Czy instalacja LPG pogarsza osiągi auta? Rozwiewamy mity

Wokół instalacji gazowych urosło w ostatnich latach mnóstwo mitów. Większość z nich wynika z przykrych doświadczeń z eksploatacji montowanych w garażach LPG przez domorosłych specjalistów. Czy instalacja LPG pogarsza osiągi auta?

Najnowsze instalacje gazowe umożliwiają poranny rozruch tylko na LPG. Profesjonaliści udowadniają, że zasilanie gazem jest również możliwe w motorach wysokoprężnych, a także maszynach wyczynowych.

Dobry tego przykład stanowi dzieło polskich fachowców z firmy AC S.A. Jako pierwsi na świecie "zagazowali" czołg. To 46-tonowy T-55 Merida z dieslem o pojemności 36 litrów i mocy 640 koni mechanicznych. Instalację oparto na dwóch reduktorach, dwóch listwach wtryskowych i dwóch zbiornikach.

To nie koniec nietypowych projektów. Ci sami specjaliści montują LPG do pojazdów rolniczych, autobusów i ciężarówek. W świecie rajdowym i driftingowym, funkcjonuje też z powodzeniem sportowa stajnia napędzana LPG.

Czy instalacja LPG pogarsza osiągi auta?

Najnowsze instalacje bazują na zaawansowanych elektronicznych jednostkach sterujących oraz na urządzeniach mechanicznych takich jak wtryskiwacze i reduktory, od których działania zależy prawidłowa praca silnika. Warto zwracać uwagę na renomę producenta poszczególnych podzespołów oraz opinię użytkowników. Instalacje dedykowane do danego silnika sprawdzą się zdecydowanie lepiej, niż tańsze odpowiedniki będące zbiorem przypadkowych elementów.

Wyraźnie niższa cena względem średniej rynkowej powinna wzbudzić czujność klienta. Osoby skuszone jeżdżeniem na dwukrotnie tańszym paliwie muszą zainteresować się komponentami danej instalacji. Samo logo na przełączniku i sterowniku nie świadczy o powodzeniu. O ile przez pierwszych kilka miesięcy nie da się dostrzec różnicy, o tyle późniejsze problemy z prawidłowym funkcjonowaniem wtrysku gazu zaczną coraz mocniej irytować.

Źle dobrane elementy lub te o niezweryfikowanej jakości mogą istotnie wpłynąć na parametry jednostki napędowej. Poza nieprawidłowym dawkowaniem paliwa, może też pojawić się spadek mocy. W przypadku najnowszych instalacji, taka sytuacja nie ma racji bytu. W nieco starszych rozwiązaniach, dopuszczalny jest utrata koni mechanicznych i momentu obrotowego rzędu 3-4 procent. To jednak dla użytkownika niewyczuwalna zmiana wartości.

Instalacja LPG, a wtrysk paliwa

Przed wyborem instalacji LPG, koniecznie należy dobrać komponenty dostosowane do fabrycznych parametrów silnika. Inna została przewidziana do jednostek o dużej mocy, a inna do słabszych motorów. Ta wydajniejsza jest oczywiście odpowiednio droższa. Właściwy reduktor nie spowoduje spadku dynamiki samochodu.

Kierowca nie powinien odczuwać różnicy zarówno w przyspieszaniu od startu, jak i podczas wyprzedzania przy większych prędkościach na autostradzie. Za to odpowiedzialny jest między innymi sposób dostarczania odpowiednich ilości rozprężonego gazu. Uboga mieszanka może wpłynąć na przegrzewanie się silnika, co w efekcie doprowadzi do uszkodzenia głowicy i katalizatora.

Kolejny ważny aspekt stanowią wtryskiwacze. Na rynku są dostępne dziesiątki rozmaitych produktów w cenach od 100 do 1500 złotych za listwę. Różnią się między sobą szybkością działania, precyzją dawkowania gazu, trwałością i wydajnością. Jeśli fachowiec dobierze niedopasowany do silnika wtryskiwacz, jednostka może informować o niekompatybilności wyświetlaniem kontrolki „check engine” i przechodzeniem w tryb awaryjny. Komponenty z najniższej półki dość szybko się rozkalibrowują. Popularnym zjawiskiem jest też nierówna praca jednostki, pogorszenie osiągów i odbiegający od normy skład spalin.

Niedbały montaż instalacji LPG - konsekwencje

Niektórzy zbijają cenę na montażu. Aby wykonać otwory w kolektorze dolotowym na wtryskiwacze, sumienny fachowiec zdemontuje ten element i czynność przeprowadzi na przykład na stole. Poświęci na to kilka godzin, ale zabezpieczy tym samym silnik przed dostaniem się weń opiłków metalu pochodzących z wiercenia.

Ponadto, będzie też w stanie precyzyjnie określić miejsce dziur, by całość ze sobą odpowiednio współgrała. W przypadku niedbałej instalacji, do cylindrów mogą się dostać pozostałości po wierceniu.

Jednostka napędowa się ich pozbędzie, ale prawdopodobne jest powstanie rysek na gładziach cylindrów, co w przyszłości przełoży się na zużywanie większych ilości oleju. Spore znaczenie ma też rozmieszczenie przewodów gazowych, reduktora i podłączenie samych elementów zależnych oraz późniejsze zestrojenie. Nieprecyzyjny montaż dość szybko da się we znaki niedomaganiami funkcjonowania całego układu.

Oczekuj gwarancji na układ wtrysku LPG

Każdy zakład cieszący się dobrą renomą daje klientowi przynajmniej 2-letnią gwarancję na poszczególne komponenty i sprawność całego układu gazowego. Od wyspecjalizowanego warsztatu należy też domagać się wyciągu ze Świadectwa Homologacji, atestu na zbiornik z gazem, a także pełny rachunek z wyszczególnionymi wszystkimi elementami. W karcie gwarancyjnej można później wpisywać ewentualne awarie.

Kolejny czynnik gwarantujący poprawne funkcjonowanie instalacji to regularne przeglądy i wymiany podstawowych elementów. Coroczna diagnostyka pojazdu z LPG to wydatek w wysokości 163 zł. Trzeba też pamiętać o regularnej wymianie filtrów gazu – fazy lotnej i ciekłej. Pierwszy z filtrów należy wymieniać co 10-12 tysięcy kilometrów. Drugi ma nieco dłuższą żywotność - 15-20 tysięcy. Cena samych elementów wynosi około 20-30 złotych, ale za usługę warsztatową zapłacicie od 50 do 80 zł.

Jak dbasz, tak masz

Według oficjalnych danych, po polskich drogach jeździ około 3,5 miliona samochodów zasilanych LPG. Instalacja oparta na dobrych komponentach nie ma destrukcyjnego wpływu na kondycję silnika. Dodatkowo, na każdych 100 kilometrach można zaoszczędzić około 40% względem kosztów benzyny. Odpowiednio dobrany zestaw nie wpłynie na pogorszenie dynamiki, a rozruch w zimny poranek na gazie nie będzie różnił się od tego na benzynie.

Więcej o:
Komentarze (19)
Czy instalacja LPG pogarsza osiągi auta? Rozwiewamy mity
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • Gość: maxym

    Oceniono 2 razy 2

    Kiedyś jeździłem avensis II 1.8 b+g i nie było żadnej różnicy. Generalnie mit. Teraz przesiadka na hybrydową wersję aurisa i już bez lpg się obszedłem bo oszczędna sama w sobie

  • Gość: SKF

    Oceniono 4 razy 2

    Przy LPG nalezy wspomniec o dwoch rzeczach:
    1) Obnizonej o 15% w porownaniu do benzyny emisji CO2, poniewaz propan ma mniej wegla a wiecej wodoru.
    2) Obnizonej o 50% w porownaniu do benzyny emisji NOx.

    LPG jest rozwiazaniem ktore moze znaczaca zmniejszyc zanieczyszczenia z samochodow osobowych i nadaje sie jako retrofit do istnejacych pojazdow.

  • Gość: Mk1 Focus 2.0 zetec

    Oceniono 1 raz 1

    Mam starego Focusa w lpg i żadnych zaworów nie ustawiałem. Jadę już drugą butlę lpg,a auto ma 320tysięcy przebiegu w tym 12 lat na gazie. Nie bierze oleju tylko niestety już blachy spadają. Części na allegro za grosze. Dosłownie. Zero problemów na przeglądzie, dbam jak się da, regularnie ole,j płyny czy elektryka zapłonu. Nie wymienialem żadnej listwy wtryskowej, uważajcie to wyłudzenie kasy. Tylko regularnie filtry i leje dobre paliwo.
    Auto ciągle w użytkowaniu i serio żal sprzedawać. Żal naprawdę.

  • Gość: Kanibal

    Oceniono 3 razy 1

    Guwno prawda co piszecie mam lpg w dwóch autach jeden to xsara kombi 1.8 który ma 21 lat a lpg 7 lat a drugi scenic ll 1.6 lat 13 lpg 4 lata obie montowane przez autoryzowany serwis STAG auta smigają aż miło. A twoja butla ważąca kilkadziesiąt kilo jest chyba z betonu.

  • Gość: piotrow

    0

    Jasne, że nie można zaoszczędzić także nie wiem skąd te mity. Sam mam lpg w avensisie i spalanie zadowalające a jednostka 1.8 dobrze sobie radzi z instalacją, filtry tylko wymieniam częściej, zawsze z delfi tak dla pewności

  • Gość: Sade

    0

    Jak na razie miałem 2 auta na LPG, w żadnym nie odczułem spadku mocy czy utraty komfortu jazdy. Także opowieści o pogorszeniu osiągów auta to faktycznie bajki. Wystarczy dobrze dobrana instalacja ( w jednym aucie mam BRC SQ P&D, w drugim Zavoli Winner) to 50% sukcesu, drugie 50% to umiejętne wystrojenie

  • Gość: bob

    0

    Z tego co wiem występuje spadek do 10% jednak nie jest on odczuwalny. Taką różnice może zauważyć kierowca rajdowy który kręci czasówki na torze. Ja u siebie w mondeo 1.8 mam zamontowaną instalację BRC sq32 i nie odczuwam żadnych różnic. Podejrzewam, że jeśli jakiś kierowca mocno to odczuwa to powinien zgłosić się do gazownika.

  • Gość: Igor

    0

    Jak się liczy na oszczędności to lpg się sprawdza. Przynajmniej u mnie jak kupiłem corollę XI już z butlą. A że silniki valvamatic dobrze się nadają pod gaz więc nie mma co się martwic o jakies usterki czy coś

  • Gość: Areq

    0

    3 zł różnicy w cenie za litr mnie przekonuje do jazdy na LPG. Nawet jeśli dojdzie do jakiejś awarii to koszty naprawy to grosze w stosunku do napraw w obecnych dieslach. Po 150tys km padł mi jeden wtrysk BRC, koszt nowego 230pln. Co za to kupisz do diesla? Jak policzyłem to 100zł za każde 1000km mniej zapłaciłem za paliwo i to odliczając dolewanie benzyny.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX