Opinie Moto.pl: Peugeot 5008 1.6 PureTech - Połączenie SUV-a z minivanem

Z minivana przeistoczył się w sporych rozmiarów SUV-a. Potrafi zabrać na pokład w komfortowych warunkach 7 osób i z powodzeniem forsować miejskie krawężniki. Napędu na obie osie nie ma na liście opcji, ale i tak zdaje się on zbędny. Zaledwie garstka osób zjeżdża tego typu autami z asfaltu. Jaki jest zatem Peugeot 5008?

5008 całkowicie zerwał z przeszłością. Teraz wygląda jak SUV i tak też jeździ. Mierzy 4641 mm długości, 1844 mm szerokości i 1640 mm wysokości. Rozstaw osi wynosi 2840 mm.

Karoserię można doprawić w pełni LED-owymi reflektorami, 19-calowymi obręczami ze stopów lekkich, chromowanymi lusterkami bocznymi, poszerzonymi nadkolami z listwami ochronnymi, a także bezkluczykowym dostępem. Dostępna jest też elektrycznie unoszona pokrywa bagażnika z dyskretną lotką u szczytu oraz przyciemnione szyby boczne. Całość wygląda atrakcyjnie, choć nie tak zgrabnie jak mniejszy 3008.

Peugeot 5008Peugeot 5008 fot. Tomasz Korniejew

Opinie Moto.pl: Peugeot 5008 - duży prześwit, wysoki komfort

Platforma, z której korzysta zarówno 3008 jak i 5008, nie ma na liście opcji 4x4. Być może w przyszłości pojawi się w hybrydowej odmianie. Niemniej, francuski SUV może pochwalić się sporym prześwitem – 23 centymetry. A to ułatwia forsowanie wysokich krawężników i pozwala polną, nie zawsze suchą drogą dojechać do celu. Dla większości użytkowników takie parametry i możliwości okażą się wystarczające.

Mimo sporej odległości podwozia od asfaltu, 5008 pewnie zachowuje się na drodze. Nadwozie nie ma tendencji do przechyłów w zakrętach, a przy prędkościach autostradowych nie wykazuje podatności na boczne podmuchy wiatru.

Niezły jest też układ kierowniczy, całkiem wiernie oddający aktualne położenie kół. Dobrze współgra z zawieszeniem, które zostało zaprojektowane z naciskiem na komfort. Radzi sobie nie tylko z zapadniętymi studzienkami, lecz również z poprzecznymi przeszkodami i wszelkimi ubytkami w asfalcie. Pracuje harmonijnie i cicho.

Komfort akustyczny to kolejna mocna strona Peugeota. Auto skutecznie wyciszono, dzięki czemu przy prędkościach rzędu 140-150 km/h, do kabiny przedostaje się jedynie cichy szmer toczących się opon i wiatru opływającego karoserię.

Opinie Moto.pl: Peugeot 5008 1.6 PureTech: Mocne, benzynowe serce

Peugeot nie oferuje zbyt dużego pola manewru w kwestii jednostek benzynowych. Podstawowa ma zaledwie trzy cylindry i tylko 1.2 litra pojemności. Generuje 130 koni mechanicznych i najlepiej sprawdza się w mieście. Do 1.5-tonowego auta zdecydowanie bardziej pasuje zmodernizowany motor 1.6 PureTech. Opracowano go wspólnie z inżynierami BMW i po latach wyeliminowano większość chorób wieku dziecięcego.

Co ważne, przy okazji zmiany rocznika, wzrosła jego moc. Stado urosło ze 165 do 180 KM. Podniesiono też moment obrotowy – z 240 do 250 Nm. Spłaszczono jego krzywą, dzięki czemu użytkownik dysponuje lepszą elastycznością. Wszystkie niutony są dostępne już przy 1650 obr./min. To wartość, do której trudno zbliżyć się jednostkom wysokoprężnym.

Doładowany silnik sprzężono z dość świeżą, 8-stopniową skrzynią automatyczną. Hydrokinetyczny mechanizm sprawnie żongluje poszczególnymi przełożeniami, choć największą efektywność pokazuje przy harmonijnej, niezbyt dynamicznej jeździe.

Peugeot 5008Peugeot 5008 fot. Tomasz Korniejew

Podczas gwałtownych manewrów i mocnego dociskania gazu, automat potrzebuje chwili, by zredukować 2-3 biegi. Robi to natomiast cicho i płynnie, bez wyczuwalnych szarpnięć. Jeśli jednak lubicie mieć pełną kontrolę nad sytuacją, pozostaje przerzucenie się na tryb sekwencyjny. Wtedy też można przekonać się o potencjalne benzynowego motoru. 4-cylindrowy silnik gwarantuje przyspieszenie do setki w 8,3 sekundy i gonitwę aż do 220 km/h. To najszybsza wersja 5008. Diesel o porównywalnej mocy jest wyraźnie wolniejszy.

Dzięki pokaźnej mocy, Peugeot okazuje się dynamiczny nie tylko w mieście, lecz również na autostradzie. Wskazówka prędkościomierza błyskawicznie wspina się po kolejnych szczeblach, tracąc na temperamencie w okolicach 160 km/h. Motor skutecznie wyciszono, przez co jego pracę słychać dopiero po przekroczeniu 5 tys. obr./min.

Z drugiej strony, trzeba się nastawić na niemałe zużycie paliwa. Komputer pokładowy wskaże w mieście około 12-13 litrów i 9-10 na drogach szybkiego ruchu. Nieco lepiej przedstawia się sytuacja w spokojnej trasie, gdzie konsumpcja utrzyma się na poziomie 7,5 litra.

