Opony zimowe czy całoroczne? Eksperci pomagają wybrać

Temperatury spadły w okolice zera, więc to ostatni moment na wymianę ogumienia dostosowanego do trudniejszych warunków pogodowych. Wielu kierowców zastanawia się nad zmianą opon na typowe zimowe, ale coraz większą popularnością cieszy się ogumienie całoroczne.

W Polsce nie ma obowiązku użytkowania w samochodzie opon zimowych, ale nieodpowiednie ogumienie może stanowić zagrożenie dla kierowców i być powodem wielu wypadków z powodu dłuższej drogi hamowania i zmniejszonych zdolności trakcyjnych.

Warto wiedzieć, że na zimnej i mokrej nawierzchni droga hamowania opony letniej może się wydłużyć nawet dwukrotnie w stosunku do drogi hamowania opony zimowej. Na śniegu lub lodzie, może być ona nawet osiem razy dłuższa.

Przeczytaj także: Czy brak opon zimowych wpływa na wypłatę odszkodowania?

Mało kierowców ma świadomość, że nie ma jednego typu opony zimowej. W Polsce najczęściej występują opony alpejskie, które są najbardziej wszechstronne i skuteczne na śniegu. Elastyczna mieszanka gumowa zapewnia optymalna przyczepność na śliskiej nawierzchni, ale potrafi zapewnić dobrą wydajność również na suchym gruncie. Głębokie rowki bieżnika pozwalają skutecznie hamować na mokrym podłożu, ograniczając ryzyko aquaplanningu.

Przed pierwszą wojną światową samochód kosztował Polaka tyle, co dziś kosztuje samolot

Opony nordyckie są przeznaczone dla kierowców podróżujących po drogach ośnieżonych lub oblodzonych przez wiele tygodni w roku. Specjalny skład mieszanki zapewnia im wysoką wytrzymałość w bardzo niskich temperaturach, a bieżnik z dużą liczbą lameli gwarantuje optymalną trakcję na lodzie i w głębokim śniegu.

Dla kierowców zamieszkujących regiony, gdzie nie występują długie i surowe zimy najlepszym rozwiązaniem będą opony całoroczne – wielosezonowe. Ten rodzaj ogumienia oferuje dziś cechy optymalne dla obszarów, na których temperatura rzadko sięga 0°C.

Większość opon całorocznych posiada symbol M + S (Mud and Snow), co oznacza, że są odpowiednie do jazdy po błotnistych lub pokrytych śniegiem drogach. Niektórzy producenci korzystają nawet z oznaczenia 3PMSF, które potwierdza rzeczywistą skuteczność opony na śniegu.

W takich oponach można się wybrać w rejony górskie, ale warto mieć wtedy ze sobą łańcuchy śniegowe. Trzeba jednak pamiętać o tym, że pod względem wydajności nie dorównują oponom letnim na suchej nawierzchni, ani oponom zimowym na zaśnieżonej, oblodzonej czy mokrej drodze lub w niskich temperaturach.

Więcej o:
Komentarze (10)
Opony zimowe czy całoroczne? Eksperci pomagają wybrać
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • liczbynieklamia

    Oceniono 11 razy 3

    Opony całosezonowe są coraz lepsze, ale większość kierowców zapomina o czynnikach, które drastycznie obniżają ich opłacalność:
    - jeżeli nie zmieniamy opon sezonowo i tak musimy je co jakiś czas rotować i wyważać
    - żeby kupić oponę wielosezonową odpowiadającą właściwościom jezdnym oponom sezonowym ekonomicznym musimy kupić opony premium
    - opony letnie można bezpiecznie zużyć do bieżnika od dobre 2mm niższego niż opony zimowe i wielosezonowe
    - to wcale nie jest tak, że kupując opony wielosezonowe kupujemy ich dwa razy mniej, jak zdaje się uważać wielu - opon zużywamy tyle samo, tyle tylko, że tego samego rodzaju, a nie dwóch
    Jak to się wszystko dobrze policzy, to okazać się może, że wcale nie wychodzi to taniej, a wręcz drożej.

  • Gość: Dawid

    Oceniono 1 raz 1

    Nie miałem jeszcze okazji jeździć na oponach całorocznych ale nie powiem bo jestem bardzo ciekaw jak się sprawują. Póki co cały czas zostaje przy sezonowych. W zimie przemieszczam się na Yokohamie Winter V905. Dla mnie opona rewelacja.

  • Gość: gosc

    Oceniono 2 razy 0

    experci niech siedzą cicho .----sprzedajne swinie.

  • Gość: Adi

    Oceniono 2 razy 0

    Mi pomaga wybrać rozsądek

  • Gość: First Deadly Sin

    Oceniono 10 razy 0

    Tylko opony wielosezonowe nowej generacji i najlepiej z górnej półki.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX