Czym jeżdżą Polacy? Co drugie auto jeżdżące po polskich drogach powinno trafić do warsztatu

Piotr Kozłowski
Jedyne, o co w swoich samochodach dba połowa polskich kierowców, to poziom paliwa. Sześć na dziesięć aut wymaga wymiany płynu hamulcowego, a co trzeci ma niewłaściwy poziom ciśnienia w oponach.

Choć kierowcy deklarują, że zwracają uwagę na ogólny stan techniczny swoich samochodów, rzeczywistość nieco temu przeczy. W ramach akcji PitStop przeprowadzonej przez ProfiAuto mechanicy sprawdzili stan techniczny 6,5 tys. samochodów w Polsce. Wyniki tych dobrowolnych kontroli nie są optymistyczne.

  • W 6 samochodach na 10 konieczna była wymiana płynu hamulcowego.
  • W 4 na 10 konieczne było ładowanie lub wymiana akumulatora.
  • W 3 na 10 wykryto niewłaściwy poziom ciśnienia w oponach.
  • W 2 na 10 stwierdzono źle ustawione światła.
  • W 2 na 10 opony nadawały się do wymiany.
  • W 2 na 10 stwierdzono złe ustawienie świateł.
To, że ktoś nie wyczuł drobnych luzów na kierownicy czy nie przejął się stukami pod maską, nie jest niczym zaskakującym. Kierowcy często nie są w stanie sami zdiagnozować takich rzeczy i dowiadują się o nich zwykle podczas wizyty w warsztacie. Jednak ustawienie świateł, stan opon czy poziom ich ciśnienia to elementy, które każdy może samodzielnie zweryfikować w swoim samochodzie. Wykryte usterki były w większości efektem zaniedbań standardowych czynności.

- Skomentował wyniki badania Michał Tochowicz, dyrektor ds. strategii i rozwoju marki ProfiAuto.

Polacy jeżdżą jednymi z najstarszych aut w Europie

Średni wiek samochodów w Polsce wynosi 13 lat. To jeden z najgorszych wyników w Europie. Pod względem udziału aut 10-letnich i starszych w ogólnej liczbie samochodów wyprzedza nas tylko Litwa. To nie tylko kwestia prestiżu, ale przede wszystkim bezpieczeństwa.

Co stanie się, gdy czołowo zderzą się auta z 1998 i 2015 roku? Kilka lat temu sprawdził to nowozelandzki oddział ANCAP, który bada poziom bezpieczeństwa nowych samochodów, przeprowadzając ich testy zderzeniowe (odpowiednik europejskiego Euro NCAP). Do testu wybrano najpopularniejsze auto na świecie, czyli Toyotę Corollę.

 

Co każdy kierowca powinien robić regularnie

  • Co dwa tygodnie lub minimum raz w miesiącu (i zawsze przed dłuższą podróżą) należy sprawdzić ciśnienie w oponach. Dystrybutory stoją na zdecydowanej większości stacji benzynowych. Opony można napompować za darmo, a o pomoc - jeśli zajdzie taka potrzeba - można poprosić pracownika stacji. Jaka jest prawidłowa wartość ciśnienia? Często znajdziemy ją po wewnętrznej stronie klapki wlewu paliwa. Jeśli jej tam nie ma, trzeba zajrzeć do instrukcji samochodu.
  • Przed rozpoczęciem sezonu zimowego i letniego warto sprawdzić stan opon. Minimalna dopuszczona przepisami głębokość bieżnika to 1,6 mm, ale nie należy doprowadzać opon do takiego stanu. By opony letnie spełniały swoje parametry, głębokość bieżnika nie powinna być mniejsza niż 3 mm, a w przypadku opon zimowych - 3,5-4 mm.
  • Regularnie przeprowadzać badanie ustawienia i natężenia świateł drogowych i świateł mijania. W Stacjach Kontroli Pojazdów kosztuje to kilkanaście złotych.
  • Przed zimą warto sprawdzić w serwisie stan naładowania akumulatora i jego moc rozruchową. Istotne jest też sprawdzenie alternatora.
  • Nie warto ograniczać się do obowiązkowych, okresowych badań technicznych. Regularne sprawdzanie samochodu u mechanika często pozwala uniknąć kosztownych napraw. 
Więcej o:
Komentarze (27)
Czym jeżdżą Polacy? Co drugie auto jeżdżące po polskich drogach powinno trafić do warsztatu
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • rudy_63

    Oceniono 12 razy 12

    To jak to jest - z jednej strony narzekamy na ilość plastiku w oceanach a z drugiej strony - ekologiczne zachowania Polaków - przedłużanie pracy rozmaitych urządzeń np samochodów - ograniczające w stopniu chyba największym produkcję śmieci jest wyśmiewane - zdecydujcie się co ma być osiądnięte.

  • justas32

    Oceniono 11 razy 7

    Średni wiek samochodu w Europie - 13 lat. W bogatych Niemczech - 11 lat. W biednej Polsce - 15 lat. Ale u nas są znacząco niższe koszty serwisu i coroczne przeglądy. Zresztą wystarczy rozejrzeć się po ulicach - naprawdę tragedii nie ma. Zwłaszcza że jakość nowo budowanych samochodów systematycznie spada. Tylko że my musimy na wszystko narzekać ...

  • Gość: lechutek

    Oceniono 10 razy 6

    Polacy jeżdzą starymi wózkami, bo na takie tylko ich stac.Inny problem jest powazniejszy-dlaczego na drogach jeżdza wózki niesprawne technicznie? bo stacje kontroli pojazdów takie na przegladach przepuszczaja lub diagnosci biora co nieco do kieszeni! Dlaczego tego procederu nie mozna zwalczyc? A w Niemczech jest to nie do przyjecia!!!!! Dlatego tam jest na drogach bezpieczniej!

  • Gość: zorro

    Oceniono 6 razy 6

    Niskie wynagrodzenia plus powszechne naciąganie i brak zaufania do mechaników i wszystko jasne.

  • justas32

    Oceniono 12 razy 4

    Nie istnieją żadne badania które pokazywały by że ilość wypadków w Polsce ma jakikolwiek związek z wiekiem samochodu !!! Główne przyczyny to niedostosowanie prędkości do panujących warunków i jazda pod wpływem. Ze stanem technicznym samochodu nie ma to żadnego związku ...

  • Gość: Stary Qfwfq

    Oceniono 3 razy 3

    Przerażający smród starych diesli w małych miasteczkach.
    Do tego jeszcze tradycją jest nie wyłączanie silnika nba postoju, albo grzanie rano zimą. potrafią pół godziny stać z włączonymi silnikami. Boją się wyłączyć że nie zapali. Nic nimi nie przeszkadza że obok bawią się ich własne dzieci.
    Ciemny lud. Dzbanaród.

  • nie_z_rzeczownikami

    Oceniono 3 razy 3

    Czy "stwierdzono źle ustawione światła" oraz "stwierdzono złe ustawienie świateł" to jakieś dwie, odrębne usterki? Szkoda, że nie badano emisji spalin, to by się dopiero zrobiło ciekawie.

  • robertus555

    Oceniono 3 razy 3

    W życiu nic nie jest idealne, dlaczego w idealnym stanie mają być samochody?

  • Gość: xxx

    Oceniono 2 razy 2

    Dlatego nie kupuję już używanych samochodów, nigdy nie wiadomo jaka ukrywają wadę. A tak mam niedrogiego korando. Cena do jakości bardzo zadowalająca. A jednak to kilka lat bezproblemowej jazdy z nową sztuką

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX