Opinie Moto.pl: Peugeot 508 SW - idąc pod prąd

Francuskie samochody nigdy nie były oczywiste. Czasami dotyczyło to designu, a czasem rozwiązań technologicznych. Peugeot 508 następnej generacji jest kolejnym przykładem potwierdzającym francuską indywidualność, która nie zawsze jest aż tak pożądana.

Francuska marka – Peugeot, potrafi zamieszać na rynku. Jak po raz pierwszy zaprezentowała nową 508-kę w wersji sedan, to świat nieledwie oszalał na jej punkcie twierdząc, że jest to jeden z piękniejszych samochodów na rynku. Sytuacja powtórzyła się, gdy w końcu doczekaliśmy się wersji SW (kombi). Z każdą kolejną wzmianką o tym aucie oczekiwania rosły coraz bardziej. Aż do teraz … do teraz, ponieważ mieliśmy okazję przekonać się na własnej skórze jak to jest z tym 508 i wersji kombi.

Fenomenalny wygląd

Pierwsze na co trzeba zwrócić uwagę to wygląd zewnętrzny. Nowy Peugeot jest jednym z najlepiej wyglądających kombi na rynku. Ma ciekawą stylistykę opartą na modelu koncepcyjnym i zachowane zostały przy tym proporcjonalne kształty (długość – 4,79 m., szerokość – 1,86 m., wysokość – 1,42 m.). Z przodu wyróżniają go pionowe reflektory do jazdy dziennej przypominające kły tygrysa. Do tego są smukłe przednie światła łączące się z ozdobną atrapą chłodny, gdzie na środku widnieje logo marki. Nieco powyżej z kolei znalazło się miejsce na oznaczenie modelu „508”, tak aby każdy kto patrzy w lusterko wiedział z jakim autem ma do czynienia.

Z tyłu natomiast charakterystycznym elementem są tylne reflektory w czarnych kloszach. Między nimi jest czarna listwa łącząca je. Wygląda to naprawdę dobrze, w szczególności w jasnych kolorach nadwozia. Pod względem stylistycznym dużo dała obniżona linia dachu przez zrezygnowanie z ramek drzwi oraz rozstaw osi wynoszący 2,793 metra.

Peugeot 508 SW 2019Peugeot 508 SW 2019 fot. Maciej Gis

Ciekawe wnętrze

Wraz z wprowadzeniem na rynek takich modeli jak 3008 i 5008, Peugeot zmienił podejście do projektowania wnętrza. To samo dotyczy nowej 508-ki. Deska rozdzielcza została ciekawie zaprojektowana. W jej górnej części został umieszczony wyświetlacz i-Cockpit. Co ważne koło kierownicy nie przesłania w ogóle wskaźników, jak to na przykład ma miejsce w 308. Warto też nadmienić, że wizualizacje są ciekawe, ale przede wszystkim proste w odczycie.

W centralnej części deski rozdzielczej znalazło się miejsce na ciekłokrystaliczny, dotykowy wyświetlacz o przekątnej 10-cali. Jest on dobrze umiejscowiony i czytelny. Jednak przez „włożenie” do niego również obsługi klimatyzacji (wskazanie ustanowionej temperatury jest cały czas wyświetlane po bokach), co powoduje, że realny obraz np. nawigacji jest zdecydowanie mniejszy. Kolejną kwestią są przyciski umieszczone nieco poniżej wyświetlacza. Wizualnie wyglądają one naprawdę ciekawie i dobrze komponują się z designem deski rozdzielczej. Niestety z praktycznego puntu widzenia dobrze sprawdzają się one choćby w 5008, ponieważ jest inna pozycja za kierownicą. W 508 siedzi się niżej przez co oznaczenia tych przycisków (które są od góry) są praktycznie niewidoczne. Dodatkowo obsługa samego systemu multimedialnego jest typowo „francuska”. Trzeba mieć do niej dużo cierpliwości i wytrwałości, aby wszystko ustawić tak jak byśmy chcieli – w szczególności dotyczy to wyznaczenia punktu na mapie jako interesujący nas punkt docelowy.

Peugeot 508 SW 2019Peugeot 508 SW 2019 fot. Peugeot

Ciekawym pomysłem Peugeota było zastosowanie, w pewnym sensie, rombowej kierownicy ze spłaszczeniami z góry i dołu. Jest ona mniejsza niż w większości pojazdów. Mimo to dobrze leży w dłoniach.

W Peugeocie 508 zastosowano bardzo wysoko poprowadzony tunel środkowy, który w pewnym momencie lekko skierowany jest ku górze. To właśnie tam umieszczono lewarek zmiany przełożeń oraz pojemny schowek. Niestety gniazda USB oraz ładowarka indukcyjna znalazła swoje miejsce w przygotowanym wycięciu w tunelu środkowy. Jest do niego trudny dostęp, przez co podłączenie kabla USB stanowi pewne wyzwanie i najlepiej zrobić to na postoju.

Peugeot 508 SW 2019Peugeot 508 SW 2019 fot. Maciej Gis

Za ciasno…

Największą bolączką nowego 508 jest ciasnota we wnętrzu. Z przodu zarówno kierowca, jak i pasażer znajdą dla siebie dogodną pozycję. Jednak muszą się dość daleko odsunąć, zwłaszcza kierowca. Nie zbyt dobry kąt nachylenia podnóżka oraz dość mocno wysunięte pedały sprawiają, że nie ma innej opcji tylko się odsunąć, aby w ogóle znaleźć dogodną pozycję. W efekcie możemy poczuć się jakbyśmy mieli około dwóch metrów, gdyż głowa jest na wysokości słupka B. Przez to największymi pokrzywdzonymi są osoby jadące z tyłu. Przy takim ustawieniu siedzeń przednich, nie ma tam za dużo miejsca na nogi. Jest to na tyle duży problem, że nawet przy moim wzroście 177 cm nie za bardzo mam co zrobić z nogami. Do tego niskie usadowienie foteli sprawia, że nie można za bardzo wsunąć stóp pod siedzisko.

To nie koniec problemów. Przez obniżenie linii dachu, co było możliwe dzięki zrezygnowaniu z ramek szyb, jest mniej miejsca nad głowami. Jest jeszcze kwestia, że w wersji ze szklanym oknem dachowym jest widoczne wzmocnienie, które dodatkowo w pewnym miejscu dachu ogranicza miejsce w kabinie (zaraz za przednimi siedzeniami).

Peugeot 508 SW 2019Peugeot 508 SW 2019 fot. Maciej Gis

Można więc powiedzieć, że nowy 508 jest wygodnym samochodem, ale jest to produkt, w którym największą przyjemność z komfortu będą odczuwać podczas jazdy w dwie osoby jadące z przodu albo rodzina z małymi dziećmi. W przypadku jazdy w cztery dorosłe osoby będzie już ciasno, zwłaszcza jak towarzysze podróży będą stosunkowo wysocy. 

Przedstawiciele Peugeota tłumaczą stosunkowo małą ilość miejsca przez fakt, że jest to auto aspirujące do rywali premium, a w nich nie jest zbyt dużo miejsca z tyłu. Dlatego też Nie skupiano się nad wyraz na wygospodarowaniu na jak największej przestrzeni dla pasażerów w drugim rzędzie siedzeń. 

Jest jeszcze jednak kwestia związana z obniżoną linią dachu oraz wygodną pozycją w aucie. Otóż jak już znajdziemy idealne położenie fotela to, przynajmniej w moim przypadku, jest pewien problem z wyjściem z samochodu. Wbrew pozorom wymaga to pewnego pogimnastykowania się. Przede wszystkim musimy najpierw ominąć słupek B, który jak wspominałem nawet przed oparciem fotela, a dopiero wtedy zgrabnie z auta wyjść.

Spory, ale nie największy

Przejdźmy teraz to jednej z najważniejszych kwestii, jeżeli chodzi o wersję kombi. Otóż bagażnik ma objętość 530 litrów. Jak złożymy oparcia tylnej kanapy zwiększy się ona do 1780 litrów. Choć nie są to złe wartości to w porównaniu do konkurencji nie są one imponujące.

Ciekawostką jest, że w 508-ce można zamówić wykończenie płyty bagażnika drewnem z aluminiowymi szynami. Z pewnością z punktu widzenia wizualnego jest co ciekawe rozwiązanie. Niestety na tym się kończy. Nie jest to zbyt praktyczne rozwiązanie, ponieważ nie trudno ją zarysować, a po drugie dostanie się do koła zapasowego wymaga trochę siły (przy wykończeniu drewnianym, płyta sporo waży).

Peugeot 508 SW 2019Peugeot 508 SW 2019 fot. Maciej Gis

Silniki

Do napędu Peugeota może posłużyć łącznie pięć wariantów jednostek napędowych. Klienci będą mieli do wyboru benzynowy silnik o objętości skokowej 1598 cm3 w dwóch wariantach mocy – 180 KM (250 Nm) i 225 KM (300 Nm). Obie są oferowane z 8-biegowym automatem.  Pierwszą setkę osiągają odpowiednio w 8,9 sekundy i 8,2 sekundy na ogumieniu 18-calowym.

Więcej opcji będą miały osoby, które będą chciały zainteresować się jednostkami wysokoprężnymi. W ofercie znajdzie się 130-konny 1.5 BlueHDI z możliwością wyboru przekładni (6-biegowa manualna albo 8-biegowa automatyczna). W przypadku tej opcji do dyspozycji jest 300 Nm maksymalnego momentu obrotowego dostępnego przy 1750 obr/min. Przy tych parametrach pierwszą setkę osiągnie się po 11,1 sekundy w wersji z manualem i 11,2 sekundy z automatem, a prędkość maksymalna w obu przypadkach wynosi 210 km/h. Kolejną opcją silnika diesla jest 2.0 BlueHDI w wariantach mocy 160 i 180 KM. W obu przypadkach do dyspozycji jest 400 Nm maksymalnego momentu obrotowego oraz automatyczna, 8-biegowa przekładnia. Z tymi jednostkami napędowymi auto rozpędza się odpowiednio w 9,4 i 9,3 sekundy do 100 km/h, a maksymalnie osiąga 225 i 230 km/h.

