Nowe etykiety na oponach. Co się zmieni?

W 2012 roku wprowadzono standard polegający na tym, że każda nowa opona jest wyposażona w etykietę, która informuje o podstawowych właściwościach ogumienia. Niestety nalepki nie sprawdziły się w przypadku ogumienia zimowego. Dlatego zostanie wprowadzony nowy standard.

W 2020 roku wejdzie w życie nowe rozporządzenie zaplanowane przez Komisję Europejską, które zmieni sposób etykietowania opon. W tej chwili naklejki informują m.in. o oporach toczenia ogumienia, efektywności hamowania na mokrej nawierzchni czy generowanym hałasie. Jednak w przypadku ogumienia zimowego przydałaby się jeszcze informacja o tym, jak np. ogumienie radzi sobie na śniegu.

Dlatego Komisja Europejska chce wprowadzić od 1 czerwca 2020 roku nowy standard etykietowania opon zimowych. Pojawią się na nich dwa symbole, które określą, czy opona spełnia warunki dopuszczające ją do jazdy po śniegu i lodzie. W tym celu zostanie również przygotowana specjalna procedura testowa. Na trasie badawczej pojawi się śnieg ubity pod odpowiednią normą, a temperatura podczas pomiarów musi wynosić pomiędzy -2 a -15 stopni Celsjusza. Oprócz tego ogumienie musi spędzić w takich warunkach co najmniej 2 godziny i być odpowiednio napompowane.

W ramach testów przewidziano hamowanie z prędkości 28 km/h do 8 km/h. Jeśli ogumienie spełni minimalne wymagania w teście na średnio ubitym śniegu – otrzyma symbol trzech szczytów i płatek śniegu. Po przejściu testów na mocno ubitym śniegu otrzyma symbol z soplami – to oznacza, że opona poradzi sobie również na lodzie.

Więcej o:
Komentarze (15)
Nowe etykiety na oponach. Co się zmieni?
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • sztucznypolak

    Oceniono 11 razy 11

    "Po przejściu testów na mocno ubitym śniegu otrzyma symbol z soplami – to oznacza, że opona poradzi sobie również na lodzie"
    Nie. To znaczy tylko, ze "poradzi sobie" na mocno ubitym sniegu.
    "śnieg ubity pod odpowiednią normą" - a gdziez tak mowia?

  • jeak

    Oceniono 3 razy 3

    artykuł:
    "Dlatego Komisja Europejska chce wprowadzić od 1 czerwca 2020 roku nowy standard etykietowania opon zimowych. Pojawią się na nich dwa symbole, które określą, czy opona spełnia warunki dopuszczające ją do jazdy po śniegu i lodzie. (...) Jeśli ogumienie spełni minimalne wymagania w teście na średnio ubitym śniegu – otrzyma symbol trzech szczytów i płatek śniegu."

    Hmm ... mam od jakiegoś czasu opony całoroczne z takim oznaczeniem ... o co chodzi?

  • twzelnik

    0

    Kiedy jeszcze nowsze etykiety?

  • rave8

    Oceniono 11 razy -1

    Wszelkie oznaczenia Unijne : Spalanie, hamowanie na mokrej nawierzchni, hałas w db są oznaczane przez producentów opon. Mija to się z celem bo każdy producent napisze to co chce, czyli jak najlepiej o swojej oponie. Brak jest nadzoru od strony technicznej. Unia szykuje kolejny bubel za pieniądze podatników dla myślących że ktoś ich chroni. Te oznaczenia (Etykieta UE) przy zakupie opon są bezwartościowe!

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX