The winner takes it all! Historia konkursu Car of The Year

Najstarszy i najbardziej międzynarodowy konkurs na najlepszy samochód w Europie - Car of the Year - wielkimi krokami zbliża się do finału numer 56. Pierwszą edycję, w 1964 roku, wygrał Rover 2000. Jak kształtowała się historia konkursu?

Hasło „The winner takes it all” – zwycięzca bierze wszystko, jak śpiewa ABBA –
świetnie oddaje charakter konkursu Car of the Year, w którym co roku zwycięża tylko
jeden model, mimo że z roku na rok lista kandydatów do tytułu jest coraz dłuższa.

Siedmiu finalistów tegorocznej edycji poznamy 26 listopada 2018 roku. Ogłoszenie
zwycięzcy będzie miało miejsce podczas Międzynarodowego Salonu
Samochodowego w Genewie, 4 marca 2019 roku.

Najbardziej utytułowane marki w historii Car of The Year

Najbardziej utytułowaną marką w długiej historii konkursu Car of the Year jest Fiat, którego modele zwyciężały aż 9 razy. Ostatnio – Fiat 500 w 2008 roku. Sześć razy po tytuł europejskiego Samochodu Roku sięgały modele Renault.

W 2006 roku na tytuł Car of the Year zasłużyło Renault Clio i to jest ostatni sukces modelu Renault w tym konkursie. Pięć wygranych na koncie mają Ford, Opel i Peugeot. W edycjach 2016 i 2017 zwyciężały, odpowiednio, Opel Astra i Peugeot 3008.

Ostatnia (jak dotąd) wygrana Forda to sukces dużego vana 11 lat temu – S-Max’a.

Ford S-MAXFord S-MAX Ford S-MAX

Pojedynek na punkty

Rozstrzygnięcie rywalizacji między modelami Forda i Opla o tytuł Car of the Year często kończyło się o przysłowiowy włos. Gdy S-Max zwyciężył w konkursie w 2007 roku, druga była Corsa z wynikiem o 2 punkty gorszym (235 do 233). Dwa lata później różnica była nawet mniejsza, a z pojedynku zwycięsko wyszedł Opel – Insignia pokonała Fiestę z wynikiem 321 do 320 punktów.

Zaledwie jeden punkt okazał się decydujący na wagę złota również w 2001 roku, kiedy Alfa Romeo 147 w pokonanym polu zostawiła Forda. Tym razem tytuł Samochodu Roku o włos przegrało Mondeo (238 do 237 punktów).

Ford pokazał klasę w 1999 roku, gdy tytuł Car of the Year zdobył Focus pierwszej generacji. Kompaktowy Ford nie pozostawił konkurentom złudzeń i zdeklasował ich z kretesem. Na drugim stopniu podium stanął wówczas… Opel Astra, ale ze stratą aż 172 punkty (444 do 272). Ostatnim modelem, który w konkursowej punktacji „odjechał” konkurentom w nawet bardziej efektownym stylu jest Volkswagen Golf – Samochód Roku 2013.

Popularny hatchback Volkswagena zdobył 414 punktów. Na drugim miejscu, z 202 punktami na koncie, uplasowała się para bliźniaczych modeli Toyota GT86/Subaru BRZ. W sumie, modele Volkswagena po najbardziej prestiżowe wyróżnienie w branży motoryzacyjnej sięgały jeszcze 3-krotnie (2015 rok – Passat, 2010 rok – Polo, 1992 rok – Golf III).

O jeden sukces mniej na koncie niż Volkswagen ma Citroën, który po raz ostatni zdobycie tytułu Car of the Year świętował w 1990 roku za sprawą modelu XM. Po dwa tytuły w kolekcji mają Alfa Romeo, Audi, Nissan, Rover oraz Toyota. W blisko 60 - letniej historii konkursu Car of the Year tytuł zdobywały również modele marek Austin, Lancia, Mercedes, NSU, Simca, Simca Chrysler i Porsche.

Volvo, które wygrało w tegorocznej edycji konkursu Car of the Year udowodniło, że ten tytuł nie jest zarezerwowany wyłącznie dla marek popularnych. Modele marek premium wygrywały już w przeszłości (Mercedes 450 S w 1974 roku, Porsche 928 w 1978 roku) i taki model może zwyciężyć także w tym roku.

Porsche 928Porsche 928 fot. Porsche

Szczególnie, że w gronie tegorocznych kandydatów do tytułu europejskiego Samochodu Roku aż roi się od modeli marek premium. Na liście kandydatów znajduje się, między innymi, aż 5 modeli Audi (A1, A6, A7, Q3 i Q8), 6 modeli BMW (serii 3, serii 8, Z4, X2, X4, X5), 3 modele Lexusa (ES, LS, UX) oraz 6 modeli Mercedesa (Klasa A, Klasa B, CLS, GLE, Klasa G i 4-drzwiowy AMG GT).

O tytuł europejskiego Samochodu Roku 2019 walczą również Aston Martin Vantage, Lamborghini Urus i Rolls-Royce Cullinan. Od czasu kiedy z regulaminu Car of the Year usunięto wymóg deklarowanej sprzedaży w Europie na poziomie minimum 5000 egzemplarzy rocznie, do konkursu kwalifikują się nie tylko luksusowe i sportowe samochody marek superpremium, ale również auta nowatorskie pod względem – na przykład – technologii napędu, których prekursorski charakter pod znakiem zapytania stawia sprzedaż liczoną w tysiącach egzemplarzy w chwili rynkowego debiutu.

Ciekawą i niespotykaną dotąd inicjatywą w branży motoryzacyjnej w Polsce jest Plebiscyt The Best of Moto.pl, w którym duży udział w wyborze samochodu roku mają także czytelnicy i który - podobnie jak w Car of the Year - wskaże jednego zwycięzcę. Głosować można na stronie thebestof.moto.pl

Zachęcamy do wzięcia udziału w wyborze najlepszego samochodu 2018 r. Wszyscy głosujący mogą wygrać atrakcyjne nagrody. Strona do głosowania znajduje się tutaj.

Więcej o:
Komentarze (4)
Historia konkursu Car of The Year
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • Gość: gość

    Oceniono 3 razy 3

    Spodziewałem się ciekawego, jak wskazuje tytuł, artykułu o historii konkursu. A przeczytałem wyliczankę punktów, marek i modeli. Szanowna redakcjo, jeśli historia to chciałbym..., ehhh. Szkoda gadać.

  • jack_flash

    Oceniono 3 razy 3

    A "elektryki" z Podkarpacia jeszcze sie zalapia?

  • Gość: Kajak

    0

    World Car of the Year jest skrajnie skompromitowane. Volvo wygrało, bo w tym roku Chiny miały budżet na wszystkie możliwe nagrody. Wyjątkowo kuriozalnie brzmiały zawsze uzasadnienia jury, że chodzi o duży nacisk na elektryfikację samochodów. Nacisk, jasne. Volvo dziś nie ma ani jednego samochodu elektrycznego, a te, które mają silniki elektryczne, nie są dotowane nawet przez Niemcy, bo nie spełniają norm emisji.

    Wcześniej World Car of the Year wygrywał Volkswagen, najlepiej wpadały oczywiście dizelki, które raptem rok później dostały bana w USA.

    Biorąc pod uwagę, że ostatnio jest sezon na hybrydy, które przecież są mniej trujące niż samochody elektryczne, już dziś mogę ogłosić zwycięzcę konkursu World Car of the Year 2018/19: Atoyot

    PS. Nie spodziewałem, Gszeto, że opublikujesz coś takiego dla kasy. Czytam Was, a jakbym Jakiego słuchał. Jesteście z tej samej gliny. Okropne.

  • ex-con

    0

    "Siedmiu finalistów tegorocznej edycji poznamy 26 listopada 2018 roku."
    "Volvo, które wygrało w tegorocznej edycji konkursu"

    Dzięki za spojler!

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX