Renault Easy City i miasto przyszłości - jak zmieni się transport?

Samochodów jest coraz więcej, a miejsca w miastach - coraz mniej. Idzie za tym zanieczyszczenie powietrza i permanentna walka ze smogiem. Renault wpadło na pomysł, który ma poprawić jakość życia w dużych aglomeracjach. Renault Easy City to konkurs na innowacyjny węzeł przesiadkowy, który ma być nie tylko wygodny i praktyczny, ale ma też podnieść poziom ekologii w miastach.

Jest kilka sposobów walki ze smogiem. Coraz ostrzejsze normy emisji spalin nie są jednak lekarstwem na wszystko, a mobilność jest jednym z kluczowych elementów zrównoważonego rozwoju miast.

Chcemy samochodów elektrycznych

92% mieszkańców polskich miast zgadza się, że zmiana nawyków transportowych jest konieczna. Jeszcze więcej osób (94%) zgadza się z tym, że ludzie powinni częściej korzystać z transportu zbiorowego, a blisko 60% badanych deklaruje uwzględnianie kwestii ekologicznych podczas wyboru środka transportu. Zdecydowana większość (88%) chciałaby widzieć więcej pojazdów elektrycznych na ulicach.

A jak będzie się zmieniał transport w miastach? Według 11% osób samochody autonomiczne mogą się pojawić już w ciągu 5 lat, jednak prawie połowa celuje w 10 lat i więcej. Obecnie co drugi badany wśród najważniejszych działań na rzecz zrównoważonego transportu wskazuje tworzenie centrów przesiadkowych, w których można np. zostawić samochód i przesiąść się do autobusu czy pociągu. To bardziej realna wizja niż ta planowana przez premiera, która zakłada, że na polskie drogi w ciągu najbliższych lat wyjedzie 100 tysięcy samochodów elektrycznych.

Kiedy w polskich miastach pojawią się samochody autonomiczneKiedy w polskich miastach pojawią się samochody autonomiczne Renault

Renault Easy City – wygodne i ekologiczne miasto przyszłości

Projekt nowoczesnego centrum przesiadkowego z infrastrukturą dla współdzielonego pojazdu autonomicznego Renault EZ-GO, to zadanie uczestników konkursu „Renault Easy City. Design the Future”. Jest kierowane m.in. do architektów, projektantów i miejskich aktywistów, którzy mogą zaproponować mieszkańcom nowe sposoby przemieszczania się. Uwzględnianie elektrycznych, autonomicznych i wykorzystujących rozwiązania cyfrowe środków transportu, jest zdaniem Renault szansą na poprawę jakości życia mieszkańców.

Osoby, które chcą kreować miejską mobilność przyszłości, mogą wziąć udział w konkursie „Renault Easy City” na projekt miejsca przesiadkowego z/do transportu publicznego, roweru, carsharingu czy pojazdu współdzielonego. Zadaniem uczestników będzie zaproponowanie koncepcji odpowiadającej potrzebom konkretnych osób – mężczyzny w średnim wieku dojeżdżającego z przedmieść do centrum miasta, emerytki regularnie jeżdżącej na swoją działkę, mieszkającej w śródmieściu studentki oraz zagranicznego turysty.

Nagroda za najlepszy projekt wynosi 20 tys. zł, za drugie miejsce przewidziano 10 tys. zł, a za trzecie – 5 tys. zł.

Samochody elektryczne w carsharingu

Badania pokazują, że większości osób mieszkających w dużym mieście bardziej opłaca się korzystać z carsharingu (przy założeniu miesięcznego przebiegu około 500 km), niż mieć własne auto. Grupa Renault jest wiodącym producentem samochodów elektrycznych wykorzystywanych przez platformy carsharingowe. Marka dostarczyła ponad 9 tys. aut, w tym 5 tys. sztuk elektrycznego ZOE, które są wykorzystywane przez platformy carsharingowe na terenie Europy. W chwili obecnej samoobsługowe wypożyczalnie samochodów działają w dziewięciu europejskich miastach, m.in. w Madrycie, Warszawie, Paryżu, Kopenhadze, Sztokholmie i Oslo.

Zalety pojazdów elektrycznychZalety pojazdów elektrycznych Renault

Francuska elektryfikacja w trzech odsłonach

Renault mocno angażuje się w proekologiczne projekty, których głównym zadaniem jest dbanie o środowisko. Francuska marka opiera swoje działania i plany na przyszłość na trzech filarach elektryfikacji i współdzielenia pojazdów.

Pierwszy to Renault EZ-GO, który jest jednocześnie pojazdem i usługą. To pierwszy współdzielony pojazd autonomiczny o napędzie elektrycznym, zaprojektowany do indywidualnego przewozu małych grup. Umożliwia wyruszenie w drogę ze stacji wynajmu lub z miejsca zlokalizowanego przez aplikację. EZ-GO jest alternatywą dla prywatnych samochodów oraz dla zbiorowego transportu publicznego.

Renault EZ-GORenault EZ-GO Renault

Renault EZ-PRO to koncepcyjne rozwiązanie obejmujące autonomiczne, inteligentne i współużytkowane elektryczne roboty-pody, które obsługują dostawy ostatniego kilometra. Za tą ideą stoi przekonanie Renault, że w przyszłości zarządzanie ostatnim etapem dostaw nie będzie w pełni zautomatyzowane, a ludzie nadal będą potrzebni. Dlatego „pod-lider” jest wyposażony w stanowisko dla człowieka-dyspozytora, który kieruje dostawą towarów, ale jednocześnie został uwolniony od obowiązków takich jak prowadzenie pojazdu czy wybór trasy. Flota bezobsługowych robotów–podów podąża za „podem-liderem” w konwoju lub porusza się niezależnie.

Renault EZ-PRORenault EZ-PRO Renault

Trzecie, najwygodniejsze rozwiązanie przyszłości motoryzacji, to Renault EZ-ULTIMO. To autonomiczny, elektryczny, inteligentny i współdzielony pojazd przyszłości zapewniający użytkownikom doświadczenie klasy premium. EZ-ULTIMO ma być pojazdem dostępnym na żądanie, na jedną podróż, na godziny lub na dzień. Jest przeznaczone dla osób, które chcą skorzystać z ekskluzywnej przejażdżki po mieście lub wycieczki po turystycznych atrakcjach. Jego wnętrze zaprojektowano jako prywatny komfortowy salon, wyposażony we wszystkie usługi zapewniające odpoczynek lub rozrywkę.

To wszystko to jednak dość odległe plany. A co marka robi już dziś, by poprawić jakość powietrza w miastach? Konsekwentnie elektryfikuje gamę modelową. Do 2022 r. gama samochodów Renault ma się powiększyć do 8 modeli elektrycznych oraz 12 modeli zelektryfikowanych.

Renault EZ-ULTIMORenault EZ-ULTIMO Renault

Więcej o:
Copyright © Agora SA