Czy instalacja LPG pogarsza osiągi auta? Rozwiewamy mity

Wokół instalacji gazowych urosło w ostatnich latach mnóstwo mitów. Większość z nich wynika z przykrych doświadczeń z eksploatacji montowanych w garażach LPG przez domorosłych specjalistów. Czy instalacja LPG pogarsza osiągi auta?

Najnowsze instalacje gazowe umożliwiają poranny rozruch tylko na LPG. Profesjonaliści udowadniają, że zasilanie gazem jest również możliwe w motorach wysokoprężnych, a także maszynach wyczynowych.

Dobry tego przykład stanowi dzieło polskich fachowców z firmy AC S.A. Jako pierwsi na świecie "zagazowali" czołg. To 46-tonowy T-55 Merida z dieslem o pojemności 36 litrów i mocy 640 koni mechanicznych. Instalację oparto na dwóch reduktorach, dwóch listwach wtryskowych i dwóch zbiornikach.

To nie koniec nietypowych projektów. Ci sami specjaliści montują LPG do pojazdów rolniczych, autobusów i ciężarówek. W świecie rajdowym i driftingowym, funkcjonuje też z powodzeniem sportowa stajnia napędzana LPG.

Zobacz wideo

Czy instalacja LPG pogarsza osiągi auta?

Najnowsze instalacje bazują na zaawansowanych elektronicznych jednostkach sterujących oraz na urządzeniach mechanicznych takich jak wtryskiwacze i reduktory, od których działania zależy prawidłowa praca silnika. Warto zwracać uwagę na renomę producenta poszczególnych podzespołów oraz opinię użytkowników. Instalacje dedykowane do danego silnika sprawdzą się zdecydowanie lepiej, niż tańsze odpowiedniki będące zbiorem przypadkowych elementów.

Wyraźnie niższa cena względem średniej rynkowej powinna wzbudzić czujność klienta. Osoby skuszone jeżdżeniem na dwukrotnie tańszym paliwie muszą zainteresować się komponentami danej instalacji. Samo logo na przełączniku i sterowniku nie świadczy o powodzeniu. O ile przez pierwszych kilka miesięcy nie da się dostrzec różnicy, o tyle późniejsze problemy z prawidłowym funkcjonowaniem wtrysku gazu zaczną coraz mocniej irytować.

Źle dobrane elementy lub te o niezweryfikowanej jakości mogą istotnie wpłynąć na parametry jednostki napędowej. Poza nieprawidłowym dawkowaniem paliwa, może też pojawić się spadek mocy. W przypadku najnowszych instalacji, taka sytuacja nie ma racji bytu. W nieco starszych rozwiązaniach, dopuszczalny jest utrata koni mechanicznych i momentu obrotowego rzędu 3-4 procent. To jednak dla użytkownika niewyczuwalna zmiana wartości.

Instalacja LPG, a wtrysk paliwa

Przed wyborem instalacji LPG, koniecznie należy dobrać komponenty dostosowane do fabrycznych parametrów silnika. Inna została przewidziana do jednostek o dużej mocy, a inna do słabszych motorów. Ta wydajniejsza jest oczywiście odpowiednio droższa. Właściwy reduktor nie spowoduje spadku dynamiki samochodu.

Kierowca nie powinien odczuwać różnicy zarówno w przyspieszaniu od startu, jak i podczas wyprzedzania przy większych prędkościach na autostradzie. Za to odpowiedzialny jest między innymi sposób dostarczania odpowiednich ilości rozprężonego gazu. Uboga mieszanka może wpłynąć na przegrzewanie się silnika, co w efekcie doprowadzi do uszkodzenia głowicy i katalizatora.

Kolejny ważny aspekt stanowią wtryskiwacze. Na rynku są dostępne dziesiątki rozmaitych produktów w cenach od 100 do 1500 złotych za listwę. Różnią się między sobą szybkością działania, precyzją dawkowania gazu, trwałością i wydajnością. Jeśli fachowiec dobierze niedopasowany do silnika wtryskiwacz, jednostka może informować o niekompatybilności wyświetlaniem kontrolki „check engine” i przechodzeniem w tryb awaryjny. Komponenty z najniższej półki dość szybko się rozkalibrowują. Popularnym zjawiskiem jest też nierówna praca jednostki, pogorszenie osiągów i odbiegający od normy skład spalin.

Niedbały montaż instalacji LPG - konsekwencje

Niektórzy zbijają cenę na montażu. Aby wykonać otwory w kolektorze dolotowym na wtryskiwacze, sumienny fachowiec zdemontuje ten element i czynność przeprowadzi na przykład na stole. Poświęci na to kilka godzin, ale zabezpieczy tym samym silnik przed dostaniem się weń opiłków metalu pochodzących z wiercenia.

Ponadto, będzie też w stanie precyzyjnie określić miejsce dziur, by całość ze sobą odpowiednio współgrała. W przypadku niedbałej instalacji, do cylindrów mogą się dostać pozostałości po wierceniu.

Jednostka napędowa się ich pozbędzie, ale prawdopodobne jest powstanie rysek na gładziach cylindrów, co w przyszłości przełoży się na zużywanie większych ilości oleju. Spore znaczenie ma też rozmieszczenie przewodów gazowych, reduktora i podłączenie samych elementów zależnych oraz późniejsze zestrojenie. Nieprecyzyjny montaż dość szybko da się we znaki niedomaganiami funkcjonowania całego układu.

Oczekuj gwarancji na układ wtrysku LPG

Każdy zakład cieszący się dobrą renomą daje klientowi przynajmniej 2-letnią gwarancję na poszczególne komponenty i sprawność całego układu gazowego. Od wyspecjalizowanego warsztatu należy też domagać się wyciągu ze Świadectwa Homologacji, atestu na zbiornik z gazem, a także pełny rachunek z wyszczególnionymi wszystkimi elementami. W karcie gwarancyjnej można później wpisywać ewentualne awarie.

Kolejny czynnik gwarantujący poprawne funkcjonowanie instalacji to regularne przeglądy i wymiany podstawowych elementów. Coroczna diagnostyka pojazdu z LPG to wydatek w wysokości 163 zł. Trzeba też pamiętać o regularnej wymianie filtrów gazu – fazy lotnej i ciekłej. Pierwszy z filtrów należy wymieniać co 10-12 tysięcy kilometrów. Drugi ma nieco dłuższą żywotność - 15-20 tysięcy. Cena samych elementów wynosi około 20-30 złotych, ale za usługę warsztatową zapłacicie od 50 do 80 zł.

Jak dbasz, tak masz

Według oficjalnych danych, po polskich drogach jeździ około 3,5 miliona samochodów zasilanych LPG. Instalacja oparta na dobrych komponentach nie ma destrukcyjnego wpływu na kondycję silnika. Dodatkowo, na każdych 100 kilometrach można zaoszczędzić około 40% względem kosztów benzyny. Odpowiednio dobrany zestaw nie wpłynie na pogorszenie dynamiki, a rozruch w zimny poranek na gazie nie będzie różnił się od tego na benzynie.

Więcej o:
Copyright © Agora SA