południe Polski będziemy kontynuować korzystając z nowego odcinka S7, by na węźle Kraków Bieżanów zjechać na A4 i po kilkunastu kilometrach na węźle Kraków Południe włączyć się do DK7. Od Myślenic znów będziemy mieli do dyspozycji drogę ekspresową, która w tym roku wydłuży się o kolejne 15 km z przerwą na odcinek tunelowy, na który poczekamy do 2021 r.

Pierwszy z trzech odcinków od Lubienia do Rabki Zdroju, kończący się w Naprawie, realizuje polsko-ukraińskie konsorcjum IDS-BUD i Korporacja ALTIS-HOLDING (wartość umowy ok. 521,5 mln zł). Wykonawcą trzeciego jest Salini Impregilo (długość ok. 6,1 km, wartość ok. 615,1 mln zł). Najkosztowniejszy i najbardziej czasochłonny jest najkrótszy odcinek z dwukomorowym tunelem pod Małym Luboniem (długość ok. 3 km, z czego tunel ma ok. 2,06 km, wartość 968,8 mln zł). Wykonawca tego odcinka zakończy prace w 2021 r. Wtedy też będziemy mogli w pełni przekonać się o walorach tej trasy, na której powstanie łącznie 38 obiektów inżynierskich (mostów, wiaduktów i estakad - w tym najdłuższa o długości blisko jednego kilometra).

Dofinansowanie z UE

Na realizowanych obecnie dziesięć odcinków S7, o łącznej wartości całkowitej blisko siedem miliardów złotych, podpisano trzy umowy o dofinansowanie ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Dotyczy to odcinków: Chęciny - Jędrzejów, Lubień - Rabka Zdrój oraz Warszawa - Grójec. Łączna wartość kosztów kwalifikowalnych dla tych projektów unijnych to ok. 2,65 mld zł, a dofinansowanie ze środków UE wyniesie ok. 2,25 mld zł.

Z S7 na węźle Zabornia koło Rabki Zdroju zjedziemy nowym łącznikiem do DK47 w kierunku Zakopanego. Tu gdzie w Rdzawce kończy się dwujezdniowy odcinek w drugiej połowie 2020 roku, planujemy rozpocząć prace przy budowie ponad 16 km przedłużenia trasy do węzła Nowy Targ Południe.

We wrześniu 2018 roku GDDKiA podpisała umowę z firmą Intercor na budowę dwujezdniowej drogi klasy GP (wartość prac ok. 880,1 mln zł). Planowany termin ukończenia to jesień 2023 r. Od węzła Zabornia do przejścia granicznego ze Słowacją w Chyżnem prowadzić będzie obecna DK7.

Więcej o:
Komentarze (48)
Droga S7 Z Warszawy do Krakowa i dalej na południe - mapa 2019
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • f1909

    Oceniono 19 razy -15

    Jak to jest że za PIS-u budowa dróg idzie tak gładko i z minimalną ilością problemów a za Tuska afera goniła aferę !? -- Czy może ktoś z Państwa wie coś więcej na ten temat ?

  • ericcartman

    Oceniono 34 razy -10

    Bardzo skrupulatnie jewtor unika wspomnienia nazwy "Prawo i Sprawiedliwosc" w jewtykule. Drogi same sie buduja a pomagaja im bezpartyjni "drogowcy". Co ciekawe "Prawo i Sprawiedliwosc" jest wspominane po kilkadziesiat razy w kazdym jewtykule, ktory opowiada o czlowieku ktory dostal prace asystenta w przepompowni sciekow i ktory ma znajomego, ktorego zona zna sie z kobieta, ktorej kuzyn meza jest bylym wspolpracownikiem spolecznego doradcy posla PiS. Ot taka latrynowa rzeczywistosc. Najbardziej komiczne jest jak Latryna Wyborcza krytykuje TVP twierdzac, ze czegos nie powiedziala, kiedy sama jest mistrzem polprawd i niedomowien.

  • Gość: Brunet

    Oceniono 18 razy -10

    Sądownictwo w Polsce potrzebuje zasadniczych zmian. Twierdzenie, że “dobrze jest jak było” jest nieporozumieniem. FairPlay Gwiazdowskiego może wiele zmienić

  • Gość: play

    Oceniono 15 razy -9

    Fair Play Gwiazdowskiego to jest to na co mogę głosować.

  • Gość: WERA

    Oceniono 19 razy -9

    Likwidacja składek na NFZ i ZUS !!!! Gwiazdowski chce wprowadzić konkretne zmiany

  • Gość: jestem za

    Oceniono 13 razy -9

    Podobno FairPlay w swoim programie zapewnia że będzie więcej sędziów lepiej przygotowanych do zawodu. No cóż, może w końcu będziemy mieć do nich większe zaufanie ;)

  • Gość: shy

    Oceniono 9 razy -7

    Tylu to nawet kukiz nie proponował. Za to Gwiazdowski, myślę, że da radę!

  • bra-va1

    Oceniono 2 razy 0

    Budowa S7, odcinek tysiąc pięćset sto dziewięćset!!!!

  • 123_moda

    Oceniono 1 raz 1

    Miło patrzeć, jak postępują roboty od Grójca do Tarczyna. Tylko tych pięknych drzew szkoda. Mamy nadzieję, że będą nowe.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX