Duża pojemność, wysoka składka OC - nadchodzą trudne czasy dla kierowców

Nadchodzą trudne czasy dla właścicieli samochodów osobowych z dużymi silnikami, a premier chce utrudnić import takich aut przy pomocy podwyższonego podatku. Do tego właściciele takich pojazdów płacili nawet o 79 proc. więcej za ubezpieczenie OC.

Podatek akcyzowy dla aut o pojemności powyżej 2,0 wynosi 18,6% - jest 6-krotnie wyższy niż na samochody z mniejszym silnikiem (3,1%). W niedalekiej przyszłości ten wydatek będzie jeszcze większy. Okazuje się, że właściciele aut z dużym silnikiem już teraz ponoszą wyższe koszty.

Pojemność silnika nie zawsze idzie w parze z jego mocą, ale to wciąż jeden z głównych czynników, wpływających na wysokość składki ubezpieczenia OC. Właściciele pojazdów z silnikiem powyżej 3-litró w III kwartale 2018 r. zapłacili najwięcej za obowiązkową polisę. Z kolei najmniej na OC wydawali posiadacze pojazdów z najmniejszymi silnikami, do 1,0-litra. Takie dane dostarczyła porównywarka ubezpieczeń rankomat.pl.

Na taryfę ulgową nie mogą liczyć najmłodsi kierowcy, z grupy wiekowej 18-25. W ich przypadku ubezpieczyciele szacują większe ryzyko spowodowania szkody, na które wpływa m.in. właśnie pojemność silnika.

Statystyczny, młody, 24-letni kierowca Golfa IV z 2005 roku w Warszawie zapłaci za polisę:

  • 1671 zł – w przypadku pojemności silnika 1,4,
  • 1784 zł – w przypadku pojemności silnika 1,6,
  • 1952 zł – w przypadku pojemności silnika 2,0.

Ten przykład dobitnie pokakzuje, że warto sprawdzić oferty różnych towarzystw, ponieważ każdy ubezpieczyciel samodzielnie kalkuluje stawkę za OC.

Więcej o:
Copyright © Agora SA