Opinie Moto.pl: Citroen C3 Aircross - "O! Jaki fajny kolor!"

Filip Trusz
"O! Jaki fajny kolor" - usłyszałem od pewnej młodej dziewczyny, kiedy zaparkowałem Citroena C3 Aircrossa pod centrum handlowym. I nie była to odosobniona reakcja na sympatycznego crossovera. C3 Aircross ma swój własny, niepowtarzalny styl. I z tego powodu nie jest to auto dla wszystkich.

Nie będę ukrywał, że Citroena C3 Aircrossa lubię.

Z pewnością nie jest to mój ulubiony mały crossover (w podniesionej klasie B najlepiej jeździło mi się chyba Seatem Aroną), ale C3 ma w sobie coś... fajnego. Wiem, że to słowo zakazane i nie powinno się go używać, ale do Aircrossa pasuje najlepiej. To sympatyczne autko, na którego widok nie sposób się nie uśmiechnąć. Koncern PSA ma w swojej ofercie Crosslanda X, propozycję znacznie bardziej zachowawczą, C3 Aircross to ten szalony bliźniak.

Citroen C3 AircrossCitroen C3 Aircross fot. Citroen

Citroen C3 Aircross - tu nie ma mowy o stylistycznej nudzie

Podoba mi się, że Citroen z rozmysłem narysował crossovera innego niż wszystkie i konsekwentnie trzyma się awangardowej stylistyki. Z szerokimi możliwościami personalizacji, jaskrawymi lakierami i kontrastującymi elementami C3 wyróżnia się na drodze. Wśród białych, srebrnych i czarnych samochodów, które dominują w polskich miastach, stanowi przyjemną odmianę.

Stereotypowo C3 - zwykłe i w wydaniu crossover - to auto typowo kobiece. I chyba coś z tym jest, bo przez tydzień testu pochwały na temat wyglądu Aircrossa słyszałem od kilku pań.

Citroen C3 AircrossCitroen C3 Aircross fot. Citroen

Wnętrze równie awangardowe, co nadwozie

Ten sam lekki, trochę niepoważny i zakręcony styl znajdziemy we wnętrzu. W klasie drugiego tak odważnego i kolorowego projektu kabiny po prostu nie znajdziemy. Narzekać można na jakość wykorzystanych plastików (dużo z nich jest nieprzyjemnie twardych) i świetnie wyglądającą, ale łatwo brudzącą się "wykładzinę".

Gorsze materiały C3 Aircross nadrabia ceną, bo to jeden z najtańszych aut w klasie - jego cennik otwiera 53 400 zł.

Citroen C3 AircrossCitroen C3 Aircross fot. Citroen

Czy Citroen C3 Aircross to auto tanie? Niekoniecznie...

Ale C3 Aircrossy, które widzicie na ulicach prawdopodobnie wcale nie są tanie. Mały crossover oferuje zaskakująco długą listę opcji i wyposażenia. Mamy tu masę nowoczesnych systemów wsparcia i bezpieczeństwa, duży ekran systemu multimedialnego, który obsługuje Apple CarPlay oraz Android Auto, nawigację TomToma z korkami, indukcyjną ładowarkę, kamerę cofania ze sprytnym systemem rysowania otoczenia pojazdu, a nawet wyświetlacz przezierny.

Po zaznaczeniu kilku dodatków C3 okaże się autem drogim.

Citroen C3 AircrossCitroen C3 Aircross fot. Citroen

Małe C3 zaskakuje walorami praktycznymi - to jeden z liderów w tej klasie.

Citroen C3 Aircross ma naprawdę spory bagażnik -standardowo połknie 410 l. Tylna kanapa jest przesuwna w zakresie 15 cm, a oparcia foteli można pochylić o 21-27 stopni. Z najbardziej odsuniętymi fotelami przestrzeń bagażowa wzrasta do 520 l, co jest już wartością imponującą dla malucha, mierzącego 415 cm długości.

Przy rozstawie osi, który wynosi 260 cm, nikt też nie powinien narzekać na brak miejsca z tyłu.

Citroen C3 AircrossCitroen C3 Aircross fot. Citroen

Jazda? Miękko i komfortowo, ale powoli

Silnik 1.2 PureTech to jedna z najlepszych konstrukcji tego typu na rynku. Mały silnik w wersji 110 KM świetnie daje sobie radę z C3 Aircrossem - jest wystarczająco dynamiczny, a przy tym cechuje go rozsądne zużycie paliwa. Citroenem jeździ się naprawdę przyjemnie, bo to ponadprzeciętnie wygodne auto.

Przy spokojnej jeździe trudno na coś narzekać

Jednak, kiedy spróbujemy jechać trochę ostrzej, to szybko na jaw wyjdzie kilka wad. C3 nie przepada za zakrętami - nie jest w nich pewne, przechyla się, a mięciutkie, komfortowe fotele nie zapewniają żadnego trzymania bocznego. Ręczna skrzynia także nie zachęca do szybszych zmian biegów - konkurencja oferuje lepsze przekładnie. Przestrzegamy zwłaszcza przed 5-biegowym manualem, ten 6-biegowy pracuje znacznie sprawniej. PureTech, jak każdy silnik R3, zmuszany do dynamicznej jazdy znacznie zwiększa swój apetyt na benzynę. W trasie musimy się także liczyć ze sporym szumem na pokładzie, ale to przypadłość większości crossoverów.

Citroen C3 AircrossCitroen C3 Aircross fot. Citroen

Podsumowanie: Citroen C3 Aircross - crossover nie dla każdego

Citroen C3 Aircross może was do siebie zrazić już na wstępie - wyglądem, projektem wnętrza i sposobem, w jaki pokonuje kolejne kilometry, miękko, pływająco, bez cienia czegokolwiek sportowego.

Z drugiej strony jest grupa klientów, którym C3 Aircross spodoba się o wiele bardziej niż dojrzalsi i lepiej jeżdżący konkurenci. Nie znajdziemy w klasie drugiego tak fajnego, pozytywnego autka - wygląda inaczej niż wszyscy, jest kolorowy, wzbudza uśmiech i pozytywne emocje. To miejska propozycja, dla kierowców, których nie interesuje zachowanie auta w zakrętach i przyspieszenia. Ma być modnie, praktycznie i wygodnie. I jest.

Citroen C3 Aircross to crossover nie dla każdego. Sam bym go nie wybrał, ale jest sporo osób, dla których będzie to idealne auto.

Citroen C3 AircrossCitroen C3 Aircross fot. Citroen

Więcej o:
Copyright © Agora SA