Nowe Porsche 911 - cyfrowe jak nigdy, wspaniałe jak zawsze

Filip Trusz
Jak wprowadzić kultowe, klasyczne auto sportowe w erę cyfrową i nie zatracić jego charakteru? Porsche pokazuje to najnowszą, ósmą już, odsłoną modelu 911. Nowe Porsche 911 ma duszę i błękitną krew poprzedników.

Nowe Porsche 911 (oznaczone jako typ 992) będzie jedną z najjaśniejszych gwiazd tegorocznego Salonu Samochodowego w Los Angeles. Najnowsza odsłona ikony motoryzacji została zaprezentowana w przededniu wielkiej imprezy.

Wygląd nie mógł się zmienić - 911 to wciąż 911

Porsche mówi o zupełnie nowym "designie nadwozia", ale nie oszukujmy się, na pierwszy rzut oka Porsche 911 typ 992 rozpoznają tylko najwięksi zapaleńcy. I bardzo dobrze! W końcu to 911, samochód, który nie może zmienić drastycznie swojej sylwetki ani stylistyki.

Porsche 911 (992) 2019Porsche 911 (992) 2019 fot. Porsche

Projektanci nie mogli sobie pozwolić na szaleństwa, co nie wcale nie oznacza, że nic w 911 nie zmienili. Poszerzone nadkola skrywają koła z 20-calowymi obręczami z przodu i 21-calowymi z tyłu. Tylny pas ma teraz identyczną szerokość we wszystkich modelach, akcentując smukłość środkowej partii karoserii. Z przodu nadwozie jest o 45 mm szersze niż w poprzedniku. Klamki są teraz ukryte w drzwiach i wysuwają się elektrycznie. Wspomnieć trzeba również o nowych LED-owych reflektorach i charakterystycznym, eleganckim świetlnym pasie z tyłu. Tylny spojler jest teraz szerszy i może zmieniać swoje położenie.

Praktycznie całą karoserię nowego Porsche 911 wykonano z aluminium.

Porsche 911 (992) 2019Porsche 911 (992) 2019 fot. Porsche

Nowe 911 debiutuje w wersjach S

Nowe Porsche 911 debiutuje w dwóch wersjach: 911 Carrera S (napęd na tył) oraz 911 Carrera 4S (napęd na cztery koła).

Turbodoładowany sześciocylindrowy bokser generuje teraz moc 331 kW (450 KM) – czyli o 22 kW (30 KM) wyższą niż w poprzedniku. Oba modele pokonały czterosekundową barierę przyspieszenia od zera do 100 km/h. Nowa generacja jest szybsza od poprzedniej o 0,4 s.

  • 911 Carrera S - 3,7 s, 308 km/h prędkości maksymalnej
  • 911 Carrera 4S - 3,6 s, 306 km/h prędkości maksymalnej

Jeżeli zdecydujemy się na pakiet Sport Chrono, to z przyspieszenia do 100 km/h urwiemy jeszcze 0,2 s. Jeżeli kogoś interesuje średnie zużycie paliwa, to nowe 911 z napędem na tył zadowoli się 8,9 l/100 km, a z napędem na cztery koła - 9,0 l/100 km.

Porsche 911 (992) 2019Porsche 911 (992) 2019 fot. Porsche

Wnętrze nowego Porsche 911 - nawiązania do klasyki i masa technologii

Zupełnie nowe wnętrze nawiązuje swoją stylistyką do 911 z lat 70. Na pokładzie nie zabrakło jednak najnowszych zdobyczy techniki. Przed oczami kierowcy znajduje się duży, analogowy obrotomierz. Klasycznie dla Porsche, umieszczony został on pośrodku. Po jego bokach widzimy cyfrowe, okrągłe wyświetlacze.

Centralny ekran PCM ma teraz przekątną 10,9 cala. Niżej znajduje się kompaktowy moduł przełączników z pięcioma przyciskami zapewniającymi bezpośredni dostęp do ważnych funkcji pojazdu.

Pod względem cyfryzacji 911 robi następny krok w przyszłość - oferuje stałą łączność oraz nowe usługi i funkcje. Standardowo PCM współpracuje z nawigacją online opartą na danych z „roju” oraz modułem Porsche Connect Plus.

Porsche 911 (992) 2019Porsche 911 (992) 2019 fot. Porsche

Nowoczesne systemy nowego Porsche 911

W nowym Porsche 911, jako pierwszym samochodzie na świecie, wprowadzono w standardzie tryb Wet. Funkcja ta wykrywa wodę na drodze, wstępnie warunkuje działanie systemów sterowania i ostrzega kierowcę, który dzięki temu może skonfigurować pojazd pod kątem szczególnego nacisku na bezpieczeństwo.

Standardem jest także system ostrzegania przed kolizją oraz wspomagania hamowania.

Po raz pierwszy na życzenie 911 dostępne jest z funkcją Night Vision Assist z kamerą termowizyjną. Oferowany opcjonalnie adaptacyjny tempomat obejmuje automatyczną kontrolę odległości, funkcję stop-and-go i funkcję autonomicznego wspomagania w sytuacjach awaryjnych Emergency Assist.

Porsche 911 (typ 992) 2019

Ale to nie wszystkie nowoczesne systemy nowego 911

Nowe Porsche 911 ma jeszcze kilka ciekawych cyfrowych rozwiązań. Przykładowo, Porsche Road Trip pomoże w planowaniu specjalnych podróży, ich organizacji oraz nawigowaniu. Trasy zawarte w aplikacji obejmują rekomendacje hoteli i restauracji, a także ciekawe miejsca oraz punkty widokowe po drodze. Ciekawostką jest także Porsche 360+, czyli osobisty, lifestyle'owy asystent, który działa przez całą dobę. Asystent ma ułatwić codzienne życie i zapewnić wyjątkowe doświadczenia.

Porsche myśli o ekologii - Porsche Impact

Na koniec zostawiliśmy Porsche Impact, czyli kalkulator kompensacji emisji spalin. Kierowca może wyliczyć, ile musiałby zapłacić, żeby zrównoważyć swój ślad CO2. Można wybrać jeden z projektów klimatycznych i w niego zainwestować. Wszystkie inicjatywy mają międzynarodową certyfikację i są rozproszone na całym świecie.

Koncentrują się na energii wiatrowej, wodnej lub słonecznej, a także na ochronie lasów. 

Porsche 911 (992) 2019Porsche 911 (992) 2019 fot. Porsche

Na polskie ceny wciąż czekamy

Nowe Porsche 911 powinno wyjechać na europejskie drogi już na początku przyszłego roku. Na polskie ceny wciąż musimy poczekać. Najpierw 911 zadebiutuje oczywiście na rodzimym, niemieckim rynku. Tam Carrerę S wyceniono na 120 125 euro (ok. 515 tys. zł), a Carrerę 4S na 127 979 euro (ok. 549 tys. zł).

Więcej o:
Komentarze (27)
Nowe Porsche 911 - cyfrowe jak nigdy, wspaniałe jak zawsze
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • zenonbush

    Oceniono 27 razy 13

    Bardzo ładne :) Ech, jaka ogromna szkoda, że jest tyle ładnych aut na świecie, a garaż jedynie 4 miejsca :( Zupełnie jak z kobietami...

  • mikejar

    Oceniono 5 razy 3

    Mialem Porsche 911 (2014) z turbo napet na 2 kola I NIGDY NIE SPALI L MNIEJ JAK
    12,5 litra Kiedys z BERLINA DO MONACHIUM srednia 150 km/godz spalil 18 litrow.
    Wiec nie opowiadajcie BZDUR ZE PALI 9 LITROW CHYBA JAK STOI.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  • Gość: samiec alfa

    Oceniono 1 raz 1

    u Panka na sekundy będzie?

  • Gość: wiki

    Oceniono 1 raz 1

    911-stka zawsze była pięknym autem szczeże jestem zakochany w tej jej najnowszej odsłonie

  • antoniferdynand

    Oceniono 7 razy 1

    Przepraszam ale pierwszy raz w 911 przestały mi grać proporcje. Przy tak dużych kołach wygląda to jakby osie były zbyt blisko siebie. Bardziej to przypomina Mini czy protoplastę Garbusa niż sportowe Porsche. Myślałem, ze sie mylę ale porównałem to z klasycznymi proporcjami 911 z lat 70-tych i 80-tych - tam to było lepiej wyważone.

  • adalberto3

    Oceniono 4 razy 0

    Właściciele Porsche 911 podkreślają, że dla nich najważniejszy oprócz samej sylwetki jest odgłos głośnego pierdzenia, jakie wydaje to autko podczas przyśpieszenia. Nowe typy powinny posiadać tę cechę.

  • Gość: gasiuk

    Oceniono 1 raz -1

    jakbym sie cofną do 2000 roku

  • fafarafafafa

    Oceniono 3 razy -1

    Ile lat można robić ten sam samochód? Żeby to jeszcze jakoś ewoluowało. Popatrzcie na Mazdę z Miatą, popatrzcie na Forda z Mustangiem (choć nie jestem fanem tego samochodu specjalnie). Ale tłuczenie tej nieszczęsnej 911-ki tyle lat robi się po prostu nudne.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX