Autonomiczne samochody spółki Volvo wyjadą na drogi. Jest pozwolenie w Szwecji

Bartłomiej Pawlak
Stworzona przez Volvo i Veoneer spółka Zenuity dostała pozwolenie na testy autonomicznych samochodów w Szwecji. Wewnątrz auta będzie znajdował się kierowca awaryjny, jednak nie będzie trzymał rąk na kierownicy.
Zobacz wideo

Spółka joint venture stworzona w 2017 roku przez Volvo i Veoneer dostała pozwolenie od włodarzy Szwecji na testy samochodów autonomicznych. Samochody Volvo i Veoneera wyposażone w tryb autonomiczny czwartego poziomu (auta jeżdżą same, jednak wewnątrz jest kierowca awaryjny) już niebawem mają wyjechać drogi publiczne w Szwecji.

Na razie samochody Zenuity nie rozwiną skrzydeł, bo ich prędkość będzie stale ograniczona do 80 km/h. Nie będą mogły też poruszać się po wszystkich drogach, a jedynie po trasach E4 między Sztokholmem i Malmö, E6 między Göteborgiem i Malmö oraz po drodze nr 40 łączącej Jönköping z Göteborgiem.

W środku pojazdu obowiązkowo będzie też znajdował się przeszkolony kierowca, który w awaryjnej sytuacji będzie mógł przejąć kierownicę. Nie będzie musiał jednak trzymać na niej rąk, gdy auto będzie w trybie autonomicznym.

Otrzymanie pozwolenia na testy w prawdziwym środowisku jest niezbędne do zgromadzenia ważnych danych i funkcji testowych. To mocny dowód na to, jak rozwijają się możliwości technologii autonomicznej jazdy od Zenuity

- mówi Nishant Batra, dyrektor ds. technologii w Veoneer.

Zenuity prowadziło pierwsze testy w Szwecji już wcześniej. Wówczas jednak samochody mogły poruszać się wolniej, a kierowca musiał przez cały czas trzymać przynajmniej jedną rękę na kierownicy.

Po śmiertelnym wypadku samochodu Volvo z zainstalowanym systemem autonomicznym Ubera w zeszłym roku uzyskanie pozwolenia było jeszcze trudniejsze.

Zenuity planuje wprowadzenie pierwszych rozwiązań wspomagających kierowcę jeszcze w tym roku. Volvo, które będzie klientem Zenuity ma z kolei w planach zaoferowanie autonomicznych aut już w 2021 roku.

Szwedzka marka od 2025 roku chce wypracowywać jedną trzecią swoich przychodów ze sprzedaży autonomicznych samochodów.

Więcej o:
Copyright © Agora SA