Car Fleet Managment. Co to jest oraz jaka jest przyszłość tego sektora w Polsce i Europie?

Car Fleet Managment to rozwijający się sektor na polskim rynku motoryzacyjnym. Postanowiliśmy porozmawiać z Bartoszem Olejnikiem, dyrektorem sprzedaży i marketingu w Carefleet S.A. czym tak naprawdę jest CFM, jaka jest jego sytuacja na rynku oraz jakie są największe wyzwania.

Maciej Gis, Moto.pl: Czy na wstępnie mógłby Pan wyjaśnić, czym jest CFM i jaka jest jego rola?

Bartosz Olejnik, dyrektor sprzedaży i marketingu w Carefleet S.A: Firmy CFM, czyli Car Fleet Management, oferują produkty z zakresu finansowania i zarządzania firmowymi samochodami. Mówiąc o finansowaniu, mam na myśli przede wszystkim leasing operacyjny, natomiast w obszarze zarządzania flotą znajdziemy bardzo szerokie spektrum różnorodnych usług, w tym m.in. ubezpieczenie, sezonową wymianę i przechowywanie opon, obsługę techniczną, naprawę szkód komunikacyjnych, samochód zastępczy czy Assistance. Jednym z flagowych rozwiązań oferowanych przez firmy CFM jest obecnie wynajem długoterminowy, czyli kompleksowy i elastyczny model użytkowania samochodów, który łączy w sobie atrakcyjne finansowanie z usługami z obszaru zarządzania flotą.

Proszę zwrócić uwagę na fakt, iż Fleet Manager w firmie, która posiada kilkadziesiąt czy kilkaset samochodów służbowych, ma bardzo szeroki zakres obowiązków, do których należy m.in. zarządzanie parkiem pojazdów, zwiększanie jego efektywności, a także optymalizacja kosztów. Są to działania o charakterze strategicznym. Do tego dochodzą jeszcze czynności stricte administracyjne. My, jako firma CFM, wspieramy Fleet Managerów w obu tych obszarach.

Przeczytaj także: Tesla obniża ceny samochodów. Elektryki będą tańsze

Jaka jest obecna sytuacja CFM w Polsce i jak to się odnosi do sytuacji w Europie?

Rynek Car Fleet Management już od dłuższego czasu rozwija się bardzo dynamicznie. Potwierdzeniem tego mogą być chociażby najnowsze, rekordowe dane Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów, które pokazują, że dynamika rozwoju wynajmu długoterminowego w 2018 roku wyniosła 17,5 proc. r/r.

Firmy specjalizujące się w wynajmie długoterminowym zakupiły o 23,4 proc. więcej nowych aut osobowych niż przed rokiem, wyraźnie wyprzedzając pod tym względem konkurencyjne formy finansowania aut służbowych – zakup ze środków własnych, kredyt i klasyczny leasing finansowy.

Zgodnie z danymi IBRM Samar, firmy kupiły w 2018 roku 384,5 tys. nowych aut osobowych. Więcej niż co piąty nowy samochód osobowy nabyty w tym czasie przez przedsiębiorstwa znajdował się w wynajmie długoterminowym. Na uwagę zasługuje fakt, że udział wynajmu długoterminowego w tym zakresie zwiększył się w ciągu roku o 1,7 proc. Co prawda daleko nam jeszcze do krajów Europy Zachodniej, w których z wynajmu korzysta 70–80 proc. podmiotów gospodarczych, wszystko wskazuje jednak na to, że usługi oferowane przez firmy CFM coraz chętniej będą wykorzystywane przez polskich przedsiębiorców, również tych najmniejszych.

Jakie są korzyści z korzystania z usług CFM?

Mówiąc o korzyściach, przede wszystkim należy zwrócić uwagę na kompleksowość usług związanych z obsługą floty. Firmy CFM wspierają przedsiębiorców na każdym etapie współpracy – począwszy od doradztwa przy wyborze nowego pojazdu, poprzez jego rejestrację i ubezpieczenie, aż po całościową opiekę serwisową przez 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu.