Opinie Moto.pl: Peugeot 5008 1.6 PureTech - przestrzeń dla pasażerów i bagażu

Z uwagi na fakt, że 5008 czerpie niektóre wzorce z poprzednika, który był minivanem, nie można narzekać na brak przestrzeni. Kierowca ma do dyspozycji wygodny fotel z elektryczną regulacją, pamięcią ustawień i prostym masażem.

Brak mu jedynie oparcia z nieco lepszym wyprofilowaniem. Z tyłu bez problemu zmieszczą się dwie rosłe osoby. Miejsca jest sporo przed kolanami, na wysokości barków i nad głowami. Przeszkadzać może natomiast trochę za krótkie siedzisko.

Plus za regulowany kąt oparcia asymetrycznej kanapy. Siedziska chowane w kufrze można w razie potrzeby zdemontować. Niemniej, przy potrzebie przewiezienia kompletu pasażerów, zmieszczą się tam niewysokie osoby. To dobre rozwiązanie dla dzieci, którym też łatwiej będzie dostać się do nich. Bagażnik o pojemności 780 litrów ma podwójną podłogę, a po złożeniu drugiego rzędu zmieści 1940 litrów.

U Francuzów nie można za to narzekać na brak nudy. Nie dość, że nadwozie skutecznie przyciąga uwagę, to wnętrze mu dorównuje. Nowoczesny kokpit zbudowano z miękkich i solidnie spasowanych materiałów. Górną partię częściowo pokryto tkaniną. Taką samą znajdziemy na boczkach drzwiowych.

Typowa dla Peugeotów z ostatnich lat jest niewielka, wielofunkcyjna kierownica. Spłaszczona obustronnie przypomina wolant stosowany w samolotach. Wirtualny zestaw wskaźników jest czytelny i ma zmienną grafikę. Rozbudowane menu wymaga chwili na poznanie wszystkich folderów, a wskazówka obrotomierza wędruje od prawej do lewej.

Centralną część zwrócono w stronę kierowcy. Obsługa wyświetlacza nie pozostawia wiele do życzenia, choć precyzja nawigacji już tak. Niezły jest zestaw audio firmy Focal i faktura wierzchnia przełączników. Ich kształt nawiązuje do lotnictwa i Mini. Pokład można wzbogacić również panoramicznym, otwieranym oknem dachowym, systemem automatycznego parkowania równoległego i prostopadłego, a także automatyczną klimatyzacją regulowaną w dwóch strefach.

Ile kosztuje 1.6 PureTech?

5008 z bazowym silnikiem 1.2 PureTech o mocy 130 koni mechanicznych został wyceniony na 99 900 złotych. 3-cylindrowy motor benzynowy zadowoli jednak nielicznych, biorąc pod uwagę rozmiary francuskiego SUV-a. 180-konny 1.6 zadowoli miłośników dynamicznego połykania setek kilometrów. W specyfikacji Active kosztuje 132 400 zł, a w zdecydowanie bogatszej Allure 140 400 zł. Szkoda, że nie występuje w wersji GT, która ma wiele sportowych dodatków.

Opinie Moto.pl: Peugeot 5008 1.6 PureTech - dobra robota

Peugeot w udany sposób przeobraził 5008 w SUV-a. Mimo, że auto jest trochę mniej praktyczne i przestronne od poprzednika o tym samym oznaczeniu, to lepiej wpisuje się w aktualne trendy rynkowe. Miłośnicy crossoverów docenią wysoką pozycję za kierownicą, dobrą widoczność i poczucie bezpieczeństwa. Francuskie auto przekonuje też wysokim komfortem jazdy i odseparowaniem od świata zewnętrznego. Z mocnym, benzynowym silnikiem łatwo je polubić za harmonijnie rozwijaną moc i dobre osiągi.

Peugeot 5008 1.6 PureTech - dane techniczne

Nadwozie: SUV, 5d
Moc: 180 KM przy 5500 obr./min
Moment obr.: 250 Nm przy 1650 obr./min
Skrzynia biegów: automatyczna, 8-biegowa
Napęd: na przednie koła
Wymiary: 4641/1844/1640 mm
Rozstaw osi: 2840 mm
Poj. bagażnika: 780 / 1940 l
0-100 km/h: 8,3 s
Śr. zużycie paliwa: 9,8 l/100 km (dane testowe)
Prędkość maksymalna: 220 km/h
Cena: od 99 900 zł (za wersję 1.2 PureTech 130 KM)

Więcej o:
Komentarze (5)
Opinie Moto.pl: Peugeot 5008 1.6 PureTech ? Połączenie SUV-a z minivanem
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • Gość: SKF

    Oceniono 2 razy 2

    90% wspolczesnych SUVow to samochody dla ludzi ktorzy chca minivana, ale nie chca sie do tego przyznac. W Europie poza Skandywania i Rosja ciezko nawet znalezc miejsce na offroad.

  • Gość: kaczor

    Oceniono 2 razy 0

    Nie mam zaufania co do jakości francuzów bo pare razy sie sparzyłem jakbym miał coś takiego kupować to raczej koreańczyka na ramie 7 osobowego jak rexton solidniejsza konstrukcja nie ma to tamto.

  • fakej

    Oceniono 2 razy 0

    brak silników

  • Gość: Ukiziomal

    Oceniono 3 razy -3

    Chyba bym na głowę upadł gdybym kupił auto za 13 tyś., gdzie górna cześć kierownicy zasłania pół deski z zegarami.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX