Opinie Moto.pl: Nowe Audi Q3 - godny następca

Po siedmiu latach oczekiwania i sprzedaniu ponad 1,1 mln sztuk, w końcu model doczekał się drugiej generacji. Choć oczywistym jest, że jest ona ciekawsza od poprzednika to ważniejszym jest pytanie - czy będzie w stanie dorównać silnej konkurencji?

Model Q3 na rynku towarzyszy nam od siedmiu lat. Pierwsza generacja tego auta powstała na współdzielonej płycie podłogowej z Seatem Atecą, Octavią II czy V generacją Golfa.

Do tego jego stylistyka, straciła na aktualności, zwłaszcza na tle innych modeli z rodziny Audi. Z tego też względu w Inglostadt stwierdzono o wprowadzeniu nieco świeżości do tego modelu.

Nie dziwi więc fakt, że nowe Q3 zostało zbudowane na płycie podłogowej MQB. Dzięki temu auto urosło i stało się przestronniejsze. Jego długość wzrosła o 10 cm (4485 mm), szerokość o 1,8 cm (1849 mm), a wysokość zmniejszyła się o 5 mm (1585 mm). To nie koniec. Wraz z wydłużeniem auta zwiększył się również rozstaw osi. Obecnie wynosi on 2681 mm, czyli o 7,8 cm więcej niż u poprzednika.

Dlaczego samochody spalają więcej niż deklarują producenci?

Stylistyczna rewolucjo-unifikacja

Nowe Q3 zaskakuje wyglądem. Choć widać dużo podobieństw do innych modeli z gamy (w szczególności do Audi A6) to jest to jedno z ciekawszych pod tym w względem aut na rynku.

W jego stylistyce nie zabrakło sporej liczby przetłoczeń, nowych wzorów lamp przednich oraz tylnych, inaczej poprowadzonej linii dachu, jak też odpowiednich dodatków podkreślających jego uterenowienie (czarne listwy ochronne na dole nadwozia). Jakby nie patrzeć w odniesieniu do poprzednika jest znaczący przeskok i w końcu ten model dorównuje swoją urodą choćby najnowszemu SUVowi marki – Q8.

Nowe Audi Q3Nowe Audi Q3 fot. Maciej Gis

Nowe Audi Q3 - przestronniej

Dzięki zwiększeniu wymiarów nowego Q3, udało się zwiększyć przestrzeń we wnętrzu. W pierwszym rzędzie siedzeń miejsca jest pod dostatkiem. Jedynie może narzekać pasażer, ze względu na dość wystającą deskę rozdzielczą.

W efekcie na wysokości kolan przestrzeń jest ograniczona.

Nowe Audi Q3 ma przesuwaną tylną kanapę. Pozwala to na dopasowanie miejsca na nogi w zależności od wzrostu podróżujących. Do tego można również regulować pochylenie oparcia i dzielić na trzy części (40:20:40).

Przeczytaj także: Audi uruchamia trójwymiarowy konfigurator

Umożliwia to przewożenie nawet większych bagaży. W drugim rzędzie siedzeń jest natomiast rzecz dla mnie niezbyt zrozumiała. W podłokietniku znalazło się miejsce na „cup holder”. Jednak jego wykończenie pozostawia wiele do życzenia. Ten kawałek plastiku wygląda dość tanio, jak nie w Audi.

Nowe Audi Q3Nowe Audi Q3 fot. Maciej Gis


Dzięki możliwości przesuwania drugiego rzędu siedzeń pojemność bagażnika można regulować od 530 do 675 litrów. Z kolei jak złożymy tylne oparcia przestrzeń ta wzrośnie do 1525 litrów. To sprawia, że Audi Q3 staje się dobrą opcją dla młodej rodzinny potrzebującej nieco miejsca, choćby na wózek, ale nie chcą inwestować w większy pojazd.

Nowe Audi Q3 - Stawiając na klasykę

Audi podczas prezentacji modelu Q3 nie zaskoczyło pod względem jednostek napędowych.

Bazowa wersja – 35 TFSI – to 1.5 litrowy silnik o mocy 150 KM i 250 Nm z funkcją odłączania 2 cylindrów. Kolejne dostępne odmiany są 2-litrówkami 40 TFSI o mocach 190 KM (320 Nm) i 230 KM (350 Nm).

