Rusza budowa autostradowego kręgosłupa. Pozostało 140 km. "Z Gdańska do granicy z Czechami w 5 godzin"

Piotr Kozłowski
Autostrada A1, czyli autostradowy kręgosłup Polski, będzie długa na 570 km. Po zimowej przerwie ruszyły prace na brakujących odcinkach. Część z nich będzie oddana jeszcze w tym roku.
W około 5 godzin będzie można przejechać z Gdańska do granicy z Czechami w Gorzyczkach. Umożliwi to autostradowy kręgosłup, czyli A1 o długości ok. 570 km. Będzie to możliwe po zakończeniu prac na ponad 138-kilometrowym fragmencie pomiędzy Tuszynem i Pyrzowicami. Z części tej trasy skorzystamy jeszcze w tym roku

- czytamy w komunikacie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Kierowcy mogą obecnie korzystać z dwóch ukończonych fragmentów A1. Dłuższego, od węzła Gdańsk Południe do węzła Tuszyn (blisko 340 km), oraz krótszego, od Pyrzowic do granicy z Czechami (ok. 92 km). Brakująca część trasy została podzielona na dziewięć odcinków realizacyjnych, z czego do podpisania pozostała umowa na ostatni. W tym roku GDDKiA planuje oddać do użytkowania trzy odcinki o łącznej długości 36,6 km, pomiędzy węzłami Częstochowa Blachownia i Pyrzowice. Co ważne, jeszcze w tym roku kierowcy mają pojechać pełną obwodnicą Częstochowy. Z całej trasy kierowcy powinni skorzystać w drugiej połowie 2022 r.

Autostrada A1 - budowa brakujących odcinków

Zaawansowanie robót na trzech południowych odcinkach A1 - Częstochowa Blachownia - Częstochowa Południe (długość 4,7 km, wykonawca konsorcjum firm: Berger Bau Polska i Berger Bau), Częstochowa Południe - Woźniki (16,7 km) oraz Woźniki - Pyrzowice (ok. 15,2 km, wykonawcą obu odcinków jest konsorcjum firm: Strabag Infrastruktura Południe i Strabag) - sięga od 83 do 95 proc. Oddanie ich do ruchu planowane jest w III kwartale bieżącego roku.

Autostrada A1Autostrada A1 Fot. GDDKiA

Dla kolejnego odcinka wchodzącego w skład obwodnicy Częstochowy, od węzła Częstochowa Północ do węzła Częstochowa Blachownia, o długości ok. 21,3 km, zaawansowanie robót sięga blisko 60 proc. Ten odcinek realizuje konsorcjum włoskich firm: Salini Polska, Salini Impregilo oraz Todini Costruzioni Generali. Wykonawca w odpowiedzi na opóźnienia w budowie oraz niewywiązywanie się z warunków kontraktowych otrzymał wezwanie do wykonywania zaległych prac oraz do uregulowania zaległych płatności na rzecz podwykonawców. W minionym tygodniu zawarto porozumienie, które umożliwi uregulowanie przez GDDKiA należności w kwocie ok. 30 mln zł bezpośrednio podwykonawcom.

Wraz z wiosną rozpoczynają się prace na kolejnych odcinkach A1 pomiędzy Tuszynem i Częstochową. Na większej części trasy przeprowadzono już wycinkę drzew i prace geodezyjne.

Jako pierwszy do działań ruszył Intercor – wykonawca odcinka między Radomskiem i granicą województw, o długości ok. 7 km. Wprowadzono już nową organizację ruchu. Kierowcy mają do dyspozycji jedną jezdnię w obu kierunkach. Zamknięto jezdnię wschodnią, czyli tę, którą w normalnych warunkach jedziemy w kierunku Łodzi. By usprawnić przepływ ruchu na jezdni zachodniej, wyznaczono trzy pasy ruchu: dwa w kierunku południowym i jeden w kierunku północnym.

