Systemy do zarządzenia ogumieniem we flotach pojazdów

W dużych flotach pojazdów dbanie o dobrą kondycję ogumienia jest stosunkowo trudne. Przy parku pojazdów liczących nawet kilkaset pojazdów samo sprawdzenie stanu opon jest dużym wyzwaniem. Jak sobie z tym poradzić?

Zużycie ogumienia stanowi to duży problem dla flot. Opony są drogie, a ich wymiana wymaga czasu, który wyłącza samochód z eksploatacji. Dlatego też w wielu przypadkach odkłada się tą czynność do jak najpóźniejszego momentu.

Ciekawe rozwiązania w kwestii zarządzania flotami

Z pomocą przychodzą nowoczesne rozwiązania. Firma Continental jakiś czas temu wprowadziła na rynek czujniki ContiPressureCheck™. Dzięki temu możliwy jest stały monitoring ciśnienia w oponach.

Pozwala to nie tylko na jazdę zawsze z odpowiednim ciśnieniem, ale też w momencie przebicia opony lub spadku ciśnienia, napompowanie lub naprawdę.

Poza tym, producent niedawno udostępnił pierwszą aktualizację cyfrowej platformy monitorowania opon ContiConnect™. Aplikacja służy do zarządzania ogumieniem na podstawie informacji zbieranych z rzeczywistej eksploatacji.

Dzięki temu możliwe jest usprawnienie zarządzania ogumieniem we flotach poprzez wykorzystanie danych z cyfrowego monitoringu opon do bieżącej ich konserwacji. Jest to dobre narzędzie w szczególności dla menadżerów flotowych.

Warto też wspomnieć, że to właśnie z myślą o firmach transportowych powstała platforma ContiConnect™ – kompleksowe narzędzie do zdalnego monitoringu ciśnienia i temperatury opon całej floty. System ten dostępny jest na 11 europejskich rynkach, w tym również w Polsce. Składa się on z różnych komponentów, które monitorują, przetwarzają oraz przesyłają dane dotyczące ogumienia, a także umożliwiają ich analizę i interpretację.

– Obecnie, jednym z wyzwań stojących przed firmami transportowymi jest optymalizacja kosztów. Ogromną rolę odgrywa tu właściwe zarządzanie stanem technicznym pojazdów. Coraz bardziej widoczne jest w tym obszarze stopniowe zastępowanie tradycyjnych metod zarządzania inteligentnymi systemami wspierającymi pracę menadżerów i zarządców flot. Nowe technologie pomagają im w optymalizacji zużycia paliwa, czy przewidywaniu ewentualnych awarii. Zainstalowane w pojazdach systemy i czujniki monitorują już nie tylko zużycie paliwa, ale też stan ogumienia – tłumaczy Krzysztof Otrząsek, Digital Solutions CVT Manager, Continental Opony Polska

Również marka Goodyear ma w swojej ofercie ciekawe rozwiązania. Takim przykładem jest choćby Goodyear Proactive Solutions. Jest to kompletny zestaw rozwiązań bazodanowych, obejmujący zaawansowane systemy telematyczne i technologie analityki predykcyjnej.

Dzięki temu możliwe jest zapewnienie flotom monitorowania opon w czasie rzeczywistym. Ciekawostką jest, że ten system wyposażony został w technologię G-Predict, czyli zestaw inteligentnych algorytmów predykcyjnych, pomagający przewidzieć potencjalne problemy.

Przeczytaj także: Czy już za chwilę będziemy jeździć tylko crossoverami?

Goodyear Proactive Solutions pomaga operatorom floty identyfikować i rozwiązywać problemy związane z oponami zanim się wydarzą. Największą korzyściami tego rozwiązania są m.in.: minimalizacja przestojów, wydłużona żywotność opon oraz zwiększony potencjał bieżnikowania, a także monitorowanie bezpieczeństwa i większa oszczędność paliwa. W zestaw wchodzą takie podzespoły jak TPMS (system pomiaru ciśnienia w oponie) czy Goodyear Drive-Over-Reader (czytnik najazdowy).

Poza tym Goodyear Proactive Solutions to dodatkowe dwie aplikacje mobilne – jedna dla menedżerów flot, druga dla kierowców. Umożliwiają one dostęp do ciągle uaktualnianych danych o parametrach opon. Aplikacja zapewnia menedżerowi przegląd floty i raporty dotyczące statusu każdej opony w każdym pojeździe, a kierowcy bieżący wgląd w parametry pracującego ogumienia. W razie wykrycia potencjalnych problemów system generuje ostrzeżenia. Poza tym dzięki systemowi Goodyear Drive-Over-Reader mierzona jest też głębokość bieżnika.

Klienci flotowi coraz częściej pytają o nowoczesne systemy, które pomogą im zachować mobilność, dlatego zaspokajamy ich potrzeby oferując zestaw rozwiązań z dziedziny zarządzania oponami Goodyear Proactive Solutions. To także nasza odpowiedź na cyfrową transformację w branży przewozowej i zmiany idące w kierunku większej automatyzacji i łączności. Opracowany przez nas system pomaga flotom utrzymywać optymalne ciśnienie, co przekłada się na poprawę osiągów opon i zmniejsza ryzyko awarii związanych z ogumienień – komentuje Janusz Krupa, Menadżer marketingu opon użytkowych w Goodyear Dunlop Tires Polska i dodaje – Wpływa to na obniżenie całkowitych kosztów operacyjnych i zwiększenie efektywności.

Szukając oszczędności

W obecnych czasach najważniejsza jest optymalizacja kosztów. W końcu im mniej wydanych pieniędzy na obsługę tym więcej jest ich w budżecie. Obsługa pojazdów ma znaczący w tym udział. Nie chodzi tylko o wydatki ponoszone na paliwo czy opłaty drogowe albo serwis. W tym wszystkim uwzględnia się również zużycie płynów eksploatacyjnych oraz zużycie ogumienia. To wszystko generuje znaczące koszty.

Operatorzy flot transportowych są coraz bardziej świadomi tego, że opony w bilansie kosztowym floty mają udział większy niż 5% kosztów ich zakupu. Odpowiednio dobrane i utrzymane opony pomagają znacznie zmniejszyć koszty paliwa i napraw, co stanowi kolejne 35% kosztów operacyjnych floty. Zastosowanie cyfrowych rozwiązań w zakresie zarządzania oponami pomaga więc zoptymalizować blisko połowę kosztów operacyjnych floty. Zdaniem większości właścicieli i managerów presja kosztowa w branży transportowej będzie nadal rosnąć (Continental Mobility Study 2016). Cyfrowy monitoring opon to najprostsza droga do tego, aby sprostać temu wyzwaniu – wyjaśnia Krzysztof Otrząsek.

Odpowiednie zarządzanie ogumieniem jest nad wyraz ważne we flotach, zwłaszcza tych ciężkich. Pojazdy pokonujące wręcz miliony kilometrów zawsze narażone są na awarię.

Przy wykorzystaniu odpowiednich systemów i nowoczesnych rozwiązań, możliwe jest wykrycie usterki zawczasu albo natychmiastowa reakcja na to co się dzieje. Dzięki temu możliwe są oszczędności nie tylko pieniędzy, ale i czasu. W przypadku transportu ciężkiego jest to niezwykle ważne.

Dodatkową korzyścią z wykorzystywania systemów monitorujących ciśnienie w ogumieniu jest zmniejszone zapotrzebowanie na paliwo.

Te czynniki są znaczące dla menadżerów flot pojazdów. Mogą oni zmniejszyć koszty generowane przez pojazdy w firmie oraz na bieżąco monitorować parametry pracy ogumienia. Nowe technologie otwierają nam dużo możliwości. Żyjemy w czasach Big Data przez co to co kiedyś było nieosiągalne, dzisiaj staje się codziennością.

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.