Chińczycy stworzyli elektrycznego giganta - autobus ma aż 27 m długości i pomieści 250 pasażerów

Filip Trusz
BYD K12A to najdłuższy elektryczny autobus na świecie. Rozmiary giganta robią wrażenie. Ma 27 m długości, a na pokład zabierze aż 250 pasażerów. Chińczycy postawili także na innowacyjny napęd.

BYD ma ugruntowaną pozycję wśród producentów autobusów. Chińczycy chwalą się, że dostarczają swoje pojazdy już do 300 miast w ponad 50 krajach. Autobusy tego producenta znamy również z polskich ulic. BYD od dłuższego czasu stawia na silniki elektryczne i teraz postanowił zaprezentować prawdziwego giganta.

BYD K12A to "najdłuższy elektryczny autobus na świecie", jak z dumą podkreślają twórcy. Dwuprzegubowy kolos mierzy 27 m długości i może przewieźć na raz aż 250 pasażerów. Autobus jest w pełni elektryczny, a moc silników sięga 600 kW. Na jednym ładowaniu BYD K12A w ruchu miejskim może pokonać 300 km i rozpędzić się maksymalnie do 70 km/h. W zależności od warunków na drodze inteligentny system napędu czterech kół przełącza się pomiędzy trybami 2WD i 4WD (to pierwszy taki system w miejskim autobusie elektrycznym), priorytetem jest oszczędzanie energii.

Autobus można ładować prądem zmiennym lub stałym ze stacji szybkiego ładowania.

BYD K12ABYD K12A fot. BYD

Po co projektować aż tak duży autobus? Powstał przede wszystkim z myślą o rozległych i zatłoczonych aglomeracjach Ameryki Południowej. Pierwszy kurs odbędzie na ulicach Bogoty. To właśnie we współpracy z Kolumbijczykami powstawał model K12A, a stolica Kolumbii już zamówiła kilka sztuk giganta. Zainteresowanie wyrażają kolejne wielkie miasta w regionie.

Czy BYD K12A może trafić do Europy? Ze względu na ogromne rozmiary powinniśmy go raczej traktować jako ciekawostkę. Większość miast w naszej części świata jest zbyt ciasna na 27-metrowy autobus. Europa jednak bardzo potrzebuje elektrycznych środków transportu publicznego, a BYD jest jednym z globalnych liderów w tym segmencie. Chińczycy sprzedali już ponad 50 000 e-pojazdów na całym świecie. Na naszych ulicach zobaczymy więc mniejsze autobusy producenta.

Zobacz wideo
Więcej o:
Copyright © Agora SA