Polacy jeżdżą jednymi z najstarszych samochodów w Europie. Średni wiek auta to ponad 13 lat

Filip Trusz
Jeździmy coraz nowszymi samochodami - wynika z raportu Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów ACEA. Wciąż jednak znajdujemy się na szarym końcu Europy. Polska zajęła 17. miejsce na 25 sprawdzonych krajów.

Jeszcze rok temu wg danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów ACEA średni wiek samochodu w Polsce wynosił 17 lat. W 2018 r. nastąpiła pozytywna zmiana, bo średni wiek auta na polskich drogach wynosi teraz ponad 13 lat. Dane ACEA pokazują, że z polskich salonów w pierwszym półroczu br. wyjechało ponad 273 tys. nowych samochodów osobowych, czyli o 10,5 proc. więcej niż rok wcześniej - mówi Daniel Aleks, ekspert Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów PZWLP.

Polska na 17. miejscu na 25 krajów

Niestety, mimo aż tak wyraźnej poprawy wciąż znajdujemy się na szarym końcu Europy. W raporcie ACEA zajęliśmy 17. miejsce na 25 sklasyfikowanych krajów. Kto jeździ starszymi samochodami od nas?

  • Polska - 13,6 lat (średni wiek samochodu wg raportu ACEA)
  • Węgry - 13,9
  • Chorwacja - 14,3
  • Czechy - 14,5
  • Estonia - 14,6
  • Grecja - 15,0
  • Łotwa - 16,0
  • Rumunia - 16,2
  • Litwa - 16,9

Najmłodszymi samochodami w Europie jeżdżą Luksemburczycy (6,3), Anglicy (7,8), Austriacy (8,2) oraz Duńczycy (8,4). W Niemczech, skąd do Polski trafia najwięcej używanych aut, średni wiek samochodu wynosi 9,3.

Statystycznie jeździmy sprawniejszymi samochodami niż Niemcy. Ale to nie jest powód do radości

Za poprawę wyniku odpowiadają przede wszystkim firmy

Należy jednak pamiętać, że już od dłuższego czasu większość nowych aut w naszym kraju jest kupowane przez firmy i to one wpływają w dominującym stopniu na ogólny wzrost liczby aut sprzedawanych w salonach. W związku z tym także za obniżenie przeciętnego wieku samochodu zarejestrowanego w Polsce odpowiadają przede wszystkim firmy. Nadal jednak na jeden zarejestrowany w naszym kraju nowy samochód przypada sześć używanych - komentuje Daniel Aleks, ekspert PZWLP.

Jak podaje PZWLP, ponad 2/3 Polaków szuka swojego samochodu na rynku wtórnym. Wiele z nich ściągamy z zachodu, głównie Niemiec. Eksperci szacują, że w 2018 r. do Polski trafił 1 mln używanych samochodów sprowadzonych zza granicy.

W okresie styczeń-listopad 2018 r. import używanych aut wzrósł o 7 proc. 54 proc. rejestrowanych po raz pierwszy w kraju samochodów miało ponad 10 lat.

Źródło: Polski Związek Wynajmu i Leasingu Pojazdów PZWLP, raport ACEA "Vehicles in use Europe 2018"

Więcej o:
Komentarze (57)
Polacy jeżdżą jednymi z najstarszych samochodów w Europie. Średni wiek auta to ponad 13 lat
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • ant777

    Oceniono 15 razy 13

    Jesteśmy na "szarym końcu" ale ten koniec jest dosyć długi, bo za Polską jest jeszcze 8 krajów. Czyli jesteśmy w około 2/3 listy.

  • bartekgryko

    Oceniono 8 razy 8

    W tej "walce" o to byśmy jeździli nowymi autami nie chodzi o ekologie, ale kasę dla producentów aut. Z punktu widzenia ochrony środowiska najlepiej jest kupić samochód i nigdy już go nie zmieniać do końca życia. Zgoda kolejne generacje będą emitować mniej, ale zapomina się o kosztach (emisji i nie tylko) związanej z produkcją aut. Szczególnie te reklamowane elektryczne i hybrydowe to gigantyczny koszt dla środowiska przy produkcji. Rzadkie metale, huty itp itd emisje z tym związane z nawiązką przewyższą koszt związany z tym, że użytkujemy golfa III. Do tego dochodzą koszty utylizacji pojazdów kiedy je zamieniamy na nowsze. Ale dziś producenci aut wmawiają nam, a za nimi przemysł propagandy mediów i rządów, że powinniśmy co chwile kupować nowe auta.

  • kixx

    Oceniono 8 razy 8

    Na poprawe wyniku to przede wszytkim wplynelo wykreslenie z rejestru aut po ktorych juz nawet od wielu lat nie ma zadnego sladu.

  • g2cos7alfa

    Oceniono 8 razy 6

    Jeśli od 2017 do 2018 roku średni wiek samochodów uległ obniżeniu z 17 do 13 lat to znaczy, że wymieniliśmy na nowe znaczną część używanych samochodów (~25%; albo więcej, bo wymieniamy na używane). Oczywiście nie jest to prawdą. Może zmieniono metodę liczenia.

  • Gość: Eh

    Oceniono 7 razy 5

    No ale jaki będzie zysk z tego, że wszyscy wymienią swoje 13 letnie auta na nowe? ze firmy zlomujace zarobia? ze zarobia zagraniczne koncerny produkujace auta? ze nie bedzie sie dalo pod marketem zaparkowac bo kazdy bedzie mial suva? ze ilosc co2 i innego syfy zostanie taka sama, bo nowe auta co prawda "mniej" pala, ale ogolnie maja wieksze zapotrzebowanie bo sa ciezsze - wiec wychodzi na to samo?

  • Gość: henryk_540@interia.pl

    Oceniono 12 razy 4

    Nie ważne ile samochód ma lat. Warzna jest jego sprawność techniczna.

  • wiezet

    Oceniono 10 razy 4

    Jest na to sposób. Wystarczy zrobić tak aby Polaka było stać na kupno nowego wozu.... Nic więcej

  • Gość: basia

    Oceniono 5 razy 3

    Nigdy nie wyjdziemy z biedy niestety. A te auta 13 letnie dobitnie świadczą o naszej zamożności. Dlaczego więc tyle artykułów które mają nam wmówić jacy to że jesteśmy zamożni. Bo dziennikarze nie piszą prawdy, jesteśmy biedni tak jak byliśmy bo mamy głupie rządy raz po raz.

  • rattus-rattus

    Oceniono 2 razy 2

    Statystyka wyglada nieźle, ale nie podaje paru istotnych faktów - jaki procent aut w Polsce dostało „drugie życie”, czyli auta powypadkowe? Przy czym znaczna część jest po takich uszkodzeniach , które np. w Niemczech dyskwalifikują auto do dalszego użytkowania.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX