Mity na temat płynu chłodniczego - jak dbać o swój samochód?

Dbanie o samochód nie polega wyłącznie na regularnym odwiedzaniu myjni i odkurzaniu wnętrza. W przypadku czterech kółek dużą rolę odgrywają płyny, a w perspektywie nadchodzącej zimy warto dokształcić się na temat płynu chłodniczego.

Na rynku funkcjonuje kilka mitów, z którymi postanowił się rozprawić producent chemii motoryzacyjnej, firma Organika S.A. Poniżej przedstawiamy kilka podstawowych błędów popełnianych przy wymianie i użytkowaniu płynu chłodniczego.

Nie dolewaj wody!

Płyn chłodniczy chroni przed przegrzaniem silnika latem oraz zamarzaniem zimą, żeby silnik mógł pracować w temperaturze 80-90 stopni Celsjusza. Dlatego do płynu nie powinno się dolewać wody z powodu różnic w temperaturze wrzenia – woda wrze w 100 stopniach C, a płyny na bazie glikolu w temp. powyżej 107 stopni C, istnieje spore ryzyko przegrzania silnika i w najgorszym wypadku deformację głowicy silnika. Jeśli użyjemy wody z kranu, zamiast mniejszego zła i wyboru wody destylowanej, w układzie chłodzenia wytrąci się tzw. kamień kotłowy, czyli osad, który spowoduje rdzewienie metalowych części układu.

Eksperci z Organika S.A radzą, żeby w nagłych przypadkach sięgać co najwyżej po wodę destylowaną, której problem kamienia nie dotyczy. Zimą, użycie wody jako dopełnienie płynu do chłodnic może spowodować, przy ujemnych temperaturach, zamarznięcie płynu. Lód, który będzie zalegał w układzie zmniejszy jego przepustowość i doprowadzi do przegrzania silnika.

Nie mieszaj płynów!

Na rynku można nabyć różne płyny do chłodnic – różnią się składem oraz dodatkami uszlachetniającymi i inhibitorami korozji. Dlatego warto dokładnie przeczytać etykietę płynu, by sprawdzić czy jest uniwersalny, czy przystosowany tylko do pracy z jednym rodzajem układu, np. aluminiowym.

Jeśli po jakimś czasie zauważymy ubytek płynu, zawsze dolewamy płyn tego samego rodzaju, oparty o tę samą technologię produkcji. Uzupełnienie płynu do chłodnic innym rodzajem płynu jest wyjściem jedynie doraźnym i należy przy najbliższej okazji opróżnić układ chłodniczy, dokładnie przepłukać i wymienić cały płyn na nowy.

Na polskich drogach ginie najwięcej osób w Europie. Dlaczego? Między innymi dlatego, że nie potrafimy jeździć

Wymieniaj płyn co kilka lat!

Często pilnujemy terminów wymiany oleju silnikowego, zapominając o układzie chłodniczym. To duży błąd, ponieważ płyn do chłodnic złożony z wielu chemicznych składników, po latach eksploatacji, ulega pewnemu zużyciu. Płyn chłodniczy ma swój okres przydatności określony w latach lub kilometrach przebiegu.

Eksperci z Organika S.A. podkreślają, że standardowa wymiana płynu chłodniczego powinna odbywać się co 3 do 5 lat. Niedopuszczalne jest, aby po 4 – 5 latach użytkowania auta, nie wymienić płynu do chłodnic. W trakcie eksploatacji tracą swoje właściwości inhibitory korozji, również ochrona przed zamarzaniem i przegrzaniem nie jest tak skuteczna, jak na początku okresu eksploatacji płynu. Może również dochodzić do zjawiska pienienia się oraz powstawania osadów. Z tego powodu płyn chłodzący powinien być regularnie kontrolowany i w razie potrzeby wymieniany, wówczas unikniemy kosztownych napraw

Więcej o:
Copyright © Agora SA