Jak twardy Brexit może wpłynąć na Bentleya

Brytyjski producent superluksusowych aut zanotował w pierwszej połowie zeszłego roku 137 milionów euro straty. Gdy wszystko zaczęło wracać na dawne tory, pojawiło się widmo twardego Brexitu, który Bentleyowi może jeszcze bardziej zaszkodzić.

Porażka May porażką dla brytyjskiego przemysłu samochodowego

Jeszcze do niedawna wydawało się, że wizja twardego Brexitu, czyli wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej bez porozumienia nie jest możliwa. Miesiące negocjacji i setki godzin obrad nie przyniosły konsensusu - Theresa May, przegrywając 15 stycznia głosowanie nad przyjęciem warunków wyjścia z UE, pogrążyła Wielką Brytanię w brexitowym chaosie. Ale co on będzie oznaczał dla brytyjskiego przemysłu motoryzacyjnego?

Twardy Brexit będzie oznaczał wysokie cła i podatki na wszystkie eksportowane i importowane towary z i do Wielkiej Brytanii. Może to zwyczajnie wydłużyć czas produkcji w wielu fabrykach czy zwiększyć koszty. A jak się to wszystko ma do Bentleya? Producent już w 2018 roku borykał się z wieloma problemami finansowymi.

Zobacz wideo

Należący do koncernu Volkswagen AG Bentley importuje części i komponenty z Niemiec. Nowy prezes, Adrian Hallmark, jeszcze do niedawna zapewniał, że jest spokojny o poprawę sytuacji finansowej giganta, lecz coraz bardziej prawdopodobny twardy Brexit tylko komplikuje sprawy:

Brexit jest zabójczy. Jeśli dojdzie do twardego Brexitu, to nas to poważnie uderzy. Mamy potencjał do powrotu na właściwe tory, lecz wszystko to może sprawić, że zysk w tym roku stanie się dużym ryzykiem - powiedział Reutersowi Hallmark.

Wizja potencjalnych ceł i dodatkowych podatków za import i eksport towarów już wydaje się wpływać na Bentleya. Hallmark przyznał, że do dnia Brexitu zamierza przyspieszyć produkcję i import części. Ma być to zabezpieczeniem, przed nieuchronnie - jak się wydaje - zbliżającym kosztom:

W najbliższym czasie zbudujemy więcej aut na rynek azjatycki i amerykański. Czy przeniesiemy część fabryk po za Wielką Brytanię? Nigdy nie mów nigdy, lecz na ten moment tego nie przewidujemy - dodał Hallmark

W zeszłym roku na brytyjskim rynku sprzedano ponad 800 tys. nowych aut produkcji niemieckiej. Brexit znacząco uderzy nie tylko w borykającego się z wielomilionowymi stratami Bentleya, lecz także w wiele innych Europejskich producentów pojazdów.

Bentley Continental GT Convertible 2019Bentley Continental GT Convertible 2019 fot. Bentley

Więcej o:
Copyright © Agora SA