Podobne rozwiązanie zostało zastosowane na odcinku od granicy z woj. łódzkim do węzła Częstochowa Północ. Wykonawca inwestycji, firma Polaqua, w pierwszej kolejności wprowadzi zmiany na ok. 1/3 długiego na blisko 17 km odcinka. Wyłączona zostanie jezdnia zachodnia, a kierowcy będą mieli do dyspozycji nitkę wschodnią. Od Łochyni do wiaduktu nad linią kolejową nr 146 relacji Wyczerpy - Chorzew Siemkowice w Lubojence, na odcinku około 5 km, zostanie wprowadzony ruch w układzie 2+1. To oznacza, że jadący na południe w kierunku Katowic będą mogli korzystać z dwóch pasów, a dla kierunku przeciwnego, w stronę Łodzi, dostępny będzie jeden pas.

Autostrada A1Autostrada A1 Fot. GDDKiA

Co ważne dla kierowców, niezależnie od tego, jaki odcinek obecnej trasy będzie przebudowywany, ma być zachowana ciągłość ruchu w obu kierunkach. Wkrótce rozpocznie się wprowadzanie zmian w organizacji ruchu na pozostałych odcinkach:

  • węzeł Tuszyn - węzeł Piotrków Trybunalski Południe, długość ok. 15,9 km (wykonawcą jest konsorcjum Budimex i Strabag),
  • Kamieńsk - Radomsko, ok. 16,7 km (wykonawcą jest konsorcjum Strabag i Budimex).

Po zakończeniu kontroli przez Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych zostanie podpisana umowa na ostatni z odcinków: węzeł Piotrków Trybunalski Południe-Kamieńsk (ok. 24,2 km), na który najkorzystniejszą ofertę złożyła firma Mirbud.

Po przebudowie na odcinku od Piotrkowa do Częstochowy kierowcy będą mieli do dyspozycji autostradę o trzech pasach ruchu w każdym kierunku z nawierzchnią z betonu cementowego. Zastąpi ona dwujezdniową drogę zbudowaną w epoce Edwarda Gierka. Na pozostałym odcinku do Pyrzowic będzie miała także nawierzchnię betonową oraz dwa pasy ruchu w każdym kierunku z rezerwą pod dobudowę trzeciego.

Więcej o:
Komentarze (234)
Autostrada A1 - autostradowy kręgosłup połączy Gdańsk z granicą z Czechami
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • Gość: Darek

    Oceniono 79 razy 75

    Świetnie jeszcze tylko usunąć bramki żeby w sezonie nie trzeba było czekać dodatkowych 2 godzin aby zapłacić za 5 godzin przejazdu...

  • sprzedam_sie

    Oceniono 77 razy 45

    "Po przebudowie na odcinku od Piotrkowa do Częstochowy kierowcy będą mieli do dyspozycji autostradę o trzech pasach ruchu w każdym kierunku" - no to teraz nalezy tylko nauczyc Sówerena jazdy PRAWYM pasem, gdy ten jest wolny, a nie srodkowym.

  • misiek12321

    Oceniono 68 razy 44

    Acha , juz widze te 5 godzin :-) % godzin to bedzie samego stania na kretynskich bramkach bo pewno takowe zbuduje jakis pociotek PiSuarowski by trzepac kaszane.

    Kiedy beda winiety ????

  • jakuz3

    Oceniono 70 razy 32

    Co z tego jak PIS w każdej chwili może wprowadzić ustawowy zakaz jazdy autostradami.

  • robal_pl

    Oceniono 41 razy 31

    Hahahaha... 5 godzin. Jasne. Tak może napisać tylko ktoś kto nigdy samochodem w trasie nie jeździł. Dodać ze dwie godziny na postoje, tankowania, wyścigi słoni... Oraz dodać ileś czasu oczekiwania na bramkach . Zwłaszcza w wakacje.

  • czentro

    Oceniono 30 razy 28

    Pamiętam, jak premier Marcinkiewicz w 2005 roku zapowiadał, że A1 będzie przejezdna na całej długości w 2010 roku...

  • ojciec_belzebub

    Oceniono 34 razy 26

    Jeszcze tylko obowiązkowe szkolenia poruszania się po takiej konstrukcjach dla wszystkich polskich kierowców - mistrzuniów kierownicy - (płatne podwójnie dla posiadaczy klepanych BMW w przedziale wiekowym 17-30 lat) i można otwierać całość.
    Z jakimś panem księdzem, rzecz jasna.

  • wqcyzx

    Oceniono 25 razy 21

    Przypuszczam, że łysi w Beemkach zmieszczą się ciasno pod 3 godziny.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX