Nowy raport ACEA raport pokazuje, że znajdujemy się na 17 miejscu wśród 25 monitorowanych krajów. Polacy jeżdżą jednymi z najstarszych samochodów w Europie, ale należy odnotować, że w ciągu zaledwie 12 miesięcy nastąpiła znacząca zmiana w kwestii wieku naszych pojazdów.
Dane ACEA pokazują, że z polskich salonów w pierwszym półroczu br. wyjechało ponad 273 tys. nowych samochodów osobowych, czyli o 10,5 proc. więcej niż rok wcześniej. Należy jednak pamiętać, że już od dłuższego czasu większość nowych aut w naszym kraju jest kupowane przez firmy i to one wpływają w dominującym stopniu na ogólny wzrost liczby aut sprzedawanych w salonach. W związku z tym, także za obniżenie przeciętnego wieku samochodu zarejestrowanego w Polsce odpowiadają przede wszystkim firmy. Nadal jednak na jeden zarejestrowany w naszym kraju nowy samochód przypada 6 używanych. Równocześnie, dane Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego pokazują, że struktura wieku aut używanych w czasie minionych 12 miesięcy się nie zmieniła. Niestety, jeśli Polak kupuje samochód używany, to najczęściej jest to pojazd starszy niż 10 lat. – mówi Daniel Aleks, ekspert Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów (PZWLP), Dyrektor Operacyjny Arval Polska.
Ponad dwie trzecie Polaków poszukuje aut na rynku wtórnym. Od początku tego roku aż do listopada ponad 54 proc. pierwszych rejestracji używanych samochodów, a więc sprowadzonych w tym roku zza granicy, dotyczyło pojazdów starszych niż 10 lat .
Cały czas import aut z rynku wtórnego rośnie w Polsce lawinowo. W okresie styczeń - listopad 2018 zarejestrowano o 7 proc. więcej importowanych samochodów niż w analogicznym czasie rok wcześniej. Eksperci prognozują, że do końca tego roku na polskich drogach może pojawić się ponad 1 mln używanych samochodów sprowadzonych zza granicy. Najczęściej sprowadzamy samochody z Niemiec.
Rynek aut używanych cały czas się zmienia. Do niedawna praktycznie nie istniała oferta samochodów używanych z potwierdzonym przebiegiem i pełną historią eksploatacji. W tej chwili na rynek trafia jednak coraz więcej samochodów, które przez ostatnich kilka lat znajdowały się we flotach firmowych w ramach wynajmu długoterminowego.
Ich przewagą jest autentyczny stan pojazdu i przebieg zgodny z opisem oraz szczegółowa i udokumentowana historia użytkowania. Taki samochód jest zwykle regularnie serwisowany zgodnie z zaleceniami producentów, czynności obsługowe są w nich dokonywane z użyciem wysokiej jakości części zamiennych oraz materiałów eksploatacyjnych. Do tego auta tego typu są tankowane paliwami dobrej jakości, zostały zakupione wyłącznie w polskich sieciach dealerskich, nie posiadają żadnych wad prawnych, bowiem są sprzedawane przez pierwszego właściciela (firmę finansującą i zarządzającą flotami), a także z reguły są wyposażone w 2 komplety opon.