Opinie Moto.pl: Nowy Nissan Micra: zmiany niby niewielkie ale znaczące

Do tej pory oferta silnikowa Nissana Micry nie była zbyt ciekawa. Mogliśmy wybierać pomiędzy dwoma jednostkami benzynowymi i jednym dieslem. Teraz się to zmieniło, a nowe silniki oferują więcej mocy. Są też inne zmiany, którym warto się przyjrzeć.

Czasy downsizingu odchodzą do lamusa. W końcu producenci zrozumieli, że mniej nie oznacza lepiej. Wkroczyliśmy więc w czasy upsizingu. Jednak nie spodziewajmy się fajerwerków. Nowe regulacje homologacyjne – WLTP, skutecznie hamują zapędy niektórych marek.

W Nissanie wprowadzono „małą” rewolucję. Małą, ponieważ silnik 0,9-litra zastąpiono litrową jednostką. Choć to teoretycznie nie duża różnica to zaletą jest "podkręcona" moc i odmiana ze skrzynią automatyczną.

Nowy Nissan MicraNowy Nissan Micra fot. Maciej Gis

Nissan Micra - nowa silnik o pojemności 1 litra

Litrowa odmiana jednostki napędowej o trzech cylindrach jest nową konstrukcją. Wiele zmieniło się już na etapie wytwarzania tego silnika. Przede wszystkim zastosowano powłokę gładzi cylindrów. Takiej technologii użyto po raz pierwszy dla jednostki o tej objętości skokowej.
Główną zaletą powłoki gładzi cylindrów są mniejsze tarcia wewnętrzne (tłok-cylinder), i fakt, że obniża masę silnika.

Nie zapomniano również o chłodzeniu. Zoptymalizowany został przepływ płynu chłodniczego poprzez podział na dwa strumienie w głowicy silnika. Ma to na celu maksymalizację rozpraszania energii. Wprowadzono też elastyczne sterowanie turbosprężarką.

Poza tym zastosowano głowicę silnika ze zintegrowanym kolektorem wylotowym i pokrywą z tworzywa sztucznego. Wpłynęło to na szybsze rozgrzewanie się reaktora katalitycznego, jak też pozwoliło na zmniejszenie liczby przewodów.

Zmieniono również pasek napędu na bardziej elastyczny. Jest on wykonywany ze specjalnego materiału, który umożliwia jego pracę bez napinacza, co przyczyniło się do zmniejszenia masy i tarcia, a w konsekwencji do obniżenia zużycia paliwa i poziomu emisji CO2.

Kolejną zmianą jest nowy wał korbowy, który jest wykuwany ze stali. Takie rozwiązanie pozwala na zmniejszenie wymiarów samego wału, jak też wykorzystanie superpowłok zmniejszających tarcie. Wszystkie wprowadzone zmiany wpływają przede wszystkim na zużycie paliwa, jak też emisje m.in. dwutlenku węgla.

Nowy Nissan Micra - różne opcje

W wariancie podstawowym nowy litrowy silnik oferuje 100 KM oraz 160 Nm maksymalnego momentu obrotowego (1,0 l TG-T). Pozwala to na osiągnięcie pierwszej setki w 10,9 sekundy. W porównaniu do poprzednika (0.9 TCe), jednostka zyskała 10 KM oraz 20 Nm momentu obrotowego. Jednocześnie obniżono emisję CO2 od 13 do 15 g/km (w zależności od wersji wyposażenia) oraz zmniejszono zużycie paliwa nawet o 0,7 l/100 km.

Podobnie jak w poprzedniku, ta odmiana została połączona z 5-biegową skrzynią manualną. Jest to stosunkowo „długa” przekładnia. Dzięki temu w mieście przede wszystkim wykorzystuje się drugi oraz trzeci bieg. Jednocześnie pozwala na stosunkowo przyjazną jazdę (optymalne obrotowy silnika) przy prędkościach około autostradowych.

Podczas pierwszych jazd sprawdziłem, jak zachowuje się to auto w warunkach miejsko-zamiejskich. Jak już wspomniałem w przypadku tej jednostki napędowej zastosowano stosunkowo „długą” skrzynię biegów. Jest to przydatne na trasie, jednak w mieście potrafi być uciążliwe. Przy niektórych podjazdach – przy małych prędkościach jazdy – konieczne było zredukowanie nawet do pierwszego przełożenia.

Nowy Nissan Micra - automatyczna skrzynia Xtronic

Kolejną nowością jest połączenie litrowego silnika o mocy 100 KM z przekładnią automatyczną Xtronic. Niech jednak nie zwiedzie was ładna nazwa. To cały czas jest skrzynia CVT, ale z generatorem przełożeń. Dzięki temu w końcu nie wyje ona tak brutalnie jak to miało miejsce w przypadkach aut z CVT bez tego systemu.

Podczas przyspieszania nie musimy się już bać ciągłego wycia i czekania, kiedy ta "męka" się skończy. Tutaj choć imitacja przełożeń nie jest zbyt realistyczna – ma się wrażenie, jakby przełożenia były zmieniane podobnie jak w 10 letnim klasycznym automacie – ale pomaga.

Choć niestety CVT nieco psuje osiągi. Zmniejsza się też maksymalny moment obrotowy o 16 Nm (144 Nm zamiast 160 Nm). Dodatkowo według procedury WLTP emisja CO2 jest większa o 16 g/km. Choć auto chętnie rozwija coraz większe prędkości to sprint do setki zajmuje mu 13 sekund. Można więc powiedzieć, że jeżeli ktoś poszukuje auta stricte do miasta i nie zależy mu na osiągach to ten wariant jest ciekawą propozycją.

Nowy Nissan Micra - więcej mocy

Trzecim dostępnym wariantem litrowego silnika jest odmiana o mocy 117 KM i 180 Nm (+20 Nm Overboost). Tym samym jest to flagowa wersja w ofercie Micry. Można powiedzieć, że tak niewielka różnica w mocy nic nie zmienia. W rzeczywistości jest na odwrót. Auto jest zrywniejsze i żwawsze. Wynika to nie tylko z większej mocy, ale również wcześniej osiąganego maksymalnego momentu obrotowego (tutaj następuje to przy 1750 obr/min, a w odmianie 100-konnej jest to przy 2750 obr/min). Tą różnicę szybko się odczuwa. Dodatkowo funkcja overboost, która na chwilę zwiększa maksymalny moment obrotowy, dodaje dodatkowe 20 Nm. W efekcie pierwszą setkę osiąga się po 9,9 sekundy.

Kolejną nowością jest 6-biegowa przekładnia manualna. W przypadku tej odmiany jest to duży plus. Jej zestopniowanie nie budzi zastrzeżeń. Miałem okazję sprawdzić Micrę z tym silnikiem na krętych górskich drogach i bez wątpienia drugi i trzeci bieg były najczęściej wykorzystywane.

Co więcej w aucie testowym dźwięk silnika uzależnia. Tak to nie bujda. Trzycylindrówka powyżej 4 tys. obr/min brzmi jak typowa wiertarka, która cały czas chce więcej. Miałem wręcz wrażenie, że olbrzymia praca turbosprężarki jest wyczuwalna podczas jazdy. Choć jest to tylko Micra to sprawiała dużo radości, w szczególności w odmianie N-Sport.

Nowy Nissan Micra - więcej radości z N-Sport

N-Sport nie jest to tylko kolejną wersją „specjalną”. Największe zmiany to nowe zawieszenie – sztywniejsze i obniżone o 10 mm oraz zmieniony układ kierowniczy. Wpływa to znacząco na odczucia z jazdy, szczególności w połączeniu z najmocniejszym silnikiem (1,0l; 117 KM). Auto charakteryzuje się minimalny wychylaniem nadwozia w zakręcie. Dodatkowo usztywnione zawieszenie zachęca do szybkiej jazdy. Niewielkie jest w tym przypadku nurkowanie czy „wstawanie” przy przyspieszaniu.

Drugą ważna zmiana dotyczy układu kierowniczego. Zębatkowa przekładnia pracuje lżej i wydajniej, przez co pojazd jest przyjemniejszy w prowadzeniu. Niestety według mnie cały czas jest za mało precyzyjny. Mógłby też oddawać więcej z zachowania pojazdu. Choć nie jest źle tak jak jest ale dlaczego nie mogłoby być lepiej?

W odmianie N-Sport producent nie zapomniał o designie. Specjalnie dla tej odmiany wprowadzono modyfikacje nadwozia, jak i wnętrza. Wśród nich można wymienić:

Nadwozie:

  • Wykończenie obręczy kół wykonanych ze stopów metali lekkich oraz nakładki lusterek bocznych stylizowane na włókno węglowe,
  • Błyszczące czarne listwy boczne oraz listwy na przednim i tylnym zderzaku,
  • Emblemat N-Sport z tyłu pojazdu,
  • Przyciemniane tylne szyby,
  • Halogenowe przednie światła przeciwmgłowe,
  • 17” felgi ze stopów metali lekkich.

Wnętrze:

  • Tapicerka z połączenia skóry i alcantary,
  • Białe oprawy nawiewów,
  • Podłokietnik z przodu,
  • Czarna podsufitka,
  • Dywaniki ze specjalnym „sportowym” wzorem,
  • Kamera cofania i tylne czujniki parkowania,
  • I-Key (zdalne odblokowanie drzwi i przycisk uruchamiania silnika).

Można powiedzieć, że Micra N-Sport byłby fajnym konkurentem dla Swifta Sport czy innych aut tego pokroju. Niestety stosunkowo mała moc eliminuje ją z tego grona. Choć pod względem pracy układu zawieszenia czy kierowniczego niczego mu nie brakuje, to ewidentnie przydałoby się więcej mocy. Wtedy Nissan mógłby nawet powiedzieć, że ma w ofercie mini hot-hatcha.

Nowy system multimedialny

Kolejną nowością zastosowaną w Micrze jest nowy system NissanConnect. Teraz można łatwiej integrować smartfona z samochodem, a także pobierać mapy i aktualizować oprogramowanie drogą bezprzewodową. Interfejsy Apple CarPlay i Android Auto należą do wyposażenia standardowego większości wersji (oprócz podstawowej Visia+).

W nowym układzie jest też aplikacja TomTom Premium Traffic, która na bieżąco dostarcza dokładnych danych o ruchu drogowym w celu optymalizacji czasu dojazdu. Do najważniejszych funkcji nowego NissanConnect należa m.in.:

  • Wyszukiwanie jednozdaniowe – nowa funkcja przyspieszająca i upraszczająca proces wyszukiwania lokalizacji,
  • Personalizacja – ekran główny można w dostosować do indywidualnych potrzeb w trybie „przeciągnij i upuść”,
  • System rozpoznawania mowy – nawiązywanie połączeń telefonicznych, odczytywanie wiadomości tekstowych czy odtwarzanie muzyki można sterować za pomocą poleceń głosowych,
  • Apple CarPlay i Android Auto – standard w wersjach wyposażenia Acenta, N-Connecta, N-Sport oraz Tekna,
  • Find My Car – miejsce postoju samochodu można zapisać w pamięci, aby kierowca mógł łatwo trafić do zaparkowanego pojazdu, korzystając ze wskazówek wyświetlanych na ekranie smartfona,
  • Aplikacja Door to Door Navigation,
  • Planowanie podróży przed wyjściem z domu / wysyłanie współrzędnych do samochodu,
  • Aktualizacje oprogramowania i map drogą bezprzewodową: użytkownik może pobierać aktualizacje przez wi-fi lub smartfon.

Nowy Nissan Micra - Cennik

Ceny Micry rozpoczynają się od 52 290 zł. Za tą kwotę otrzymujemy wersję VISIA+ z silnikiem 1,0 litra i mocy 71 KM (odmiana wolnossąca). Jest ona dostępna jeszcze w wersji ACENTA. Zaprezentowane nowe jednostki napędowe dostępne są w każdej opcji wyposażenia (VISIA+, ACENTA, N-CONNECTA, TEKNA oraz N-SPORT), z wykluczeniem najmocniejszej benzyny, która nie jest oferowana w odmianie VISIA+.

Warto zwrócić uwagę, że 117-konna jednostka w odmianie N-SPORT kosztuje od 70 890 zł. Jest to tylko o 3900 zł więcej niż wersja 100-konna w tej samej wersji(66 990 zł). Warto się zastanowić czy nie lepiej dopłacić tej kwoty, aby mieć nie tylko 17 KM więcej, ale też mieć 6-biegową przekładnię manualną. Osoby zainteresowane zakupem wersji z automatem muszą wydać minimum 60 240 zł. W wersji N-Sport jest to wydatek minimum 72 190 zł. 



Więcej o:
Copyright © Agora SA