Warunki na drogach coraz trudniejsze. Jak jeździć, żeby nie wpaść w poślizg? Ważne jest hamowanie

Jesienne miesiące to czas dla kierowców, żeby przyswoić sobie nowe warunki atmosferyczne. Specjaliści ze Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault tłumaczą, jak prowadzić samochód, żeby nie wpaść w poślizg.

Padający deszcz i pierwsze przymrozki sprawiają, że na drodze pojawia się czarny lód, ale to niejedyne zagrożenie, z którymi co roku mierzą się kierowcy. Trzeba mieć na uwadze, że sytuacja może się zmieniać dynamicznie - to oznacza, że wystarczy chwila, żeby odcinek drogi stał się bardzo śliski.

Idealnym przykładem jest wspomniany wyżej czarny lód, czyli cienka warstwa zamarzniętej wody pokrywająca jezdnię. Jedynym sygnałem, że mamy do czynienia z tym zjawiskiem jest czarna, połyskująca nawierzchnia, która wygląda, jakby była mokra.

Żeby uniknąć poślizgu trzeba bardzo uważnie obserwować nawierzchnię, a także dostosować prędkość do panujących warunków na drodze. Specjaliści radzą, żeby utrzymywać bezpieczną odległość od poprzedzającego pojazdu, a także obserwować sytuację na drodze i uniknąć gwałtownego hamowania. Wytracanie prędkości należy zacząć z odpowiednim wyprzedzeniem i hamować silnikiem poprzez redukcję biegów. Dzięki temu nie stracimy kontroli nad pojazdem.

Kierowca musi mieć na uwadze, że mogą wystąpić dwa rodzaje poślizgu: podsterowność i nadsterowność. Obydwa występują w czasie skrętu - w pierwszym przypadku przyczepność tracą przednie koła a w drugim przypadku tylne koła.

Warto ćwiczyć - kontrolowany poślizgWarto ćwiczyć - kontrolowany poślizg Fot. Porsche

Gdy tylne koła tracą przyczepność, należy wykonać kierownicą kontrę w celu naprowadzenia samochodu na prawidłowy tor jazdy. Jeśli zaś dojdzie do poślizgu przednich kół, kierowca powinien natychmiast zdjąć nogę z gazu, zmniejszyć wykonywany wcześniej skręt kierownicą i delikatnie wykonać go ponownie. Ważne jest też ściągnięcie nogi z gazu w celu dociążenia kół przednich oraz zmniejszenia prędkości. Pomoże redukcja kąta skrętu kierownicy - koła powinny odzyskać przyczepność.

W samochodach z systemem dynamicznej kontroli toru jazdy ESC (Electronic Stability Control, znany także pod nazwą ESP), kierowca powinien starać się jak najspokojniej zareagować na poślizg i za pomocą kąta skrętu kierownicy wskazać systemowi najwłaściwszy kierunek jazdy.

Wszystkie nowe samochody mają również na pokładzie system ABS, który nie dopuszcza do zablokowania kół podczas hamowania. Aby maksymalnie wykorzystać system ABS podczas sytuacji awaryjnej, należy jak najszybciej wcisnąć pedały hamulca oraz sprzęgła i przez cały czas wywierać dużą siłę na pedał hamulca.

Więcej o:
Copyright © Agora SA