Warto też zaznaczyć, że w drugiej połowie roku do oferty dołączy odmiana plug-in hybrid. Układ będzie składał się z 2-litrowego silnika benzynowego oraz silnika elektrycznego. Według informacji podanych przez producenta ta wersja będzie w stanie przejechać do 50 km jedynie na prądzie (według cyklu WLTP).

Peugeot 508 SW 2019Peugeot 508 SW 2019 fot. Maciej Gis

Jak to jeździ?

Podczas pierwszych jazd miałem okazję sprawdzić najmocniejszą odmianę benzynową. Z pewnością nie jest to wolny samochód, ale też nie powala swoimi osiągami. Można powiedzieć, że jest to dobra moc do sprawnego przemieszczania się, ale niezbyt ekonomicznego. Przy spokojnej jeździe na odcinku 50 km z prędkościami do 70-80 km/h, komputer pokładowy wskazał średnie zużycie paliwa na poziomie 10,6 l/100 km.

Kolejną kwestią jest fakt, że układ kierowniczy nie zachęca do dynamicznej jazdy. Można powiedzieć, że jest on podobny do tego, który był oferowany w poprzedniej generacji modelu. Wyczuwa się w nim pewną precyzję, ale nie ma się co oszukiwać oczekiwania były znacznie większe. Zwłaszcza, jak mówimy o najmocniejszej odmianie benzynowej.

Warto też wspomnieć o zawieszeniu. W wersji GT do dyspozycji jest aktywny układ tłumiący. Jego charakterystyka zmienia się w zależności od trybu jazdy. W „Comforcie” wybieranie nierówności drogi jest na akceptowalnym poziomie. Co ważne nie jest to jeżdżąca kanapa. W tym przypadku również można nawiązać do poprzednika. Stwierdzenie, że dużo się nie zmieniło jest jak najbardziej trafne. Można się więc spodziewać, że przy szybszej jeździe efektu wyjeżdżania przodu.

Peugeot 508 SW 2019Peugeot 508 SW 2019 fot. Maciej Gis

Nowoczesne technologie

Mimo że pod względem prowadzenia nowa 508-ka nie zaskakuje to trzeba przyznać, że w przypadku wyposażenia jest znacznie lepiej. Peugeot nieco zaszalał w przypadku 508-ki. Jako że będzie to prawdopodobnie flagowy model z gamy, to został on wyposażony w większość systemów obecnie oferowanych na rynku w tym segmencie. Auto może być wyposażone m.in. w aktywny tempomat z radarem odległości, aktywny Line Assist z korektą toru jazdy (po dłuższym nietrzymaniu kierownicy otrzymamy sygnał dźwiękowy, a jak nie zareagujemy system się dezaktywuje), adaptacyjne reflektory tylne, światła FullLED z przodu z funkcją doświetlania zakrętów, system aktywnego hamowania (działa w zakresie 5-140 km/h), kamerę termiczną Night Vision oraz wykrywanie pieszych. W codziennej eksploatacji są to przydatne systemy, zwłaszcza jak weźmiemy pod uwagę grupę docelową – floty.

Peugeot 508 SW 2019Peugeot 508 SW 2019 fot. Maciej Gis

Peugeot 508 SW - opinie Moto.pl. Podsumowanie

Nowy Peugeot 508 jest samochodem kontrastów. Z jednej strony jest to faktycznie piękne auto, które pod względem stylistycznym wyróżnia się w segmencie. Z drugiej zaś po stosunkowo dużych oczekiwaniach okazuje się, że francuskie podejście się nie zmieniło i cały czas muszą zrobić coś po swojemu albo inaczej niż wszyscy. To powoduje, że auto nie zmieniło się specjalnie pod względem charakterystyki układu kierowniczego, jak też tłumienia nierówności. Jest to kolejny przykład na to, że auta z Francji trzeba po prostu kochać jakie są i akceptować ich wady. Z pewnością, gdy tak się stanie będzie się nimi genialnie i bardzo wygodnie jeździć, a to drugie zawsze było silną stroną tych pojazdów.

Ciężko powiedzieć w tym momencie jak przyjmie się ten model na rynku. Dużo zależy od cennika i specyfikacji. Możliwe, że floty dostrzegą zalety tego auta i zdecydują się właśnie na nie. Z pewnością jest to pojazd, który pod względem reprezentacyjnym sprawdzi się idealnie.

Test nowej Kii Ceed na polskich drogach. Czy to nowy wzór segmentu C?

Więcej o:
Copyright © Agora SA