Polski kierowca zaskarżył działanie odcinkowego pomiaru prędkości. "Narusza dobra osobiste"

Piotr Kozłowski
Odcinkowy pomiar prędkości ma naruszać prawo do prywatności i ochrony wizerunku - twierdzi kierowca z Tychów, który pozwał Inspektorat Transportu Drogowego. Powołał się na wyrok niemieckiego sądu, który kazał wyłączyć kamery w Niemczech.
(...) Informacje zbierane w chwili wjazdu do strefy są w stosunku do absolutnie wszystkich przejeżdżających pojazdów, nawet jeśli kierujący pojazdem nie popełnił wykroczenia, a nawet nie jest o nie podejrzany. Informacja zbierana jest tylko dlatego, że hipotetycznie w przyszłości kierujący może popełnić wykroczenie, którego prawdopodobieństwo jest nikłe – poniżej 1 proc. pojazdów poruszających się tą drogą.

- czytamy w pozwie, do którego dotarł portal brd24.pl. Chodzi o DK 11 w Tarnowskich Górach, na ulicy Obwodowej pomiędzy skrzyżowaniami z ulicami Korola i Gliwicką.

Kierowca z Tych twierdzi, że brakuje jakichkolwiek podstaw zarówno ustawowych jak i konstytucyjnych, by Inspektorat Transportu Drogowego zbierał informacje o uczestnikach dróg nawet jeśli nie popełnili oni jakiegokolwiek wykroczenia. Żadna ustawa nie dopuszcza także możliwości gromadzenia przez pozwanego (ITD) informacji o działaniach kierowców na drodze "na wszelki wypadek", z założeniem, że być może w przyszłości kierujący popełni wykroczenie.

Kierowca zdecydował się pozwać ITD po tym, jak niemiecki sąd uznał odcinkowy pomiar prędkości za niezgodny z niemieckim prawem i nakazał natychmiastowe wyłączenie kamer. W uzasadnieniu wyroku pisano o niezgodnym z konstytucją zbieraniu informacji.

Jak działa odcinkowy pomiar prędkości

System odcinkowego pomiaru prędkości oblicza czas, który upłynął od chwili minięcia pierwszej bramki do momentu przejechania przez drugą bramkę. Na tej podstawie wylicza średnią prędkość przejazdu na monitorowanym odcinku. Jeśli jest ona większa, niż pozwalają limity, kierowca otrzymuje mandat. O ile większa? Zasada jest identyczna jak w przypadku fotoradarów. Przekroczenie prędkości o 10 km/h i mniej nie jest rejestrowane. Nikt nie sprawdza kierowców tzw. metodą na partyzanta - wszystkie miejsca kontroli są oznakowane odpowiednimi znakami.

Odcinkowy Pomiar PrędkościOdcinkowy Pomiar Prędkości Źródło: CANARD/GITD

Więcej o:
Komentarze (223)
Odcinkowy pomiar prędkości zaskarżony do sądu. Czy to początek końca tego systemu w Polsce?
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • j_stalin

    Oceniono 145 razy 121

    no i co z tego? w kraju w którym rząd nie publikuje postanowień Trybunału Konstytucyjnego, choć MUSI, w kraju, w którym Urzad Skarbowy nie oddaje pieniędzy podatnikowi mimo WYROKU SĄDU, co tam takie pitolenie, kogo to obchodzi? nawet jak wygra to mu powiedza "nie mamy pańskiego płaszcza" PANSTWO BEZPRAWIA!!!!! DZIKI WSCHÓD!!!!

  • Gość: GośćPoniedziałkowy

    Oceniono 73 razy 53

    Instytut Transportu Drogowego? Serio?
    "Cenisz dobre dziennikarstwo"...

  • crichton1

    Oceniono 53 razy 29

    Spróbujcie spojrzeć na ten pozew nieco szerzej. Zgadzam się, że odcinkowy pomiar prędkości ma w założeniach ograniczać prędkość pojazdów i w konsekwencji ratować życie. Wg policyjnych statystyk w zeszłym roku w Polsce było aż 2,638 wypadków drogowych ze skutkiem śmiertelnym. Gdyby odcinkowy pomiar prędkości uratował chociaż cześć z tych ludzi, warto by było go zamontować. Prawda jest jednak taka, że ludzie giną głównie poza drogami szybkiego ruchu. Najwięcej wypadków śmiertelnych to potracenia pieszych (30%). Same zderzenia boczne, czołowe, potrącenia pieszych i uderzenia w drzewo to ponad 80% wypadków ze skutkiem śmiertelnym. Odcinkowy pomiar prędkości nie uratuje tych ludzi. Z drugiej strony można montować zwykłe fotoradary, które spełnią takie samo zadanie bez rejestrowania osób, które przepisów nie łamią. Rejestrowaniu wszystkich obywateli warto zawczasu powiedzieć stop. Krok po kroku można tą drogą dojść do fabrycznego montowania urządzeń monitorujących prędkość w samochodach, a więc w konsekwencji i lokalizowania wszystkich samochodów, bo był i taki pomysł. Patrząc na to, co dzieje się na świecie, szczególnie w Chinach, UE jest oazą ochrony prywatności. Zaprzeczeniem wielkiego brata, wiedzącego wszystko o obywatelach. Kto zna Orwella, powinien docenić politykę ochrony prywatności UE. System rejestrujący wszystkie samochody ma też i drugą problematyczną stronę. Każdy, kto zna się choć trochę na systemach informatycznych wie, że w 100% zabezpieczyć ich się nie da. Szczególnie tych podłączonych do sieci. Nawet jeśli w idealnym kraju bez korupcji urzędnicy wbrew nam tych danych nie wykorzystają, może to za nich zrobić hacker, którego może opłacić każdy, kto ma pieniądze. Sprawdzić, kto kiedy i gdzie jeździ (system zapisuje przynajmniej czas i numery rejestracji), a następnie wykorzystać te informacje na wiele rożnych sposobów bez naszej wiedzy, np. żeby kogoś okraść. 99% rejestrowanych kierowców nie popełni żadnego wykroczenia. Zwykły fotoradar zarejestruje pozostały 1% i być może uratuje czyjeś życie bez tego wszystkiego, o czym wspomniałem wcześniej.

  • Gość: Przemo

    Oceniono 36 razy 16

    W NL nikt nie rejestruje wizerunku. Fotoradary wala glownie foty od tyłu, a jak z przodu to tylko nr rejestracyjny
    Żadnych pytań kto jechał. Mandat przychodzi do wlasciciela i ten ma obowiazek to zaplacic. Za kazde 10km przekroczenia 10€ plus oplata administracyjna. Termin prawie 2 miesiace. Nie zaplacisz, plus 50%, nie zaplacisz i wówczas, no to mandat plus pierwsze 50% x 2...
    Uwazam to za sprawiedliwe i skuteczne ograniczenie temperamentu kierowcow.
    No i niech ktoś spróbuje sie tam odwoływać od mandatu 😁
    Już widzę i slyszę ten wrzask przemądrzałych polskich kierowców...

  • Gość: Goscau

    Oceniono 31 razy 15

    Polska kraj szalencow drogowych.

  • Gość: espenkruger

    Oceniono 59 razy 11

    Zabity przez mordercę, ale z dobrami osobistymi nie będzie się procesował.
    Z grobu nie można. Szybko, ale bezpiecznie - śpiewka morderców.

  • rabin_z_czubow

    Oceniono 18 razy 10

    Kierowca z Tych jeszcze nie wie że Ziobrowe chłopaki już mu przypisują paragraf.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX