Opinie Moto.pl: Lexus RC - japońskie coupe, które wyszlachetniało

Lexus RC to coupe skonstruowane na podwoziu modelu IS. Model pojawił się w sprzedaży w 2015 r. Po czterech latach dyrekcja Lexusa uznała za zasadne wprowadzić na rynek jego odświeżoną wersję. Zmieniono wygląd zewnętrzny, głównie przedniej części nadwozia (upodobniono je do flagowego coupe LC 500) oraz poprawiono jakość materiałów w kabinie.

Te zmiany nie pozwoliły ukryć faktu, że średniej wielkości (4,7 m długości) coupe Lexusa zestarzało się dość szybko. Ale przy okazji wyszlachetniało. Lexus RC zawsze miał zgrabną, smukłą sylwetkę, a po kuracji odświeżającej wygląda jeszcze lepiej.

Nawet olbrzymia atrapa chłodnicy nie budzi mojego sprzeciwu, zwłaszcza w wersji wyposażenia F Sport. Również wnętrze wygląda rasowo i sportowo. Kierowca i pasażer siedzą w wygodnych fotelach otuleni tak zwaną deską rozdzielczą i wysokim tunelem środkowym.

Wnętrze jest dość ciasne, ale podoba mi się pozycja za kierownicą i oryginalny projekt przełączników. Nie jest idealny z punktu widzenia ergonomii, ale ma dużo uroku.

Jestem w stanie przymknąć oko na to, że suwaki do regulacji temperatury nie są wystarczająco precyzyjne, a jedynym sposobem interakcji z ekranem centralnym jest mało wygodna płytka dotykowa pomiędzy fotelami. Trudno z niej korzystać bez ciągłego patrzenia na wyświetlacz.

W styczniu 2017 r. umarło w Polsce o 11 tys. osób więcej, niż w tym samym miesiącu rok wcześniej. Zabija nas smog

W ofercie Lexusa pozostała jedynie hybrydowa wersja RC 300h

Zespół napędowy nie został odświeżony. Jedyną wersją oferowaną po restylizacji, jest model 300h z hybrydowym źródłem napędu.

Źródłem mocy jest silnik benzynowy o poj. 2,5 l i czterech cylindrach oraz motor elektryczny. Moment obrotowy jest przekazywany na tylną oś za pośrednictwem bezstopniowej skrzyni biegów CVT. Jest to jednak napęd starszej, 3. generacji.

Nieco mniej wydajny i cięższy, niż w nowych samochodach koncernu Toyota (Lexus ES, Toyota RAV4 i Camry). Zespół napędowy łącznie osiąga moc 221 KM, która rozpędza Lexusa RC do 100 km/h w 8,6 s i pozwala na osiągnięcie prędkości 190 km/h.

Nowy Lexus RCNowy Lexus RC fot. www.sebastienmauroy.com

Przeczytaj także: Opinie Moto.pl: Nowa Toyota RAV4 - jak jeździ najnowsza wersja pierwszego kompaktowego SUV-a na świecie

Hybrydowy zespół napędowy RC nie pasuje do sportowej jazdy

Niewystarczające osiągi to jest jeden z problemów Lexusa RC 300h. Drugim jest zbyt wysoka masa własna - 1735-1775 kg, w zależności od wersji wyposażenia. Jeśli dodać do tego bezstopniową skrzynię biegów, która bardzo nie lubi sportowej jazdy - częstego przyspieszania i odejmowania gazu - to trudno uzyskać z niej dużą przyjemność, pomimo faworyzowanego przez większość kierowców napędu na tylne koła.

Oczywiście, przyjemnie czuć, że w każdym momencie samochód jest pchany przez tylne koła, a nie ciągnięty przez przednią oś, ale to nie wystarczy, tak samo, jak idealna pozycja za kierownicą.

Samochód w odmianie F Sport jest wyposażony w przyjemnie sztywne zawieszenie z adaptacyjnymi amortyzatorami. Dzięki zaawansowanej konstrukcji zawieszenia (z przodu znajdziemy podwójne wahacze, z tyłu - oś wielowahaczową) RC prowadzi się dość pewnie, ale brakuje mu zwinności. Tak daje znać o sobie spora masa pojazdu.

Nowy Lexus RCNowy Lexus RC fot. www.sebastienmauroy.com

Przeczytaj także: Opinie Moto.pl Nowy Lexus ES: Żegnaj Lexusie GS.

Lexus RC łączy cechy, które trudno znaleźć u konkurencji

Kombinacja hybrydowego napędu i atrakcyjnego, klasycznego nadwozia coupe sprawiają, że odnowiony Lexus RC jest raczej samochodem typu GT (Gran Turismo) za przyzwoite pieniądze, niż sportowym coupe.

Bazowa wersja Lexusa RC 300h Elegance kosztuje 225 tys. zł. Za atrakcyjniej wyglądający model F Sport z adaptacyjnym zawieszeniem, trzeba zapłacić 270 tys. zł. Gamę uzupełnia najbardziej luksusowa odmiana Prestige (280 tys. zł).

Jeśli ktoś nie potrzebuje dużej ilości miejsca, a lubi hybrydowe napędy i pokonuje duże odległości albo po prostu lubi kiedy samochód bardzo ładnie wygląda - Lexus RC 300h może być dobrym wyborem. Ale japońskie coupe nie wytrzymuje porównania z najnowszymi rywalami, jeśli chodzi o osiągi i własności jezdne.

Zobacz wideo
Więcej o:
Copyright © Agora SA