The winner takes it all! Historia konkursu Car of The Year

Najstarszy i najbardziej międzynarodowy konkurs na najlepszy samochód w Europie - Car of the Year - wielkimi krokami zbliża się do finału numer 56. Pierwszą edycję, w 1964 roku, wygrał Rover 2000. Jak kształtowała się historia konkursu?

Hasło „The winner takes it all” – zwycięzca bierze wszystko, jak śpiewa ABBA –
świetnie oddaje charakter konkursu Car of the Year, w którym co roku zwycięża tylko
jeden model, mimo że z roku na rok lista kandydatów do tytułu jest coraz dłuższa.

Siedmiu finalistów tegorocznej edycji poznamy 26 listopada 2018 roku. Ogłoszenie
zwycięzcy będzie miało miejsce podczas Międzynarodowego Salonu
Samochodowego w Genewie, 4 marca 2019 roku.

Najbardziej utytułowane marki w historii Car of The Year

Najbardziej utytułowaną marką w długiej historii konkursu Car of the Year jest Fiat, którego modele zwyciężały aż 9 razy. Ostatnio – Fiat 500 w 2008 roku. Sześć razy po tytuł europejskiego Samochodu Roku sięgały modele Renault.

W 2006 roku na tytuł Car of the Year zasłużyło Renault Clio i to jest ostatni sukces modelu Renault w tym konkursie. Pięć wygranych na koncie mają Ford, Opel i Peugeot. W edycjach 2016 i 2017 zwyciężały, odpowiednio, Opel Astra i Peugeot 3008.

Ostatnia (jak dotąd) wygrana Forda to sukces dużego vana 11 lat temu – S-Max’a.

Ford S-MAXFord S-MAX Ford S-MAX

Pojedynek na punkty

Rozstrzygnięcie rywalizacji między modelami Forda i Opla o tytuł Car of the Year często kończyło się o przysłowiowy włos. Gdy S-Max zwyciężył w konkursie w 2007 roku, druga była Corsa z wynikiem o 2 punkty gorszym (235 do 233). Dwa lata później różnica była nawet mniejsza, a z pojedynku zwycięsko wyszedł Opel – Insignia pokonała Fiestę z wynikiem 321 do 320 punktów.

Zaledwie jeden punkt okazał się decydujący na wagę złota również w 2001 roku, kiedy Alfa Romeo 147 w pokonanym polu zostawiła Forda. Tym razem tytuł Samochodu Roku o włos przegrało Mondeo (238 do 237 punktów).

Ford pokazał klasę w 1999 roku, gdy tytuł Car of the Year zdobył Focus pierwszej generacji. Kompaktowy Ford nie pozostawił konkurentom złudzeń i zdeklasował ich z kretesem. Na drugim stopniu podium stanął wówczas… Opel Astra, ale ze stratą aż 172 punkty (444 do 272). Ostatnim modelem, który w konkursowej punktacji „odjechał” konkurentom w nawet bardziej efektownym stylu jest Volkswagen Golf – Samochód Roku 2013.

Popularny hatchback Volkswagena zdobył 414 punktów. Na drugim miejscu, z 202 punktami na koncie, uplasowała się para bliźniaczych modeli Toyota GT86/Subaru BRZ. W sumie, modele Volkswagena po najbardziej prestiżowe wyróżnienie w branży motoryzacyjnej sięgały jeszcze 3-krotnie (2015 rok – Passat, 2010 rok – Polo, 1992 rok – Golf III).

O jeden sukces mniej na koncie niż Volkswagen ma Citroën, który po raz ostatni zdobycie tytułu Car of the Year świętował w 1990 roku za sprawą modelu XM. Po dwa tytuły w kolekcji mają Alfa Romeo, Audi, Nissan, Rover oraz Toyota. W blisko 60 - letniej historii konkursu Car of the Year tytuł zdobywały również modele marek Austin, Lancia, Mercedes, NSU, Simca, Simca Chrysler i Porsche.

Volvo, które wygrało w tegorocznej edycji konkursu Car of the Year udowodniło, że ten tytuł nie jest zarezerwowany wyłącznie dla marek popularnych. Modele marek premium wygrywały już w przeszłości (Mercedes 450 S w 1974 roku, Porsche 928 w 1978 roku) i taki model może zwyciężyć także w tym roku.

Porsche 928Porsche 928 fot. Porsche

Szczególnie, że w gronie tegorocznych kandydatów do tytułu europejskiego Samochodu Roku aż roi się od modeli marek premium. Na liście kandydatów znajduje się, między innymi, aż 5 modeli Audi (A1, A6, A7, Q3 i Q8), 6 modeli BMW (serii 3, serii 8, Z4, X2, X4, X5), 3 modele Lexusa (ES, LS, UX) oraz 6 modeli Mercedesa (Klasa A, Klasa B, CLS, GLE, Klasa G i 4-drzwiowy AMG GT).

O tytuł europejskiego Samochodu Roku 2019 walczą również Aston Martin Vantage, Lamborghini Urus i Rolls-Royce Cullinan. Od czasu kiedy z regulaminu Car of the Year usunięto wymóg deklarowanej sprzedaży w Europie na poziomie minimum 5000 egzemplarzy rocznie, do konkursu kwalifikują się nie tylko luksusowe i sportowe samochody marek superpremium, ale również auta nowatorskie pod względem – na przykład – technologii napędu, których prekursorski charakter pod znakiem zapytania stawia sprzedaż liczoną w tysiącach egzemplarzy w chwili rynkowego debiutu.

Ciekawą i niespotykaną dotąd inicjatywą w branży motoryzacyjnej w Polsce jest Plebiscyt The Best of Moto.pl, w którym duży udział w wyborze samochodu roku mają także czytelnicy i który - podobnie jak w Car of the Year - wskaże jednego zwycięzcę. Głosować można na stronie thebestof.moto.pl

Zachęcamy do wzięcia udziału w wyborze najlepszego samochodu 2018 r. Wszyscy głosujący mogą wygrać atrakcyjne nagrody. Strona do głosowania znajduje się tutaj.

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.