Dzięki takim usługom jak wynajem długoterminowy przedsiębiorcy nie muszą również przejmować się chociażby kwestią odsprzedaży aut po zakładanym okresie eksploatacji. Po prostu zwracają je do firmy CFM i podpisują umowę na kolejne samochody. Co więcej, w przypadku wynajmu długoterminowego miesięczne opłaty są stałe i oprócz finansowania auta, pokrywają m.in. koszt serwisu mechanicznego, sezonowej wymiany opon czy ubezpieczenia.

Czy klientami CFM są przeważnie duże firmy czy może również te mniejsze, np. z sektora MŚP?

Pierwsi dostawcy rozwiązań CFM w Polsce budowali swoją pozycję rynkową, obsługując przede wszystkim zagraniczne korporacje przyzwyczajone do rozwiązań z krajów macierzystych. Grupa docelowa klientów przez lata znacznie się jednak rozszerzyła.

Po korporacjach przyszedł czas na duże polskie firmy, a od kilku lat na średnie, małe i mikro przedsiębiorstwa. Jak wynika z badań Carefleet, z wynajmu długoterminowego korzysta obecnie ponad 20 proc. firm z sektora MŚP. W 2009 roku było to niespełna 5 proc. Panujące niegdyś przekonanie, że usługi branży CFM dedykowane są głównie korporacjom, powoli odchodzi do lamusa. Co więcej, wynajem długoterminowy jest postrzegany w sektorze MŚP jako rozwiązanie niewymagające zamrażania kapitału, a co za tym idzie – pozwalające zdynamizować rozwój firmy.

Jakie są obecnie największe wyzwania, jeżeli chodzi o sprawne zarządzanie flotą pojazdów?

Polscy przedsiębiorcy już dosyć dawno przestali postrzegać samochody jako inwestycję, czy ważny składnik majątku firmy. Obecnie pojazdy służbowe traktowane są przede wszystkim w kategorii narzędzia pracy – mają być sprawne i ekonomiczne, a ich obsługa nie powinna zabierać dużo czasu.

Obserwujemy ciągłe dążenie przedsiębiorców do zwiększania efektywności floty oraz optymalizacji kosztów jej użytkowania i obsługi. Jako CFM jesteśmy partnerem naszych klientów i wspólnie wypracowujemy rozwiązania, których celem jest optymalny wybór parametrów użytkowo-ekonomicznych. Jest to duże wyzwanie, ponieważ wymaga zagłębienia się w specyfikę działalności każdego z klientów, poznania jego rzeczywistych potrzeb.

Czy klienci chętnie decydują się na korzystanie z usług CFM? Czy cały czas panuje w Polsce przekonanie „zrobię to sam, będzie lepiej”?

Rzeczywiście, jeszcze kilka lat temu podejście „zrobię to sam, będzie lepiej” było dość popularne w rodzimym biznesie, przede wszystkim wśród firm z sektora MŚP. Dziś, jak wspomniałem wcześniej, sytuacja bardzo się zmieniła. Oczywiście wzrost zainteresowania mniejszych firm outsourcingowymi modelami finansowania i zarządzania samochodami nie jest skokowy – bardziej możemy tutaj mówić o ewolucji niż rewolucji.

Niemniej zmiany, jakie zaszły na przestrzeni ostatnich lat nie tylko na rynku motoryzacyjnym, ale również w mentalności przedsiębiorców, są bardzo zauważalne. Oczywiście wymaga to dużych nakładów pracy po stronie samych firm CFM, które wciąż powinny edukować przedsiębiorców w zakresie oferowanych produktów i korzyści wynikających z ich stosowania.

Biorąc pod uwagę zmiany w prawie podatkowym w Polsce, czy zmieni się coś w funkcjonowaniu CFMu?

Generalnie każda zmiana w prawie, dotycząca naszego obszaru, powoduje okresowe zmiany, szczególnie w dynamice sprzedaży. W dłuższym okresie nie spodziewamy się jednak zaburzenia trendu rosnącej popularności CFM jako sposobu finansowania pojazdów. Obserwując reakcję klientów na ostatnie zmiany dotyczące Kosztów Uzyskania Przychodu, zauważyliśmy zwiększone zainteresowanie wynajmem, szczególnie droższych pojazdów.

Więcej o:
Copyright © Agora SA