Opinie Moto.pl: Peugeot 308 1.2 PureTech 130 KM EAT8 - komfortowo przed siebie

Filip Trusz
Nowy Peugeot 308 gościł już w naszej redakcji w kilku konfiguracjach, ale teraz mieliśmy okazję sprawdzić popularny silnik 1.2 PureTech z zupełnie nowym 8-biegowym automatem. Jak sprawuje się ten duet?

Nowa automatyczna skrzynia EAT8 to jedna z najważniejszych nowości, jakie przyniósł facelifting Peugeota 308. Automat został opracowany przez japońską firmę Aisin. Peugeot obiecuje, że nowa skrzynia pozwala na redukcję zużycia paliwa o 7 proc. w porównaniu do wcześniej stosowanego rozwiązania EAT6. Na stronie producenta możemy także przeczytać, że skrzynia EAT8 zapewnia niespotykany komfort prowadzenia dzięki zastosowaniu ośmiu przełożeń.

Testowaliśmy już nową przekładnię w mocnych wariantach 308, 3008 oraz DS7. Wtedy bardzo ją chwaliliśmy. Jak wypada w parze ze znacznie tańszym silnikiem 1.2 PureTech z trzema cylindrami? Peugeot 308 ze 130-konnym silnikiem i EAT8 w wersji Active został wyceniony na 84 200 zł.

Peugeot 308 1.2 PureTech 130 KM EAT8Peugeot 308 1.2 PureTech 130 KM EAT8 fot. Filip Trusz

Zmodyfikowany silnik 1.2 PureTech o mocy 130 KM przy okazji liftu przeszedł modernizacje mające na celu m.in. zmniejszenie emisji szkodliwych związków do atmosfery. Zastosowano w nim filtr GPF (Gasoline Particulate Filter), a także zoptymalizowano proces spalania. Z nową jednostką standardowo współpracuje sześciobiegowa przekładnia manualna, a testowany automat wymaga dopłaty 8 tysięcy zł.

Osiągi Peugeota 308 1.2 PureTech 130 KM EAT8:

  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 9,1 s
  • Prędkość maksymalna: 206 km/h
  • Średnie zużycie paliwa: 5,1 l/100 km

Peugeot 308 1.2 PureTech 130 KM EAT8 - wrażenia z jazdy

Jeżeli ktoś obawia się silnika R3 w kompakcie, to są to obawy zupełnie niepotrzebnie. 130-konny PureTech bardzo chętnie reaguje na gaz, zapewnia dynamiczną jazdę i nie ma najmniejszych problemów z rozpędzaniem 308. Tworzy też bardzo zgrany duet z automatem EAT8. Skrzynia niezauważalnie żongluje kolejnymi biegami, nie szarpie i rzeczywiście, zgodnie z zapewnieniami producenta, zapewnia bardzo komfortową i przyjemną jazdę.

Co ważne, w przeciwieństwie do wielu rywali, Peugeot nie waha się przed szybką redukcją, kiedy wciśniemy mocno pedał przyspieszenia. Jeżeli zależy nam na bardziej dynamicznej jeździe, to dostępny jest tryb Sport (dla oszczędnych - również Eco). Biegi można zmieniać także łopatkami przy kierownicy.

Peugeot 308 1.2 PureTech 130 KM EAT8Peugeot 308 1.2 PureTech 130 KM EAT8 fot. Filip Trusz

Wada testowanej wersji silnikowej jest tak naprawdę jedna i charakterystyczna dla wszystkich większych samochodów z silnikami trzycylindrowymi. Pod dużym obciążeniem (pasażerowie plus bagaż) lub dynamiczniejszej jeździe Peugeot 308 robi się łakomy na benzynę. Do deklarowanego przez producenta zużycia paliwa da się zbliżyć tylko przy spokojnej jeździe.

Opinie Moto.pl: Peugeot 308 1.2 PureTech 130 KM EAT8 - podsumowanie

130-konny Peugeot 308 z automatem EAT8 to dobra propozycja dla każdego, kto szuka wygodnego i komfortowego kompaktu. Jazda tak skonfigurowanym 308 to czysta przyjemność nie tylko w mieście, ale także na trasie. Skrzynia działa bez zarzutu, a 130 KM zapewnia wystarczające dla znakomitej większości kierowców osiągi (9,1 s do setki). Choć trzeba pamiętać, że we wszystkich autach większych niż segment B z 3-cylindrowym silnikiem turbo powinniśmy liczyć się ze stosunkowo dużym zużyciem paliwa. Nowe 308 nie jest tu wyjątkiem.

Peugeot 308 FL

Więcej o:
Komentarze (7)
Opinie Moto.pl: Peugeot 308 1.2 PureTech 130 KM EAT8 - komfortowo przed siebie
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • Gość: Andrzej

    Oceniono 2 razy 2

    1.2 PureTech proszę nie porównywać do Fiata. To bardzo dynamiczny silnik i trwały. Nie ma problemów z głowicami, spalaniem oleju, rozrządem jak w silnikach TSI.

  • Gość: Andrzej

    Oceniono 1 raz 1

    Tak się dzieję jak człowiek da się nabrać na to ze samochód zrobi na oleju 60000 tyś . Jestem mechanikiem jeszcze nikt takiego oleju nie wyprodukował . A takie przebiegi to tylko chwyt reklamowy dilerów samochodów.

  • Gość: Mariusz Błaszczyk

    Oceniono 2 razy -2

    U mnie w Peugeot 308 sw T9 1.2 130kM wszystko było super do 60000km gdy tuż przed zmiana oleju pojawił się komunikat niskie ciśnienie oleju i samochód przeszedł w stan awaryjny - zatrzymaj pojazd . Auto jest z 2015 r w ASO Nordyński Łódź powiedziano że uszkodził się łańcuch rozrządu (zapewne się rozciągnął ) opiłki pozapychały układ smarowania . Jak oświadczył pracownik nie jestem jedyny z taką usterką . Naprawa koszt 5 tys zł pełnopłatna ponieważ samochód ma ponad 3 lata . Mam nadzieję ,że producent firma Peugeot rozpatrzy moją prośbę i nieodpłatnie dostarczy uszkodzone części jestem dobrej myśli gdyż to podobno niezawodny najlepszy silnik .

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX