Jak jeździć po dziurach? Puść hamulec i wciśnij sprzęgło

Nadchodzi wiosna i na wielu drogach pojawi się spuścizna po zimie - dziury w nawierzchni. W wielu miastach minie trochę czasu, zanim ruszą prace naprawcze. Czym może skończyć się dla kierowcy wpadnięcie w dziurę i jak jeździć po uszkodzonej nawierzchni?

W Polsce w okresie zimowym często występują wahania temperatur, co zwiększa ryzyko powstawania ubytków w nawierzchni dróg. Robi się ciepło – woda wnika w szczeliny w nawierzchni. Potem przychodzi mróz i zamarzająca woda uszkadza strukturę dróg. Dlatego pod koniec zimy, podczas jazdy samochodem łatwo natknąć się na dziury. A wjechanie w nie może skończyć się uszkodzeniem kół, zawieszenia czy układu kierowniczego. Jak tego uniknąć?

Jeśli już zauważymy ubytek w jezdni, to najlepiej go ominąć, o ile nie będzie się to wiązało z gwałtownym manewrem, który naraziłby nas lub innych uczestników ruchu na niebezpieczeństwo

– mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.

Zobacz wideo

Kontrolowany wjazd w dziurę

Przede wszystkim dojeżdżając do wyrwy w nawierzchni, trzeba maksymalnie zwolnić, ale tuż przed samą dziurą zdjąć nogę z hamulca. Pozwala to na odciążenie przodu samochodu. Kiedy podczas hamowania przednie amortyzatory są ugięte, nie spełniają swojego zadania. Wtedy energia uderzenia przenosi się na zawieszenie i koła samochodu. Warto również wcisnąć sprzęgło, by ochronić przed energią uderzenia silnik oraz skrzynię biegów.

ROBERT ROBASZEWSKI

Na prostych kołach

Ważne jest, by nie wjeżdżać w dziurę ze skręconymi kołami. Jazda na wyprostowanych kołach zapewni mniejsze przeciążenie układu kierowniczego samochodu. Gdy wyrwa jest bardzo duża, najlepiej najechać na nią każdym kołem po kolei, a nie kołami jednej osi jednocześnie.

Dziura na zakręcie

Jak postąpić w sytuacji, gdy dziura znajduje się na zakręcie lub łuku? Powinniśmy starać się najechać na ubytek w nawierzchni kołem od wewnętrznej strony zakrętu, tzn. jeśli skręcamy w lewo – wjeżdżamy lewym kołem. Obciążenie kół od strony zewnętrznej jest znacznie większe, dlatego samochód dużo gorzej zniesie pokonywanie nierówności.

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.