Jednostki będą standardowo oferowane z 7-biegową automatyczną skrzynią S-Tronic (ta sama co w modelu A3) i stałym napędem na cztery koła quattro z hydraulicznym sprzęgłem wielopłytkowym. Na prezentacji dowiedzieliśmy się również, że w tym modelu nie będzie oferowany napęd ultra quattro. Wynika to z przeznaczenia pojazdu.

Audi nie zapomniało o silnikach diesla. W końcu to właśnie z dieslem pod maską sprzedano najwięcej egzemplarzy tego modelu. Do wyboru będzie 2.0 TDI o mocach 150 KM (350 Nm) i 190 KM (400 Nm). Słabsza odmiana dostępna będzie z przekładnią manualną albo automatyczną.

Jak jeździ nowe Audi Q3?

Pod względem jazdy nie można mieć większych zastrzeżeń. W testowych odmianach zastosowany był m.in. progresywny układ kierowniczy. Dzięki temu łatwo jest wyczuć zachowanie pojazdu podczas jazdy.

Do tego w testowanej odmianie z benzyną pod maską (najmocniejszy wariant 230 KM) było sportowe zawieszenie. Choć na górskich drogach sprawdza się ono całkiem dobrze to sprawia ono, że auto jest dość twarde. Dla osób, które nie za bardzo lubią taką charakterystykę zawieszenia, lepszym rozwiązaniem jest wybór klasycznego układu resorującego albo opcji progresywnej z możliwością regulacji twardości.

Rozczarowuje natomiast najmocniejsza odmiana benzynowa. Mimo 230 KM ma się wrażenie, jakby dynamiczna jazda Q3 była dla niego męcząca, a przyspieszenie nie było najprostszą rzeczą na świecie. Choć katalogowo przyspieszenie do 100 km/h zajmuje jedynie 6,3 sekundy to nie przekłada się to na wrażenia z jazdy.

Pozytywnie zaskakuje natomiast wersja z dieslem pod maską. Choć do dyspozycji jest jedynie 150 koni mechanicznych to jest to według mnie dobrze dopasowana jednostka i do tego oszczędna.

Nawet w połączeniu z 6-biegową przekładnią manualną, nie można mieć zastrzeżeń co do pracy tego układu. Jego dynamika również nie jest najgorsza. Pierwszą setkę osiągamy po 9,2 sekundy, a maksymalnie rozpędzimy się do 207 km/h. Przy codziennej eksploatacji to w zupełności wystarczy.

Przeczytaj także: Nowe Audi e-tron tylko na specjalne zamówienie

Nowe wnętrze

Wraz z drugą generacją Q3 zmieniono w nim całkowicie wnętrze. Deska rozdzielcza jest upodobniona w jakimś stopniu do tej Audi A6. Różnica polega na tym, że tutaj pozostał m.in. klasyczny panel klimatyzacji (jest taki sam jak w Audi A3).

Poniżej natomiast znalazło się miejsce na włącznik silnika oraz pokrętło od głośności i zmiany piosenki/radiostacji. Jeszcze niżej jest parę klasycznych przycisków, jak włącznik świateł awaryjnych czy choćby wybór trybu jazdy, a pod nimi znalazło się miejsce na ładowarkę indukcyjną.

Nowe Audi Q3Nowe Audi Q3 fot. Maciej Gis

Niestety w tym miejscu jest kolejne niezbyt pozytywne zaskoczenie. Otóż wykończono go dość tańszym plastikiem, co zaskakuje. Ten sam problem dotyczy rączek w boczkach drzwi.

Wróćmy jednak do samej deski rozdzielczej. Otóż jest ona ciekawa stylistycznie. Do tego w zależności od preferencji klienta nad centralnym wyświetlaczem o przekątnej 10,1 cala (mniejszy ma przekątną 8,8 cala) oraz listwy ozdobnej z logo „quattro” wprowadzono wykończenie alkantarą. Jest to ciekawy manewr szczególnie jak wybierzemy np. pomarańczowy kolor. Dodatkowo sam napis „quattro” jest podświetlany co jest częścią oświetlenia Ambiente.

Oczywiście w Audi nie mogło zabraknąć cyfrowej deski rozdzielczej z ekranem 10,25 cala. Opcjonalnie może on mieć 12,3 cala, ale za to trzeba już dopłacić. Jak przystało na markę z Inglostadt lista opcji multimediów nie będzie krótka. Znalazło się na niej choćby nagłośnienie Bang&Olufsen, które zostało specjalnie zaprojektowane do tego modelu i posiada 15 głośników.

Przeczytaj także: Audi Horch - konkurent Mercedesa Maybacha

Technologiczna rewolucja

Jak przystało na nowe samochody od Audi, również w Q3 nie mogło zabraknąć systemów połączonych z Internetem. Łączność z siecią przyda się nie tylko do przekazywania informacji o korkach, punktach POI czy stacjach benzynowych i cenach paliw na nich.

Audi wprowadza nową funkcję „roju pojazdów”, które będą się ze sobą łączyć i wymieniać różnymi informacjami, jak na przykład o niebezpieczeństwach czy miejscach ograniczenia prędkości.

Warto też wspomnieć, że już w podstawowych odmianach Q3, klienci otrzymają dość długa listę systemów poprawiających bezpieczeństwo. Wśród nich można wyminięć choćby: Line Asisst, monitoring martwej strefy, Front Assist czy Rear Asisst. Opcjonalnie będzie można jeszcze dokupić adaptacyjny tempomat, Park Assist czy Cross Traffic Asisst.

Poza systemami bezpieczeństwa nowe Q3 w bazowej wersji posiada diodowe reflektory przednie, radio MMI z zestawem Bluetooth, czujnik deszczu i światła oraz wspomnianą wcześniej cyfrową deskę rozdzielczą. Dla osób lubiących ciekawe dodatki, Audi z pewnością przygotuje ciekawą ofertę opcjonalną. Z pewnością przyda się do tego modelu dokupić przednie światła w technologii Matrix. Każdy kierowca podróżujący w nocy doceni ich funkcjonalność.

Nowe Audi Q3Nowe Audi Q3 fot. Maciej Gis

Nowe Audi Q3 - postęp

Nowe Q3 jest ciekawym samochodem, który przede wszystkim wyróżnia się stylistycznie. Mogę zaryzykować stwierdzenie, że wygląda na chwilę obecną najlepiej z konkurencji.

Choć można mieć do niego nieco uwag, to w końcowym rozrachunku druga generacja jest o wiele lepsza od poprzednika. Jest lepiej dopracowana, wyposażona w nowoczesne systemy oraz w końcu stała się przestronniejsza, dzięki czemu grupa odbiorców jest znacznie większa. Zobaczymy tylko czy cenowo będzie na tyle przystępna, aby młodzi ludzie (jest to jeden z targetów marki) mogli bez większych problemów zdecydować się na ten model. Na chwilę obecną cena początkowa ma wynosić 33 900 euro.

Więcej o:
Komentarze (1)
Nowe Audi Q3 - opinie
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • Arek Marek

    Oceniono 2 razy 0

    Konkurencja wlasciwie żadna. BMW X1 owszem ale bedzie drożej. Do tego ten tablet, który wystaje i uroda nadwozia średnia. A Volvo XC40, niestety slaba oferta silnikowa, stylistycznie inna epoka, niestety niższa półka a cena ta sama.
    Zostaje Jaguar E-Pace znacznie droższy, dystyngowany, finezyjny i jakosciowo premium. No ale tez cięższy i silniki przez to za słabe.

    Znów Audi jest najwieksze, najlżejsze i najtansze i ma najwiekszy bagaxnik.

    A własnie jaka jest prawdziwa pojemnosc bagażnika od pidłogi do półki/rolety bagażnika przy normalnie ustawionych siedzeniach?
    Jaguar E-Pace niby wg danych ma 577 litrów a realnie ok 410. Wystarczy zmierzyc wysokisc razy dlugosc raxy głębokosc.

    No i interesuje mnie masa własna auta z silnikiem 2.0 TDI quattro z automatem. To ma wpływ na spalanie i osiagi.
    I 3 pytanie jak z wyciszeniem diesla w porównaniu do konkurenvji badz Audi A4 ?

    Dzièki za raport

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX