Jazda na suwak obowiązkowa. Ministerstwo Infrastruktury szykuje zmiany w kodeksie drogowym

Piotr Kozłowski
Jazda na suwak z dobrowolnej ma się stać obowiązkowa. Co ważne, projekt odpowiednich zmian w prawie jeszcze w tym roku ma trafić do Rządowego Centrum Legislacji.

Już dziś w niektórych miejscach stoją znaki zalecające ten sposób jazdy. Policja nie wystawia jednak mandatów za niestosowanie się do zaleceń, bo w polskich przepisach nie ma obowiązku jazdy na suwak. Ministerstwo Infrastruktury chce to zmienić. 

Na polskich drogach funkcjonują znaki zalecające jazdę na suwak. Ministerstwo chce, by zmieniły się w nakazy. Kierowcom, którzy nie dostosują się do naprzemiennego pierwszeństwa, będzie groził mandatNa polskich drogach funkcjonują znaki zalecające jazdę na suwak. Ministerstwo chce, by zmieniły się w nakazy. Kierowcom, którzy nie dostosują się do naprzemiennego pierwszeństwa, będzie groził mandat DARIUSZ BOROWICZ

Jazda na suwak ma być obowiązkowa

Jazda na suwak to jedna z lepszych metod walki z korkami. Przydaje się szczególnie podczas remontów ulic i na przewężeniach. Zasada jest prosta - jadąc w korku każdy wpuszcza jednego kierowcę stojącego na ulicy podporządkowanej czy też bocznym pasie, na którym dalsza jazda jest niemożliwa. W ten sposób auta nakładają się na siebie jak ząbki w suwaku. Wprowadzenie obowiązkowej jazdy na suwak nie jest jednak takie proste.

Zmiany wymagają nie tylko znaki (nowy znak drogowy został już zaprojektowany i uzyskał oznaczenie D-56), ale też kodeks drogowy. Otwartym pozostaje pytanie, jak prawnie wymusić na kierowcach, by tylko w określonych sytuacjach stosowali zasadę wpuszczania auta znajdującego się na drodze podporządkowanej. W końcu przy płynnie odbywającym się ruchu jazda na suwak nie obowiązuje - auto wyjeżdżające z drogi podporządkowanej musi bezwzględnie ustąpić pierwszeństwa. Najprawdopodobniej obowiązkiem będzie wyłącznie równoległa jazda na suwak, czyli taka, która dotyczy dwóch pasów, z których jeden się kończy.

Szczęśliwie Ministerstwo Infrastruktury może poszukać gotowych rozwiązań w innych krajach Unii Europejskiej. Jazda na suwak jest obowiązkowa chociażby w Niemczech. Na razie nie wiadomo, jakie kary miałyby grozić kierowcom, którzy nie stosowaliby się do nowych przepisów.

Jazda na suwak jest jedną z zasad, które znalazły się na naszej liście 9 dobrych nawyków, których nie uczą na kursach na prawo jazdy, a powinni.

Więcej o:
Komentarze (153)
Jazda na suwak obowiązkowa. Ministerstwo Infrastruktury szykuje zmiany w kodeksie drogowym
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • Gość: b

    0

    tylko żeby to działało to na każdym suwakowym przewężeniu będzie musiał stać policjant...

  • Gość: KurczakMały

    Oceniono 1 raz 1

    czyli znak "jazda na suwak" będzie "likwidował" prawo pierwszeństwa dla poruszającego się pasem na który chcę wjechać??? Dwa - czyli kozak który będzie gnał pasem kończącym się będzie miał pełne prawo na wrąbanie się przed maskę jadącego swoim pasem???? No no , to się będzie działo.

  • Gość: Gość

    Oceniono 1 raz 1

    Warto dodać, że suwak zasuwa się w JEDNYM miejscu :) na zwężeniu. Już teraz wielu "kierowców" uważa, że jak jadą prawym pasem to mają pierwszeństwo. Strach pomyśleć co się będzie działo jak w TV powiedzą, że trzeba na suwak :/ Będzie taki dzban wpychał się na pas "bo on na suwak jedzie"... 500m przez zwężeniem :(

  • Gość: MBea

    Oceniono 1 raz -1

    To zadziała tylko pod warunkiem, że te zbaraniałe szeryfy odczytają to jako znak drogowy do przestrzegania, a nie kolejny obrazek z białymi samochodzikami na niebieskim tle.

  • palo_ma1

    Oceniono 1 raz 1

    Problem jest nieco gdzie indziej - auta z podporządkowanej włączają kierunkowskaz i są wpuszczani znacznie wcześniej niż w miejscu, gdzie łączą się pasy.
    _Zawsze_ powoduje to wielokrotnie mniejszą prędkość jazdy na pasie głównym.
    Kiedy kierowcy nauczą się dojeżdżać do samego końca, nie wpraszając się wcześniej...

  • Gość: Gość Darek

    Oceniono 1 raz 1

    Fajnie. Cwaniak z kamerką będzie sobie jechał do końca LEWYM pasem a jka goi z prawej nie wpuszczą i nagra to zdarzenie na kamerce to szeryf dostanie mandat za takiego cwaniaka!!!

  • Gość: bahamot.02002

    Oceniono 2 razy 0

    Ja niemal codziennie przejeżdżam miejsce, gdzie jedna z jezdni redukuje się z dwóch do jednego pasa i dochodzi ulica podporządkowana. Na głównej tworzą się kilkusetmetrowe kolejki, a samochody z ulicy podporządkowanej wjeżdżają bez czekania. Zdarza się, że podjeżdżający z podporządkowanej wymuszają pierwszeństwo, odwracając przepis - ja jestem na podporządkowanej, więc powinieneś mnie wpuścić. Taka sytuacja jest powodem tworzenia się korków. Po to kiedyś wymyślono pierwszeństwo przejazdu, żeby na głownych ulicach ruch odbywał się płynnie. Pomysł z obowiązkowym suwakiem wyklucza np. by z pasa lub ulicy z mniejszą kolejką wjeżdzał 1 pojazd na 2 lub 3 pojazdy z tej z wielką kolejką. Czyli - będą jeszcze większe korki.

  • rumpa

    Oceniono 4 razy 4

    Mnie nauczył ojciec, zawsze tak jeździł.

  • Gość: Tomek

    Oceniono 6 razy 2

    Tylko kamera przed każdą zwężką + operator wystawiający mandaty zmuszą polactowo do stosowania się do tego przepisu. Choć z drugiej strony miałoby to doskonały wpływ na budżet państwa.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX