Co oznacza szary dym z rury wydechowej? Kłopoty, ale nie w każdym przypadku

Dymiący wydech nie wróży niczego dobrego. Najgorsze są brunatne lub czarne kolory dymu, ale nie można również bagatelizować białego oraz odcieni szarości. Co oznacza szary dym z rury wydechowej?

W okresie mrozów lub chłodniejszych dni, należy podchodzić do zmiany koloru spalin z nieco większą wyrozumiałością.

Zwłaszcza, jeśli mamy do czynienia z nadmiernym dymieniem na biało lub lekko szaro. Przyczyna jest dość prozaiczna. Nagromadzona w układzie wydechowym woda, po uruchomieniu jednostki napędowej powoli odparowuje. Tym samym, nawet przez kilkanaście kilometrów jazdy może się unosić za autem chmura o białym zabarwieniu. Jeśli po rozgrzaniu zjawisko ustąpi, nie należy się przejmować.

Co oznacza biały lub jasnoszary dym z rury wydechowej

Biały kolor spalin najczęściej zwiastuje uszkodzenie uszczelki pod głowicą lub samej głowicy. Jasne kłęby wydobywające się z rury wydechowej wynikają z faktu, że przez nieszczelną głowicę dostaje się do cylindrów płyn chłodniczy. Temu zjawisku towarzyszy spadek mocy jednostki napędowej i wprost proporcjonalne dymienie do wzrostu obciążenia motoru.

Najprostszym sposobem na weryfikację źródła problemu jest kontrola poziomu płynu w zbiorniczku. Dodatkowo, warto też zbadać ciśnienie w układzie podczas jazdy i szczelność uszczelki pod głowicą (testerem wkładanym do zbiorniczka).

Negatywny wynik powyższych prób oznacza kosztowną regenerację głowicy. W skrajnym przypadku, konieczny może okazać się remont jednostki napędowej.
W zależności od skomplikowania i zaawansowania technologicznego, mechanik wystawi rachunek na kilka lub kilkanaście tysięcy złotych. Nie warto zatem bagatelizować problemu. Im szybsza interwencja, tym lepiej dla kieszeni i domowego budżetu.

Szary dym z rury wydechowej

Szary dym oznacza zbyt bogatą mieszankę paliwa. Za jej odpowiednie dawkowanie odpowiedzialny jest centralny sterownik. W sytuacji, gdy komputer podaje za dużo paliwa względem powietrza, jednostka napędowa będzie mieć problem z osiągnięciem właściwej temperatury roboczej.

Tym samym, awarii należy szukać w jednym z czujników, zazwyczaj temperatury silnika. Bagatelizując tę awarię, komputer w trybie ciągłym będzie otrzymywać błędne dane i tak dawkować mieszankę paliwowo-powietrzną, jak w sytuacji, gdy motor jest stale zimny.

Wymiana czujnika pochłonie kilkaset złotych. Można też posiłkować się używanym elementem, co zredukuje koszty naprawy do 80-150 złotych.

Więcej o:
Komentarze (3)
Co oznacza szary dym z rury wydechowej?
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • Gość: Szpeniek

    Oceniono 1 raz 1

    Nic!

  • allegropajew

    0

    U mnie nagle auto postawiło zasłonę dymną niczym Rudy 102. 190 tysi i pęknięta tuleja 3. cylindra.
    Wymieniłem cały silnik. Nie wiem ile ma przebiegu. Nikt nie wie. To tak tytułem spisywania przebiegu. Ale jeździ doskonale, więc jak zrobię nim ze 20 tysi to będzie malina.
    Gościula

  • Gość: lecu

    0

    kilkaset zł? Peugeot Partner silnik 1,6vti czujnik NOWY 65 zł...wymiana 5 min... Renault Twingo czujnik NOWY 46 zł..wymiana 5 min.... Honda Jazz czujnik NOWY 120 zł..wymiana 5 min...

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX